Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Aflivet hest til ZOO ?
Forfatter: 
Dato:  05-11-2007 21:32

Jeg har hørt flere fortælle at deres heste blev doneret til ZOO's rovdyr, fremfor at blive slagtet / afhentet af DAKA.

Nogen der har erfaring med dette, eller ved hvordan man får det arrangeret?

0
0
Svar på denne tråd

løvemad
Forfatter: 
Dato:  05-11-2007 21:40

Ring/skriv til Zoo og spørg om de mangler kød i fryseren

~ only fools rush in where angels fear to tread ~

0
0
Svar på denne tråd

Aflivet hest til ZOO ?
Forfatter: 
Dato:  05-11-2007 21:50

Man skal kontakte Zoo og høre hvordan og hvorledes..

Det foregår sådan at man kommer derud med hesten og den slagtes derude eller at de slagter hesten på opstaldningsstedet og så tager den med sig.

Jeg kunne ikke selv aflive en hest på den måde men jeg tager virkelig hatten af for dem som gør det! Det er den mest naturlige måde for et dyr som en hest at komme fra verden på...

M.V.H. Maria L. Nielsen

www.lykkepoms.dk

-- Mini-shetter hoppe købes --

** hesteklipning tilbydes, se præs. **

...gør ikke kun dit bedste, men gør hvad der skal til...

0
0
Svar på denne tråd

Erfaring
Forfatter: 
Dato:  05-11-2007 21:52

Ja, min gamle hest (som desværre ikke blev så gammel) røg til løvemad i Kbh Zoo.

Ringede til dem, og ja, de havde plads i fryseren. Fik et symbolsk beløb pr kg.

Men gjorde det nu mere fordi jeg havde sådan en eller anden idealistisk holdning om, at det var bedre at ende som løvemad end som sæbe...

Det eneste man bare skal være klar over er, at hesten skal aflives med boltpistol, da zoo-dyrene ikke har godt af aflivningsvæske.

Venlig hilsen

Dorthe

Vi har ret til at sige vores mening, men der er ingen, der forpligter os til at gøre det

Wraphø høst 2007 sælges... se nærmere på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

DortheL
Forfatter: 
Dato:  05-11-2007 21:53

Ang. sæbe; kæledyr bruges ikke til dvs. Det er en skrøne. Kontakter du DAKA vil du høre det samme. Det eneste de må bruge hesten til er afbrænding og derved varme..

M.V.H. Maria L. Nielsen

www.lykkepoms.dk

0
0
Svar på denne tråd

hest til zoo
Forfatter: 
Dato:  05-11-2007 22:42

der hvor jeg red før sendte de en hest til zoo.. den blev "skudt" på stedet og så slæbte det den med.. det skulle se yderst voldsomt ud fordi den bare kollapser...

RiderLykke: har også hørt noget om at det skulle være myter, men det er jo klart at de siger at de ikke bruger dyrene til sæbe når man ringer og spørger...

Part søges til lækker DV-hoppe efter Michellino. Står i kildebrønde, Greve. hvor kildebrøndesportsrideklub hører til.

Kontakt via HN-beskedcenter for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

Rosenskjold
Forfatter: 
Dato:  05-11-2007 22:48

Det står på hjemmesiden og de må ikke bruge kæledyr til noget andent end forbrænding. Og noget helt andet så må de på ingen måde oplyse forkert!

M.V.H. Maria L. Nielsen

www.lykkepoms.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-11-2007 22:54

riderlykke: okey så kan jeg godt se.. men man har jo desværre hørt om det med at firmaer har sagt noget og så gjort noget andet.. specielt når det handler om dyr... :(

Part søges til lækker DV-hoppe efter Michellino. Står i kildebrønde, Greve. hvor kildebrøndesportsrideklub hører til.

Kontakt via HN-beskedcenter for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

Rosenskjold
Forfatter: 
Dato:  05-11-2007 23:07

Ja, det er korrekt. Men det kan jeg ikke tro om et firma i den str.

M.V.H. Maria L. Nielsen

www.lykkepoms.dk

0
0
Svar på denne tråd

zoo...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2007 07:11

jeg har også haft donneret hest til zoo.

Mht at de skal skydes med boltpistol syntes jeg det er meget mere humant.

Hesten bliver skudt og den lægger der!...at den så skal afblødes kan se lidt voldsomt ud for sarte sjæle.

Jeg syntes det er værer at se hesten som bliver alivet med sprøjte stå og kæmpe for at holde sig oprejst inden de lægger sig..og de sidste verjtrækninger er bare så tunge og væmmelige at høre.

Henriett

Stutteri Brydegaard

1 stk. Herning billet sælges til fredag i sek. 3 række 6 Pris 300 kr

0
0
Svar på denne tråd

hvor..
Forfatter: 
Dato:  06-11-2007 08:06

meget mærker de ved boltpistol. ??

dør de hurtigt eller efter et min eller ??

Mona

Den der har evnen, forpligter sig.

0
0
Svar på denne tråd

re. løvemad
Forfatter: 
Dato:  06-11-2007 09:10

Jeg har aldrig oplevet en aflivning uhuman!!!

Tværtimod.

Hesten får beroligende og derefter giftsprøjten, den mærker intet, og den kæmper absolut ikke med at stå på benene.

Det samme gælder med aflivning af eks. en hund, det foregår på nøjagtig samme måde bare er hesten jo størrer.Og jov den falder meget tungt, det gør den også med boltpistolen.

Jeg har set aflivninger på kreaturer, grise, får mv med boltpistol, det er også smertefrit, og går lynhurtig, hvis slagteren kan sit arbejde godt og grundigt.Det er voldsomt synes jeg.

Der er den sikkerhed, hvis man vælger en aflivning hjemme, hesten oplever ikke nogen form for stress, da den er i hjemmelige omgivelser, alt det den kender,og er tryg ved, det er en god måde at sige farvel til sin hest og eller hund for den sags skyld.

Modsat hvor hesten fragtes til slagtning--- puha en stressfaktor...

Mine heste er chippet af samme årsag, de skal aflives hjemme, de skal opleve den sidste rejse i trygge omgivelser med deres ejer.

Og jov jeg har oplevet det det...

0
0
Svar på denne tråd

har...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2007 10:12

fået aflivet 2 hjemme, aldrig set det med boltpistol. Men det var også voldsomt da de var syge et døgn og måtte aflives akut. Mine ungheste er så også chippet. De kun de 2 gamle på 16 og 17 der ikke er.

Men slageri kan ikke komme på tale her...

Mona

Den der har evnen, forpligter sig.

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  06-11-2007 11:01

hellere boltpistol end sprøjte.

nu har jeg selv arbejdet i svivestald og har skudt gud ved hvor mange grise med boltpistol.

man "skyder"/DØD de lægger sig ned, og ja. de begynder at sprælle. men det er nerver = hesten er død.

nu fik og selv aflivet en het i sommers, md sprøjter og syns det var ubehageligt.

da hun fik sprøjten stejlede hun og væltede bagover. hun llagde sig ned på siden og lå og sprællede og jeg spurgte helæe tiden dyrlægen om hun ikke var død. men nej.

hun blev ved med at blinke og som om hun kiggede på mig. til sidst kunne jeg ikke mere. brød helt sammen og gik ind efter kaffe og en smøg. da jeg kom ud var hesten kraft edme sadig i live.!!!

dyrlægen måtte skære halsen over på hende, for hun VILLE ikke dø..

det var godt nok en klam oplevelse...

håber aldrig det sker for andre. så helt klart boltpistol=død.

!!!!LÆKKER OX hingst til salg.

virkelig billig!!!!!!

Se billeder på præs.

0
0
Svar på denne tråd

det kommer an på...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2007 15:44

om hesten er chippet, foir lige så snart den er det er det et kæledyr, men hvis ikke den er chippet eller på anden måde rigistreret til ikke konsum så er det et produktionsdyr, og dem bliver der lavet sæde af når de bliver sendt til DAKA...

Ravnstrupgaard
Avl af Welsh sec. B samt tilridning og træning af problemheste
Part søges til traver

0
0
Svar på denne tråd

Sæde til biler ???
Forfatter: 
Dato:  06-11-2007 15:52

Vildt, måske jeg kan få Smukke Ganger til min bil, så kan jeg sidde på ham for evigt...

Illum

Jeg undskylder IKKE for stavefejl

.

manglende tegn eller tegnsætning.

Deal with it!

.

Kunsthorn blev Smukke Gangers redning :-) Foto på præs til dem der har spurgt.

0
0
Svar på denne tråd

Ang. DAKA
Forfatter: 
Dato:  06-11-2007 16:32

Præcis hvad der sker på DAKA med vores heste kan I læse på deres hjemmeside. Her er et lille udpluk jeg har kopieret fra deres hjemmeside:

Hvad fremstiller Daka Bio-industries af de døde dyr?

Daka Bio-industries fremstiller kødbenmel og fedt af de døde dyr.
Fremstillingsprocessen for kødbenmel kan ses i
flowdiagrammet.

Kødbenmel fremstillet fra døde dyr må ikke anvendes som foder for produktionsdyr og brændes i kraftvarmeværker eller benyttes som brændsel ved cementproduktion.
Fedt fra døde dyr må ikke anvendes som foder for produktionsdyr og sælges blandt andet som brændsel til kraftvarmeværker. Daka Bio-industries anvender selv fedt i sine dampkedler og er således delvis selvforsynende med energi.
Fra kreaturer anvendes huderne, som saltes og sælges til Scan-Hide A.m.b.a., der sorterer og videresælger huderne til garverier.
Daka Bio-industries fremstiller ikke sæbe af fedt fra de døde dyr.

Altså hestene bliver ikke til sæbe, som nogen desværre tror. Jeg har selv været på besøg på DAKA og set hvordan de forarbejder de døde dyr lige fra de kommer ind på fabrikken med lastbilen til de er blevet til kød og benmel og dermed bliver brugt til forbrænding. Ikke noget kønt syn, men sæbe blev de altså ikke til!

Til pil olsen: Ved brug af boltpistol, ja så dør dyret faktisk ikke med det samme. Jeg er selv uddannet landmand og efterfølgende jordbrugsteknolog og har derfor lidt viden.

Dyret bliver slået bevidstløs ifølge slaget med boltpistolen. Dyret mærker derfor ikke noget mere. Derefter er det vigtigt at man afbløder dyret (Skærer halspulsåren over) og afbryder nerverne i rygraden som jo er det der får dyret til at spjætte med kroppen.

Til Henriett: Jeg har selv fået aflivet min tidligere uheld. Jeg kan slet ikke forstå det med at de lider til det sidste. Min hest kom herfra utroligt fredeligt, selvom han var ophidset og havde smerter. Dyrlægen startede med at give ham en beroligende sprøjte, hvorefter han bare blev meget træt. Inde i boksen lagde han sig bare stille og roligt ned, som om han bare var træt og ville sove. Derefter fik han den endelige sprøjte og den virkede ret hurtigt. Og jeg er sikker på at han ikke led og mærkede noget, andet end det lille prik i halsen.

Jeg tror begge metoder for aflivning af vores kære dyr er gode. Og jeg tror bestemt ikke de lider mere eller mindre ved at vælge den ene metode frem for den anden. Men selvfølgelig er boltpistolen mere voldsom end sprøjten.

Til Illum: Laver du aldrig stavefejl selv???

Venlig hilsen Michala

0
0
Svar på denne tråd

Hvad mener du???
Forfatter: 
Dato:  06-11-2007 16:44

Man bruger da koskind til fx. porsche sæder...

Illum

Jeg undskylder IKKE for stavefejl

.

manglende tegn eller tegnsætning.

Deal with it!

.

Kunsthorn blev Smukke Gangers redning :-) Foto på præs til dem der har spurgt.

0
0
Svar på denne tråd

Boltpistol
Forfatter: 
Dato:  06-11-2007 16:50

Blandt forskere er der faktisk en mening om at Boltpistoler er det mest humane ved aflivning af heste, da noget af de mest stressende for heste er at miste kontrollen over deres krop.

Dette betyder at man rent teoretisk har en idé om at aflivning med sprøjte er mest stressende.

Der er så bare det hygiejnemæssige problem når man skyder hesten med boltpistol idet man hælder mange liter blod ud på jorden

Jeg ville dog umiddelbart vælge boltpistolen hvis heste ellers er sød og rolig, ellers skulle jeg have en slagter til at gøre det da de er dem med allermest erfaring med det.

P.s. ved ikke om man må bruge rygmarvsstødere til hest, man må i hvert tilfælde ikke ved kvæg.

0
0
Svar på denne tråd

RiderLykke ♥Nikita og Emilϖ
Forfatter: 
Dato:  06-11-2007 18:50

...det er nu ikke helt rigtigt det du skriver.

Hestene som DAKA får ind ryger sammen med mange andre dyr og bliver brugt til kød og benmel som bliver brugt til foder. De bliver skal ikke "bare" brændt.

Derud over bliver bliver et stof som hedder gelatine lavet af døde dyr. Gelatine kan ingen mennesker undgå at spise da det mere eller mindre er i alle fødevarer.

Selv i slik...

Og jo, så er der den med sminken og lign. Der bliver faktisk brugt lidt "dyreessens" i makeup'en. Specielt pudder, øjenskygger og lign.

Var selv dernede på DAKA for et par år tilbage hvor vi fik en masse at vide.

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

Rasmine søger part !

Ny Wintec Pro Jumping springsadel sælges!

0
0
Svar på denne tråd

boltpistol vs. indsprøjtning
Forfatter: 
Dato:  06-11-2007 20:56

Syns os selv det er et meget svært dilemma om man skal vælge boltpistol eller indsprøjtning. Snakkede faktisk med dyrlægen om det en dag og hun sagde at aflivning af heste er noget af det mest ubehagelige, fordi uanset hvilken måde man vælger, vil der altid være stor risiko for at det bliver til en grim oplevelse. Boltpistolen skaber et frygteligt rod med blod og en hest der ikke er så køn at sige farvel til (og hun sagde faktisk os at man, hvis man rammer forkert med boltpistolen, kan stå med en hest med hul i hovedet som ikke lægger sig ned . Tror dog de fleste dyrlæger er dygtige nok til at ramme rigtigt, men det er da noget af et skræk-scenarie).

Ved indsprøjtningen er der os forholdsvis stor risiko for at hesten ikke vil lægge sig ned og at aflivningen derfor bliver en værre omgang.

Har selv kun prøvet at få man gamle hoppe aflivet med indsprøtninger og det var heller ikke kønt. Hun faldt af den første sprøjte, men ned på den side hvor dyrlægen havde sat nålen i. Da han skulle finde blodåren i den anden side, reagerede hun på lyset fra hans lygte og prøvede gentagende gange at rejse sig op igen. Det var enormt grimt at se hende vælte rundt på græsplænen og det endte med at vi måtte holde skovlen på vores rendegraver hen over hende så hun ikke ku spjætte med benene og så ku hun endelig få de sidste sprøjter.

Ved endnu ikke hvad jeg vælger at gøre når jeg på et tidspunkt skal aflive en hest mere. Det var selvfølgelig en grim oplevelse med hoppen, men på den anden side ku jeg sige pænt farvel til en hel hest uden huller bagefter.

Marlene

0
0
Svar på denne tråd

slagtning
Forfatter: 
Dato:  07-11-2007 12:29

min gamle hest blev slagtet og det gik meget fredeligt. jeg hyggede mig med hende inden hun skulle køres ud til slagteren. da vi kom ud til slagteren fik hun lige de sidste godbider og hun var helt rolig og slet ingen stress. der kom to slagtere og tog hende. og de nåede lige ind og lukke porten og så så hørte jeg næsten med det samme, hun gik i gulvet. og gik selvfølgelig ind og tjekkede om hun var død.

men synes det hele gik meget fredeligt taget det hele i betraktning. jeg ville helt sikkert vælge at gøre det det på samme måde, hvis min nuværerende hest sku herfra.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider