Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Gaffelbåndskade
Forfatter: 
Dato:  11-11-2007 10:56

Hejsa!

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad en gaffelbåndskade er, hvor den opstår og hvordan?

Og hvordan er prognoserne for helbredelse? Og hvordan helbredes det?

På forhånd tak.

0
0
Svar på denne tråd

Gaffelbåndsskade
Forfatter: 
Dato:  11-11-2007 14:12

Min dejlige store kæmpe er desværre lige blevet aflivet pga. en gaffelbåndsskade. Hun kom galt afsted i en trailer, hvad hun så har lavet ved jeg ikke, men teorien er at hun er gledet ind under sig selv og dermed har udsat senen for et for stort stræk.

Så kommer der små blodbristninger inden i senen og min dannede så desværre meget arvæv som pressede inden i senen. Hun gik over 1 år med kontrol hver anden måned, men kampen måtte opgives for en måned siden.

Jo lettere hesten er des nemmere heler skaden, min vejde jo 900 kilo så der var hele tiden belastning på benet.

Men heldigvis kommer mange heste sig over sådan en skade og det er også afgørende hvor i i gaffelbåndet skaden er, min havde den lige ved tilhæfningen hvilket ikke gjorde det bedre.

Men de fleste af sådanne skader opstår pga. overbelastning.

Håber at du blev klogere.

Zille

0
0
Svar på denne tråd

En gaffelbåndsskade...
Forfatter: 
Dato:  11-11-2007 18:58

I følge dyrlæge Falk-Rønne kan en gaffelbåndsskade stort set opstå på alle måder, herunder også ved et spark fra en anden hest.

Gaffelbåndet er et støttebånd og derfor kan det meget nemt gå ud over dette bånd på både den ene og anden måde, overbelastning ved ridning, hvis hesten glider eller vrider i benet på folden osv.

Og min erfaring med gaffelbåndsskader er ikke gode...

Hilsen Jette

0
0
Svar på denne tråd

gaffelbåndskade
Forfatter: 
Dato:  11-11-2007 22:23

Mange tak til jer begge for svar.

Og jeg er da ked af at høre om din hest, Zille. Var din hest en koldblod (tænker på vægten)?

Jeg er da ked af at høre, at I begge har så dårlige erfaringer, men jeg blev da bestemt lidt klogere på, hvad en gaffelbåndskade er, selvom jeg synes det lyder meget kompliceret.

Zille: Hvad er tilhæfningen?

Og jeg vil da gerne høre om flere, der har erfaringer med gaffelbåndskader.

0
0
Svar på denne tråd

Gaffelbåndsskade
Forfatter: 
Dato:  11-11-2007 22:39

Tilhæftningen er det sted, hvor senen hæfter (sidder fast) på knoglen.

Jeg red en hoppe for nogle år siden som fik en gaffelbåndsskade. Sandsynligvis pga overbelastning hvilket igen højst sandsynligt skyldtes for blød ridehusbund.

Efter lang skadespause og genoptræning kom hun sig så vidt jeg ved fuldstændig.

Hun er solgt nu og jeg ved derfor ikke om der har været eftervirkninger eller om skaden er brudt op igen, men på salgstidspunktet var hun i topform, så der er da heldigvis også gode slutninger på gaffelbåndsskader.

Vh Katrine

0
0
Svar på denne tråd

Gaffelbåndsskade
Forfatter: 
Dato:  11-11-2007 23:42

Hej igen.

Ja min hest var en koldblod, nærmere betegnet en Belgier. Og som Katrine allerede har svaret så er tilhæftningen der hvor senen hæfter fast på knoglen.

Men det er trist med alle de forskellige skader heste kan pådrage sig.

Zille

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider