Hej allesammen
(lidt langt håber i vil læse det, og hjælpe mig)
Nu får i først lige historien om sygdomsforløbet:
16. juli 2007 hávde min hest kiropraktor (tove Due), fordi jeg synes han ikke brugte hans bagpart ordenligt, især ikke i skridt.
Jeg red da på ham efter 3 dage, hvor han bare var rigtig god.
Han havde så fri i 14 dage. Da jeg så ville ride ham i form igen efter ferien var han som før, han havde haft kiropraktor.
Det blev være og være den følgende måned. og i slutningen af August trådte han kun 10 cm. med den ene bagben og normalt med det. Men KUN når jeg forsøgte at ride ham til biddet. og der var ingen problemer i trav/galop.
Jeg kontaktede da min fortrukne dyrlæge (Peter Busk - Skjern Å) Han ville udfra, hvad jeg havde fortalt i telefonen, foretage en halthedundersøgelse. Den gik han igennem uden anmærkninger, først da han så ham under rytter i skridt, kunne han se haltheden.
Jeg havde en kiropraktor fra skjern å ude, hun foretog kiropraktik på ham. Hun fastslog lige som den forrige dyrlæge heller ikke nogen endelige dianose, men fastslog dog det var i krydset/lænden/bæknet/korsbenet. Hun gav mig en træningsplan for de næste 14 dage, og sagde at vi skulle snakke sammen igen efter de 14 dage. Jeg skulle i træningsplanen kun foretage let ridning, og ride ham meget dybt i trav, og slet ikke skridte på ham. Altså han overanstrengte ikke hans læn i denne periode.
Efter de 14 dage kom hun igen, og gjorde det samme som første gang, hun sagde jeg skulle forsætte træningen som første gang. Hun mente det var blevet bedre.
Så snart jeg forsøgte at samle ham i skridt igen begyndte han at gå "kort-lang" - halte næsten som før, altså der var næsten ikke sket bedring efter min mening. Jeg modtog da en dyrlæge regning på 3700 for de 3 gange.
Efter jeg modtog dyrlæge regningen, besluttede jeg mig for at jeg ville prøve Tove Due igen, da hendes måde at udøve kiropraktik, er meget anderledes end, den anden kiropraktor.
På mandag (19.nov.) skal han så til Tove Due.
Jeg havde for 3 dage siden, en 3. dyrlæge ude, egentlig bare for at vaccinere men han kiggede også hans kryds. Han sagde da "dens bækken er skævt. Hvis det er vokset skævt bliver den aldrig ridehest igen, og hvis det er slået skævt skal den nok have fri et halvt år"
Så nu er Tove Due på mandag 4 dyrlæge på sagen, og jeg håber virkslig hun kan rette det, men jeg er begyndt at blive bange for hun ikke kan.
Hvis ikke hun kan rette det, ja så er den sidste mulighed vel at sende ham til dyrhospitalet i ansager og få ham tjekket helt igennem og måske scnannet krydset og få ham i røngten.
Nu er det bare sådan at min pung også skriger..
Jeg har brugt:
800 kr. Tove Due 16. juli
3600 kr. 2x kiropraktor + halthedsundersøgelse
800 kr. Tove Due 19. nov.
Det kan jeg klare, men jeg tænker nu, hvis Tove Due ikke kan gøre det bedre, hvor længe skal så blive ved?
Min hest er udelukkende til hygge brug, han kunne før gå en LA1 og han kommer nok ikke meget længere i dressuren ( altså han har ikke kapacitet til mere). Han er 156 høj, blandings vallak på 8 år og jeg har givet 10.000 for ham for 2½ år siden. Han er selvfølgelig steget lidt i værdi, da han intet kunne da jeg fik ham.
Jeg har nu brugt 5200 på ham, og hvis Tove Due ikke kan finde ud af, hvad der er galt, kan jeg jo sagtens vinke farvel til de næste 5000 kr. ved at sende ham til ansager.
Jeg tænker så, hvis han så bliver rask af det, ja så har jeg min elskede hest tilbage, hvilket ville det bedste. Men hvis han så ikke bliver rask af dette, så skal han slagtes/ikke ridehest, så er det mange penge at bruge igen.
Jeg tænker bare hvor længe skal jeg blive ved, og hvad får jeg ud af at blive ved..? Det lyder meget hårdt at sige sådan om sit kæreste eje, men hvad siger i?
Han er heller ikke forikret, så hvis man vælger at stoppe har forskringen heller ikke noget at sige..
Puha det blev langt, men rart at få lettet hjertet lidt, håber virkelig i vil hjælpe mig..
Et billede af ham..