Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Æsel sammen med heste??
Forfatter: 
Dato:  07-11-2007 09:54

Hejsa!!!

Er der nogen der kan hjælpe mig...

jeg er blevet spurgt om jeg vil tage et æsel i pleje. Den vil i såfald komme til at gå sammen med mine heste. Men jeg er blever fra rådet det af flere heste folk pga noget omkring lunge orm...

er der nogen der ved, om dette er rigtigt, at man ikke kan have heste og æsler sammen??

kan man gøre noget, så det vil kunne lade sig gøre???

håber at der er nogen der kan hjælpe mig!!!

Hilsner fra

Anette

Oxaraber

0
0
Svar på denne tråd

æsler og heste
Forfatter: 
Dato:  07-11-2007 11:12

Jeg har 2 æsler som går sammen med min hest lige nu.

Jeg købte faktisk en æselvallak for at min daværende hingst skulle have en ven.

Jeg har aldrig haft problemer af nogen art.

Men det er vigtigt at passe sine æsler ligesom sine heste...

Mine er selvfølgelig passet både med beskæring, tilsyn af dyrlæge, vaccinationer og ormekure.

Så du skal bare være sikker på at den er sund og rask inden du sætter den sammen med dine heste.

Husk at æsler er meget nøjsomme dyr mht fodring så mit råd er at spørge nogle af æseleksperterne herinde på HN for gode råd.

Ifolet welsh cob udlånes

grundet særlige omstændigheder.

Se præs. for info!

Mvh. Trine

og den underskønne Bilsbæks Ratenna.

(med baby i maven)

0
0
Svar på denne tråd

Sagtens
Forfatter: 
Dato:  07-11-2007 11:16

Aner ikke noget om æsler men har "hørt" at de KAN ha nogle maveorm(?) som kan smitte til heste.

Men hvis æslet er tilset af dyrlæge og erkendt uden "bivirkninger" så er æslet jo en del af hestearten så de kan sagtens gå sammen, mange har æsler og heste sammen.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-11-2007 11:45

Du kan godt have heste og æsler sammen,hvis de kan lide hinanden,det er nemlig ikke en selvfølge.Men æslet vil nu helst have en æselven,ingen tvivl om det.

Du skal passe æslet lige så godt som en hest,dog vil jeg næsten sige at du skal være mere opmærksom på hovene og foderet hos æslet.Hovene vokser ofte hurtigere og kan blive helt deforme hos æslet ,hvis man ikke passer dem godt nok(jeg har set rigtig mange eks.og har selv et æsel der havde misdannede hove da jeg købte hende)og mht foder er min erfaring at man skal passe på med for meget protein i foderet.

Lungeom har jeg aldrig haft problemer med ,og jeg har haft æsler i 15 år,du skal bare passe dem med ormekure.

Er det et vanrøgtet æsel du skal have i pleje,så kan det godt blive lidt af en opgave,det ved jeg af erfaring.

Hvis du vil vide noget mere så spørg endelig over besked eller mail.

Skingur herinde fra vil sikkert også gerne besvare ?

Dorte.

Det god stil - at køre æsel med et smil
Har du set Donkey,Frans, Frits , Nellie og Augustas hjemmeside ?
0
0
Svar på denne tråd

æsler sammen med heste
Forfatter: 
Dato:  07-11-2007 18:25

Ja det kan du godt.. men hestene vil nok se lidt ned på æslet i starten og måske også jagte det på folden men efter lidt tid vender de sig til den og så sker der ikke mere:)

0
0
Svar på denne tråd

lungeorm
Forfatter: 
Dato:  08-11-2007 09:50

Hej.

Jeg ved intet om pasning og pleje af æsler, men jeg ved noget om lungeorm. Æsler har tit lungeorm og de bliver IKKE syge af det. Min hest var ved at blive aflivet sidste sommer da dyrlægerne troede hun havde kronisk uhelbredelig bronkitis og komplet uridelig (4 år gammel ), men jeg kom heldigvis selv på at det kunne være lungeorm i sidste øjeblik, efter at hesten havde været indlagt 3 gange over et år tid! Hun er nu rask efter utallige ormekure og indsprøjtninger med ormekur:-)Min egen dyrlæge siger det var mirakuløst at hun overlevede den omgang, både fordi hun gik så længe og at hun samtidig fik medicin mod kronisk bronkitis (store doser binyrebarkhormoner, som bare gjorde ormenes betingelser bedre! ).

Nå det blev en længere smøre. min hest fik lungerom ved at græsse langs de samme grøftekanter, som æsler på en nærliggende gård har vandret ved og jo sikkert hat gødet. Ejerne af æslerne vidste intet om lungeorm og har aldrig undersøgt for orm/lungeorm eller givet ormekure. Bad luck for os:-(

Så der skal være fokus på lungeorm, hvis æsler og bheste går sammen. OG lungerom kan IKKE ses på en almindelig gødningsprøve. Det er en helt anden undersøgelse, som jeg ikke lige ved hvordan foregår. Men det er noget med at det skal foregå i vand??

VH Annette

ANNETTE
0
0
Svar på denne tråd

Ved det kan gå!!
Forfatter: 
Dato:  08-11-2007 11:29

Det hvor mine hypper står, har de et æsel også. Det går sammen med rideskolehestene uden problemer. Da vi kom dertil tog det noget tid før mine heste vænnede sig til det der lille mærkelige grå dyr, selvom han altid kun går med rideskolehestene og et godt stykke fra pensionærhestene. Endnu værre var den der lyd han kan sige...MEGET farlig!!

Men alt i alt går det helt fint. De nye heste der kommer ind vænner sig til lyden og synet af ham og så er der ingenting. Mht. lungeorm ved jeg ikke noget.

Skynd dig Langsomt!

0
0
Svar på denne tråd

Æsler...
Forfatter: 
Dato:  08-11-2007 12:37

Vi har også et æsel. Han går dog ikke sammen med føl og føllene kommer ikke på hans mark, da hesteføl er meget modtagelige. Han går fast sammen med 3 ponyer og han bliver tjekket for lungeorm en gang om året. Prøven tages i frisk gødning.

Jeg fandt lige det link jeg fik af dyrlægen ang. lungeorm

http://www.aesel.dk/Lungeorm.htm

Mange glade hilsner fra Kaja

~~Ulvebakgaard's Tinkere~~

v/ Kaja & Per Beer

www.Ulvebakgaard.hestesider.dk

Den nordjyske tinkerkvadrille

JULEFROKOST

for alle tinkerfolk

17. november

0
0
Svar på denne tråd

taakker, for alle de gode svar
Forfatter: 
Dato:  09-11-2007 11:01

Mange tak for jeres svar!!!

Det er en lille problem dreng ham æslet som jeg overvejer at tage i pleje...

Min bror købte ham i sidste år, som føl. men desværre har han ikke fået opdraget på ham. Æslet går sammen med nogle får og det keder ham...

Æslet er ellers passet og i fin stand. Desværre er min bror og hans familie blevet lidt bange for ham. De tør ikk gå med ryggen til ham, og han nipper, bider og jager med dem gerne ud af fenden. Alt dette er jo helt normalt for en dreng på 1 år som ingen opdragelse har fået. De har nu spurgt om jeg ikke vil hjælp dem, med lidt opdragelse, og håber på at det vil hjælpe hvis han kommer til at gå sammen med nogle heste istedet for får...

Jeg spørger nu jer, vil det være bedre at få dem til at købe et ældre æsel der måske vil kunne opdrege lidt på deres nuværende æsel???

Jeg har ikke forstand på æsler skal de opdrages som heste??

jeg er bare i syv sind, for hvis alt ville flaske sig her med det lille æsel vil det så ikke blive det sammen når de får ham hjem, når de er bange for ham??? (familien er selv bange for mine ellers rimeligt vel opdragede heste)

sidste løsning er salg, men de vil så gerne give det en chance ;0)

Hilsner fra

Anette

Oxaraber

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-11-2007 12:16

Allerførst vil jeg sige kastrer ham hvis han er hingst.

Jeg kunne godt komme med en masse råd om opdragesle,men syntes egentlig du skulle kigge på nogle af de amerikanske eller engelske hjemmesider om æsler.Mange af dem har nogle ret gode trin for trin beskrivlser om hvordan man bedst opdrager sådan et lille bæst.

Jeg syntes at hesten og æslet er meget forskellig at opdrage på.Men igen prøv at kigge lidt på nettet og find de gode sider om opdragelsen.

Lige en ting mere,hvis der er små børn,ville jeg være meget forsigtig med at lade dem være alene med æslet,de kan finde på at angribe,og ligeså med hunde og katte.

Dorte.

Det god stil - at køre æsel med et smil
Har du set Donkey,Frans, Frits , Nellie og Augustas hjemmeside ?
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider