Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Ringsko/eggbar sko forskel?
Forfatter: 
Dato:  12-11-2007 11:47

Min hest er ordineret boksro og Ringsko ELLER eggbar sko af dyrlægen...

HVAD er forskellen, altså jeg er godt klar over hvordan skoen ser ud osv, men hvilken reel forskel er der på de to?

Hvilken er BEDST?

Mvh Lykke.

GRANGAARDEN PÅ AMAGER

Hesteopstaldning.

WWW.STALDGRANGAARDEN.DK

ERARRE HUMANUM EST!

0
0
Svar på denne tråd

spørg ...
Forfatter: 
Dato:  12-11-2007 12:14

Hej

Jeg synes du skal spørge din smed. Ringsko og eggbare sko bruges, så vidt jeg er orienteret, ikke altid til det samme. Det kommer an på hvilket problem det er din hest har. Jeg kan ikke lige huske hvilken sko der gør hvad.

Hvorfor skal den ha boksro?

0
0
Svar på denne tråd

hejsan
Forfatter: 
Dato:  12-11-2007 12:36

der står meget lidt lige her: www.beslagsmeden.dk/pr02.htm

Mvh.

Dorte

Gård søges i nærheden af Ødum, mindst 2 Ha.

0
0
Svar på denne tråd

Hovsenebensbetændelse
Forfatter: 
Dato:  12-11-2007 13:14

Min gamle hest havde hovsenebensbetændelse og skulle have ringsko/eggbar på. Min smed gav ham eggbar på, hvilket han fungerede rigtig godt på. Da jeg så flyttede landsdel og derfor fik ny smed, sagde den nye smed, at ringsko virkede på samme måde og hesten fik derfor ringsko på i stedet. Disse fungerede IKKE til min hest og han begyndte at få en "stikkende" gang.

Efter et nyt smed-skifte og tilbage på eggbar, fungerede hesten godt igen.

Så efter min mening fungerer skoene ikke ens. Jeg kunne tydeligt mærke forskel på min hest om han havde den ene eller den anden slags på.

Så rådfør dig med smeden og er du ikke tilfreds med resultatet, kan du prøve den anden slags sko. Der kan være stor forskel...

Held og lykke. Håber snart din hest kommer i orden.

Mvh Malene

0
0
Svar på denne tråd

en mulighed
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 09:53

Der en mulighed mere, en "plade sko".

Min smed lavede en pladesko til min hest, den havde hovsenebensforandring.

Den var lavet af aluminium, og vejede ingenting, og havde en fin holdbarhed.

Du kan se billeder af den på min præs.

mvh

Julle

0
0
Svar på denne tråd

forskellen
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 09:49

Den væsentligste forskel på ringsko og eggbar sko er at eggbarsko giver ikke tryk på strålen men det gør ringskoen tilgengæld. Det de har til fælles er at de er runde og minimerer stemmegaffelseffekten som haves i en alm parallelsko. Stemmegaffelsbølgerne menes at give resonans lige netop i hovsenebensregionen. Men der er også en tungere sko så de er ikke altid lige velegnet til de små spinkle heste.

En hest med hovsenebenssyndrom (heel pain) bliver øjeblikkelig smertestillet ved at få aflastet strålen, her eggbarskoen. MEN det er ikke ment som et permanent beslag.

Jeg vil anbefale alle der har en hest med hovsenebenssyndrom dels at tage kontakt til Lennart Østblom omkring eggbarsko og læse Robert Bowkers teorier og forskning omkring hovsenebenssyndrom og dens årsager og sende det videre til deres dyrlæge og smed.

Det er til syvende og sidst i årsagen man skal lede efter svar. Og det er i høj grad manglende struktur i dragtregionen hvorved hesten lander tå først i stedet for dragt først. Hyppigt er det sur stråle eller manglende stråler der er primærproblemet. Når hesten er øm i strålerne så vil den heller ikke bruge sin dragt og den vil dels blive tynd og eller høj og/eller underløben.

En pladesko af aluminium,som Julle nævner, giver med pakning moderat tryk på strålen, men jeg har desværre endnu ikke set den bygge dragten op eller give en god stråle fordi at pakke strålen ind giver råd. En hest sveder fra sine såler ligesom vi gør fra vores fodsåler. Pladesko med pakning gør sålen konkav og det er da een god ting. For så vil den nederste del af strålen ligge ned i en skål som den skal.

Ja mit favorit "beslag" er ohne sko, men med boots og pads, et godt foldmiljø og en management af strålerne. Tåen skal holdes kort på hesten, ikke kun for overrulnings skyld men for at bygge dragten op og gøre sålen konkav herved. Da man HAR anerkendt at årsagen til hovsenebenssyndrom ligger i en forkert hovform, så må det da til syvende og sidst være et spørgsmål om at bygge hoven op så den bliver sund igen!!! Og det er sådan med stråler som med alt andet væv, if you do not use it, you loose it...

MVH

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider