Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hun er for tynd,alt for tynd :(
Forfatter: 
Dato:  24-01-2004 11:17
hej alle jer søde mennesker her inde!
jeg har et problem: jeg har en pony der er 4½ år gammel, og hun er meget tynd.. det kan ikke være pga orm, hun ha fået 2 ormekure det efterår '03...
hun får kraftfoder, roer og hø, men nu har jeg været ude og købe olie og noget blandet mix foder, så jeg håber det bliver bedre, men hvad kan jeg ellers lave så hun bliver tykkere?
håber der er nogen der kan hjælpe mig :(
mvh marike

--Vil du ikke se en sød pony?? Bare klike her --

Du er ansvarlig for det du siger men ikke for det de andre forstår
0
0
Svar på denne tråd

Hvis vi skal hjælpe dig...
Forfatter: 
Dato:  24-01-2004 11:37
... bare nogenlunde rigtigt, så må du lige fortælle, hvor meget hun får af det forskellige - i kilo og gram, samt hvor meget hun bliver brugt, og hvordan hun ser ud (højde og drøjde).

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

okay....det kommer her
Forfatter: 
Dato:  24-01-2004 11:41
hun får:
opløste normale foder roer ca 3 kg
kraftfoder ca 2kg
og meget hø

jeg har købt noget olie nu, men det er kun en 1 liter fæaske, hvormeget skal de have pr dag?
så har jeg også lige været ude og købe noget blandet mix foder. :/
håber det hjælper lidt, men hvad skal hun eller have?

hun er ca 140cm og man kan se ribbenene på hende når hun stå speciel, men ikke altid..

0
0
Svar på denne tråd

hejsa!
Forfatter: 
Dato:  24-01-2004 12:05
Først og fremmest vil jeg sige at for at bedømme en hests foderstand, skal man ikke kun se på maven. De bagerste ribben på hesten skal man helst kunne skimte. Derimod skal skulderparti og bagpart være god rund og ikke alt for firkanten (ligesom køerne er *g*)

Dertil vil jeg sige at det er umuligt for os at hjælpe når vi ikke til mindste detalje ved hvad den får. Hvad mærke kraftfoder er det og hvad er der i det? Hvor meget hø får den i kg? og foderroer? får den hele roer eller er det roepiller eller betfor?

-miki-

Læs alt om KRYBBEBIDNING, VÆVNING OG DIV på min hjemmeside, hvor I også kan læse mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater.
0
0
Svar på denne tråd

det lyder
Forfatter: 
Dato:  24-01-2004 12:08
Det lyder ikke til at hun få for lidt da - og det lyder heller ikke som om hun er tynd - man skal kunne skimte ribbenene på hende - hele tiden - ikke at de skal stikke ud eller noget, men kan man ikke se dem eller mærke dem når man køre hen over dem så er hum for fed!

Hendes foderration se fornuftig ud skønt hun syntes at få meget kraftfoder - jeg har en Frederiksborgblanding på 160cm og han får ½ kg havre i alt om dagen + musli 100gram med vitaminer og mineraler + 5kg wrap og 400gram høpiller m. 1dl olie i - hvad er det for noget kraftfoder - hel havre eller færdig fuldfoderblanding - måske hun har svært ved at optage det rigtigt (måske for store portioner max. 2kg pr. måltid)

vil du give hende olie så give ca. 1 dl pr. måltid

Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

den får.
Forfatter: 
Dato:  24-01-2004 12:10
roerpiller! det er kun helt almindeligt kraftoder den får, mærket har jeg ikke i hovedet, det får næsten en høballe pr dag. og det er en stor en ! jeg har læst noget om byg, men hvad er det, kender ikke det her os os (tyskland) men hvad er det hvordan fodrer man det og hvor henne få man det?
mvh marike

0
0
Svar på denne tråd

igen....
Forfatter: 
Dato:  24-01-2004 12:27
Vi kan ikke hjælpe ordentligt hvis du ikke har et mærke på foderet... hvis du bor i tyskland kan det meget vel være Eggersmann? Og i så fald, hvilken slags. Læs engang på posen, så kan vi hjælpe bedre.

Byg er en kornsort ligesom havre. Det feder mere end havre, men det kan ikke hjælpe en hest på benene mere end ordentligt kraftfoder.

Hvis du er i tivivl om den er for tynd, så køb et målebånd.. der måler man den rundt om maven og så kan man se hvad den vejer!

-miki-

Læs alt om KRYBBEBIDNING, VÆVNING OG DIV på min hjemmeside, hvor I også kan læse mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater.
0
0
Svar på denne tråd

foderplan
Forfatter: 
Dato:  24-01-2004 16:21
Hejsa
Først og fremmest skal du være sikker på at din hest ikke har tandproblemer og derfor ikke kan fordøje sit foder.
Har den ikke fået checket tænder fornyeligt så få fat i en god dyrlæge eller en hestetandplejer.

Prøv at kigge lidt på din pony om den bevæger sine kæber som den skal, går de fra side til side eller kun op og ned?

Er tandproblemer udlukket skal du have styr på dit foder. Du fodre med store mængder hø, det er alletiders!
Så skal du have et tilskudsfoder der dækker din pony med alle vitaminer og mineraler.
Oven i det har den nok brug for lidt korn. Når den skal tage på er byg fint (Gerste på tysk), vil du gerne have lidt mere energi i din pony er havre godt. Er den stadigvæk lidt tynd kan du hæle lidt olie i hans mad, for en pony vil jeg mene omkring 2 dl om dagen.

Det bedste du kan gøre er at få lavet en foderplan. Eggersman er et udmærket foder, hvis du fx vælger det som dit tilskudsfoder kan du måske bede deres konsulent om at lave en foderplan. Tit gør de det gratis da du jo vil bruge deres produkter.

Pas på med alle de roepiller de giver stort set ingenting og mætter bare.

Hilsen LeneJ

>o<Lyset for enden af tunnlen er ikke altid et modkørende tog >o<
0
0
Svar på denne tråd

tak til jer
Forfatter: 
Dato:  24-01-2004 17:19
tak skal i have, jeg skal så give hende mindre roer og mere kraftfoder?!

0
0
Svar på denne tråd

ikke nødvendigvis....
Forfatter: 
Dato:  24-01-2004 18:02
for hvis du giver hende for meget kraftfoder i forhold til den angivne mængde på posen, så er det også galt. Desuden er roer godt for hesten, hvis den ellers er dækket ind og trives.

Det er derfor vigtigt at du giver flere oplysninger. Ellers kan man ikke hjælpe dig bedre!

-miki-

0
0
Svar på denne tråd

Hej igen
Forfatter: 
Dato:  24-01-2004 18:45
Jeg syntes at du burde ringe til en foderkonsulent. Ikke for at såre dig men du tager lidt let på det.
Som nævnt i mit indlæg skal du først og fremmest checke at den ikke fejler noget med tænderne.

Hvis din pony får en hel balle hø om dagen dertil 2 kilo kraftfoder og så 3 kilo roepiller så for den altså ikke så lidt at spise.

Du skal ikke bare sådan sætte den op i kraftfoder uden at vide hvad du i bund og grund putter i den.

Det er fair nok at man ikke selv ved så pokkers meget om fordring men så må man søge råd. Mange foderstoffer tilbyder at ligge en foderplan for en. Eller der er flere herinde der ved en del om emnet.
Men hvis du vil have en herinde fra til at regne på din hests behov så skal du oplyse hvad foderet hedder og hvad sammensætningen er.

Hilsen LeneJ

>o<Lyset for enden af tunnlen er ikke altid et modkørende tog >o<
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider