Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvor længe skal man blive ved?
Forfatter: 
Dato:  12-11-2007 12:40

Hej allesammen

(lidt langt håber i vil læse det, og hjælpe mig)

Nu får i først lige historien om sygdomsforløbet:

16. juli 2007 hávde min hest kiropraktor (tove Due), fordi jeg synes han ikke brugte hans bagpart ordenligt, især ikke i skridt.

Jeg red da på ham efter 3 dage, hvor han bare var rigtig god.

Han havde så fri i 14 dage. Da jeg så ville ride ham i form igen efter ferien var han som før, han havde haft kiropraktor.

Det blev være og være den følgende måned. og i slutningen af August trådte han kun 10 cm. med den ene bagben og normalt med det. Men KUN når jeg forsøgte at ride ham til biddet. og der var ingen problemer i trav/galop.

Jeg kontaktede da min fortrukne dyrlæge (Peter Busk - Skjern Å) Han ville udfra, hvad jeg havde fortalt i telefonen, foretage en halthedundersøgelse. Den gik han igennem uden anmærkninger, først da han så ham under rytter i skridt, kunne han se haltheden.

Jeg havde en kiropraktor fra skjern å ude, hun foretog kiropraktik på ham. Hun fastslog lige som den forrige dyrlæge heller ikke nogen endelige dianose, men fastslog dog det var i krydset/lænden/bæknet/korsbenet. Hun gav mig en træningsplan for de næste 14 dage, og sagde at vi skulle snakke sammen igen efter de 14 dage. Jeg skulle i træningsplanen kun foretage let ridning, og ride ham meget dybt i trav, og slet ikke skridte på ham. Altså han overanstrengte ikke hans læn i denne periode.

Efter de 14 dage kom hun igen, og gjorde det samme som første gang, hun sagde jeg skulle forsætte træningen som første gang. Hun mente det var blevet bedre.

Så snart jeg forsøgte at samle ham i skridt igen begyndte han at gå "kort-lang" - halte næsten som før, altså der var næsten ikke sket bedring efter min mening. Jeg modtog da en dyrlæge regning på 3700 for de 3 gange.

Efter jeg modtog dyrlæge regningen, besluttede jeg mig for at jeg ville prøve Tove Due igen, da hendes måde at udøve kiropraktik, er meget anderledes end, den anden kiropraktor.

På mandag (19.nov.) skal han så til Tove Due.

Jeg havde for 3 dage siden, en 3. dyrlæge ude, egentlig bare for at vaccinere men han kiggede også hans kryds. Han sagde da "dens bækken er skævt. Hvis det er vokset skævt bliver den aldrig ridehest igen, og hvis det er slået skævt skal den nok have fri et halvt år"

Så nu er Tove Due på mandag 4 dyrlæge på sagen, og jeg håber virkslig hun kan rette det, men jeg er begyndt at blive bange for hun ikke kan.

Hvis ikke hun kan rette det, ja så er den sidste mulighed vel at sende ham til dyrhospitalet i ansager og få ham tjekket helt igennem og måske scnannet krydset og få ham i røngten.

Nu er det bare sådan at min pung også skriger..

Jeg har brugt:

800 kr. Tove Due 16. juli

3600 kr. 2x kiropraktor + halthedsundersøgelse

800 kr. Tove Due 19. nov.

Det kan jeg klare, men jeg tænker nu, hvis Tove Due ikke kan gøre det bedre, hvor længe skal så blive ved?

Min hest er udelukkende til hygge brug, han kunne før gå en LA1 og han kommer nok ikke meget længere i dressuren ( altså han har ikke kapacitet til mere). Han er 156 høj, blandings vallak på 8 år og jeg har givet 10.000 for ham for 2½ år siden. Han er selvfølgelig steget lidt i værdi, da han intet kunne da jeg fik ham.

Jeg har nu brugt 5200 på ham, og hvis Tove Due ikke kan finde ud af, hvad der er galt, kan jeg jo sagtens vinke farvel til de næste 5000 kr. ved at sende ham til ansager.

Jeg tænker så, hvis han så bliver rask af det, ja så har jeg min elskede hest tilbage, hvilket ville det bedste. Men hvis han så ikke bliver rask af dette, så skal han slagtes/ikke ridehest, så er det mange penge at bruge igen.

Jeg tænker bare hvor længe skal jeg blive ved, og hvad får jeg ud af at blive ved..? Det lyder meget hårdt at sige sådan om sit kæreste eje, men hvad siger i?

Han er heller ikke forikret, så hvis man vælger at stoppe har forskringen heller ikke noget at sige..

Puha det blev langt, men rart at få lettet hjertet lidt, håber virkelig i vil hjælpe mig..

Et billede af ham..

Venlig hilsen
Charlotte med Filur og den lille Grace
- Intet af tvang alt af vilje
0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan godt forstå...
Forfatter: 
Dato:  12-11-2007 12:51

... dine overvejelser.

Jeg ved ikke hvor længe du skal blive ved - det kan kun du selv afgøre. Jeg ved præcist hvor jeg selv ville stoppe, men jeg er ikke dig, og din hest er ikke min, så jeg vil ikke pådutte dig mine holdninger.

Èn ting ligger dog helt fast: heste har ikke noget forhold til liv eller død, og uanset hvornår du stopper, så skal du kun stå til ansvar over for dig selv - IKKE for en flok fremmede mennesker på et website.

Dermed mener jeg, at du ikke behøver at føle dig ansvarlig, hvis du får svar, der handler om hvor synd det er at aflive hesten. Som sagt er det kun dig, der kan afgøre, hvornår nok er nok.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Dressurvogn sælges. Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Tak Sif
Forfatter: 
Dato:  12-11-2007 13:02

Sif tak for svaret..

Selvfølgelig skal man ikke stå til ansvar for jer herinde. Det har du helt ret i.

Men jeg er bare ret meget på barbund om hvordan jeg skal forholde mig til situationen.

For jeg vil på en måde gerne have dyrlægen skal erklære den "død" før jeg beslutter noget, men på den anden side det kræver jo jeg vil blive ved til det sidste.. Og det er det, jeg ikke ved om jeg orker, og om jeg har penge til.. Puha..

Venlig hilsen
0
0
Svar på denne tråd

Helt ens eget valg
Forfatter: 
Dato:  12-11-2007 13:12

Jeg er ked af det på dine vegne over at det ser håbløst ud. Jeg vil dog ikke uddybe min egen hestehistorie, men det korte og det lange er at min belgier som jeg gav 5000 kr for har korsledsproblemer og jeg i de sidste 8-9 måneder har brugt omkring 30000 kr på ham og han er stadig ikke rask. Det er en helvedes masse penge og det eneste der gør at jeg bliver ved er at jeg ved han ikke har ondt når han ikke er under rytter. Så længe jeg har råd vil jeg fortsætte med at forsøge på at få ham så god som ny og hvis man ikke om et halvt års tid kan sige om han blive brugbar eller ej får han lov til at blive førtidspensionist hos mig. Om jeg så er for dum ikke bare at opgive min lille fritidsinteresse eller hvad, ved jeg ikke. Men det er sådan jeg har det med det. Så man stopper når man ikke føler man kan have råd og overskud mere synes jeg... og så er det jo forskelligt fra person til person...

Og forresten så nåede jeg ikke at få ham forsikret så når jeg siger at jeg har brugt mange penge...så har jeg brugt mange penge...

Held og lykke med at få ham rask

Belgieren Cadeau

0
0
Svar på denne tråd

hej charlotte
Forfatter: 
Dato:  12-11-2007 13:17

vi er jo forskellige i vores holdninger til, hvor mange penge vi vil bruge på vores heste.

Min den ældste hoppe,fik konstateret skævt bækken efter foling for seks år siden. jeg prøvede også kiropraktor, men det hjalp ikke. Dyrlægen skrev under på papirerne, og jeg fik noget af forsikringen udbetalt på hende. HUn lever stadig den gamle.HUn er bare pensioneret, og går og brænder husleje af. Men jeg kan ikke træffe beslutningen om at aflive hende.simpelthen alt for sværtr for mig.Andre har nemmere ved sådanne beslutninger.

Min anden hopppe, er seks år, og hun blev svært forfangen forrige sommer. og kan slet ikek tåle græs mere.Hun var halt i fem måneder efter hun blev forfangen, og vi havde næsten opgivet hende. Jeg brugte MANGE penge på dyrlæger på hende. Jeg nægtede at give op. Idag er hun haltfri og gående som dressurhest. Og jeg fortryder bestemt ikke, at jeg ikke gav op.

Du må selv træffe din beslutning, men som du kan se, er jeg ikke typen der giver op...;-)

pøj pøj med ham.

0
0
Svar på denne tråd

Belgieren Cadeau
Forfatter: 
Dato:  12-11-2007 13:24

Tak for svaret

Belgieren Cadeau

Ja du er jo faktisk på en måde i den samme situation som mig..

Puha du har virkelig også kæmpet, alt muligt held og lykke til dig.

Jeg synes bare jeg mister modet mere og mere..

Især fordi jeg ikke har de penge, jeg så gerne ville bruge på ham :(

Venlig hilsen
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  12-11-2007 14:33

Som de andre også skriver er det kun dig selv der kan sige hvornår nok er nok. Personligt ville jeg vælge at få den ordengligt undersøgt (røntgen, scanning m.m.) før jeg traf en endelig beslutning. Jeg ville have det skidt med at aflive en hest, jeg ikke ved hvad fejler. Det kunne jo være at det kunne helbredes rimeligt enkelt.

Al ære og respekt for Tove Due og andre kiropraktorer m.m. men de har altså ikke røntgenblik, og det er ikke alt de kan se. Jeg har selv brugt Tove Due og synes hun er dygtig, men i et tilfælde med halthed eller lignende (som i dit tilfælde) ville jeg altid vælge en almindelig dyrlæge med adgang til røntgen og scanning m.m. for at få stillet en diagnose først. Derefter kan det sagtens være at kiropraktoren kan enten helbrede eller understøtte en anden behandling.

Birgitte

0
0
Svar på denne tråd

drop tove
Forfatter: 
Dato:  12-11-2007 14:40

denne gang og gå direkte til røngten. Så ved du hvad der er galt og behandler ikke "i mørke". hvis lænden er skaden og vokset skævt sammen gør kiropraktor det altså kun værrer!!!

Fjordhest er bedst!
0
0
Svar på denne tråd

Synes som
Forfatter: 
Dato:  12-11-2007 15:27

der bliver forslået, også få taget røgten af ham, og så se hvad de siger.

Ved godt at det hurtig bliver et par tusinde kroner. Men så ved du præcis hvad det er, og så kan du måske også bedre tage stilling til hvad du gør

Tog selv den tunge beslutning i sidste uge med min hoppe pga nydannelser. Og kunne ikke holde ud at se hende halt flere måneder frem for at se om ringsko kunne hjælpe.

Pøj med ham.

MVH Vipse

Egeskovgård

Bøgeflis til ridebane sælges.

Gule Labradorhvalpe sælges.

8 uger den 7.dec

0
0
Svar på denne tråd

Charlotte
Forfatter: 
Dato:  12-11-2007 20:25

Jeg har en hest, som af en kiropraktor i Norge, fik den besked at der ville gå lang tid og mange behandlinger,kiropraktik, før den nogensinde ville blive til ridehest.

Da jeg fik ham hjem, var han på besøg hos Tove, som gav mig beskeden: god ride hest til billige penge.

Har han kostet mig mange penge ? JA det har han, og nej jeg er ikke en af de heldige, som har uanede midler stillet til min rådighed, tværtimod, men jeg valgte at tage chancen.

Det har været det hele værd, han er en super dejlig ridehest, og jeg ville ikke være foruden ham.

Mht. din lille pruh, så syntes jeg du skulle konsultere Tove som aftalt, og bede hende om ikke at lægge fingerne imellem, hva ang. hendes diagnose, og så bede hende om råd og vejledning, og høre hvad hun mener du skal. Tove er rigtig dygtig

Ønsker dig alt muligt held og lykke, håber du finder den bedste løsning for dig og hesten.

Karoline

Uden krone og bølge (og Jane Borlev) du'r det ikke!! ;O)

0
0
Svar på denne tråd

Nu skal du jo
Forfatter: 
Dato:  12-11-2007 21:10

også lige tage højde for at kiropraktikken som regel ikke kan gøre det alene. Når hesten er gået og blevet skæv, så er muskler og ligamenter mm, jo også kommet i en forkert position, dvs. de skal også arbejdes på plads, og det bliver de kun ved genoptræning hvor hesten bruger sig korrekt.

Til sammenligning kan jeg fortælle at min hest har været længe under behandling, hvilket bl.a skyldes at min tidligere dyrlæge/kiropraktor anbefalede mig en fuldstændig tåbelig genoptræning som jeg desværre fulgte. Det gjorde bare det hele værre.

Så han blev skiftet ud med en anden, og i august begyndte vi igen med kiropraktik og intensiv genoptræning . Hesten var så skæv i hoften, at hun ikke kunne sætte benet korrekt og dermed gik meget urent. Hun har haft besøg af kiropraktoren 2 gange og ellers så har vi trænet hver evig eneste dag med kapsunarbejde, massage og udstrækning, og det er faktisk først for 2 uger siden at hun er blevet god nok til at jeg så småt kan begynde og ride, men sikke et fremskridt.

Jeg synes det er lidt tidligt at afskrive hesten, for med en rette genoptræning kan du med stor chance få ham rask igen.

Hvis du vil vide lidt mere om hvordan jeg har genoptrænet min hest kan du bare sige til.

Mvh. Louise O.P.

Fanatisk tilhænger af arabere, bomløse sadler og akademisk dressur-

det er det eneste der dur.

0
0
Svar på denne tråd

Svar til alle
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 11:22

Tak for svarene alle sammen.

I må ikke misforstå mig, Tove Due får lov at sige hvad hun tror, men altså hendes ord er jo ikke det afgørende. Når hun har gjort hvad hun kan, så tager jeg den derfra :)

Den første dyrlæge der så på ham, blev ved med at snakke om han ville tage røngten af hans ben, selvom han sagde det var ryggen der var det primære problem.

Så det næste skridt bliver at få hans ben røngten og scannet, som dyrlægen også forslog. Så jeg vil ikke opgive det med det samme. Problemet med dette er, at dyrlægen også selv sagde at det måske ville være det allerbedste at få hans kryds scannet - hvilket de vist kun gør få steder i landet, og hvilket er dyrt.. :(

HVis jeg havde pengene ville jeg selvfølge gøre alt for at få ham frisk igen, men det har jeg ikke. Jeg synes det spænder ben hele tiden..

Venlig hilsen
0
0
Svar på denne tråd

Hvor længe skal man blive ved?
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 11:40

Det ved jeg ikke, det er op til en selv etisk at vurdere, MEN da jeg læste dit indlæg slog det mig, at du skriver at han efter behandling hos Tove Due var rengående og så gav du ham 14 dage fri

Når man får sat knoglerne på plads er det meget vigtigt, at man træner, så sener og muskler bliver "Trukket sammen" og kan holde knoglerne på plads

Jeg gør selv brug af Tove Due og har altid fået oplyst, hvilken træning jeg skulle bruge efterfølgende for det er ikke altid dressurtræning hun anbefaler, så husk nu på mandag, at få oplyst hvad du skal gøre og så ikke noget med at give hesten ferie, så spilder du dine penge

Mvh

Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening.

0
0
Svar på denne tråd

Silotte
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 14:15

Tak Silotte

Grunden til han fik fri dengang var fakrisk bare jeg skulle på ferie, og jeg trøster mig også med, at det kan være det hjælper, hvis jeg rider/følger en træningsplan på ham bagefter..

Men dengang med Tove Due der sagde hun ikke der var noget særligt galt med ham, hun kommenterede slet ikke noget om at bæknet kunnne være skævt. Hun rettede bare de ting der normalt kan være låst o.lign. på en ridehest.. Så jeg håber hun ikke ser så pesimistisk på det som de andre dyrlæger..

Venlig hilsen
0
0
Svar på denne tråd

Min brune har taget
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 15:36

4 kiropraktorer om at blive HELT lige i nakken, det var først da jeg insisterede på bedøvelse at det virkede.Han var svimmel i 3 mdre, da han endelig blev lige og der kom kompensatoriske låsninger/stramninger efterfølgende hele vejen igennem rygsøjlen fordi hans livslange bevægemønstre skulle laves OM - så ja, jeg skridtede i skoven 3 mdr, med milde sidebevægelser, strækøvelser, refleksøvelser og bakketræning.

Og senest har min egen mand rettet et ledbånd i lænden som var stramt, så changementerne kom på plads.

Nu her efter to år er han godt på vej til fuld dressuruddannelse og det er "dressuren for hesten, ikke hesten for dressuren".

Han er ikke nogen dyr hest.Men han får godt nok lært mig noget om motorik.

Ja, du har da brugt nogle penge og ER den fastlåst skæv i krydset, ville jeg måske tage røntgen/termografi først, for så er det et langt forløb. Men at lade den gå et halvt år på fold hjælper IKKE - den skal behandles aktivt (flere gange) og måske skridtes et halvt år på fast bund med bom/bakketræning efterhånden, så den får alle ligamenter og muskler på plads igen, HVIS den kan rettes op.

Det beskriver du jo AT DEN KAN- Tove Due virkede jo godt, du skulle bare ikke have været på ferie og så skal genoptræningen TIT være MEGET længere tid end de kloge siger.

Min gamle hoppe kostede 10.000 kr fordi hun var småfarlig, hun var 6 cm skæv i krydset og fejlede en masse andre ting, men det blev rettet op,hun fik 4 gode år og er nu pensioneret og har det stadig godt.

Der er masser du kan gøre, men behøver ikke bruge dyre dyrlæger til det hele. Du kan lave refleks og strækøvelser, skridte på fast bund og alt mulig der ikke koster kassen...og hvis Tove kan rette ham op, er det jo ikke så dyrt.

Eva

Hjemmeside: http://www.topshoej-stutteri.dk

Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring.

Sælges :
*yndig dansende lipizzanerplag
*stor, sød varmblodsplag e. H. Happy Hero og M +mor
0
0
Svar på denne tråd

Glemte lige, at såfremt
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 17:56

´Prisen ikke er steget hos Tove Due, så er det kr. 800,00 første gang og efterfølgende behandlinger kr. 750,00 Også når der er gået langt tid siden sidst, de kr. 50,00 er nemlig for patintoprettelse i hendes system.

Mvh

Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider