Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foder kridt
Forfatter: 
Dato:  05-11-2007 10:40

Kan det godt passe man kun kan købe det i en stor sæk?

Jeg har jo kun en plag, så skal ikke bruge så meget.

Hvor længe bliver man ved med at give det?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-11-2007 11:45

nej det kan du også købe i mindre portioner hos mange foderforhandlere. På den anden side er det jo ikke ret dyrt...

Er du sikker på din plag har brug for det?

For hvis du fodrer med rigeligt godt hø, lucerne og et godt tilskud beregnet på plage, så er det faktisk sjældent at det er nødvendigt.

Så mit råd er at få lavet en foderplan, det er vi mange herinde der kan hjælpe dig med for et beskedent beløb.

Albion dressur sælges. Billeder på Præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-11-2007 11:54

Den er udregnet hos hende hun stod ved før.

Soyaskrå (får hun så ikke mere, har fået et overben og ved ikke om det er af det, men fik at vide de kan få det af det)

Korn og travo E + kridt

så hø, det med snittet lucerne har jeg tænkt på.

Nåh ja, så får hun lidt hestkraft

0
0
Svar på denne tråd

Overben.
Forfatter: 
Dato:  05-11-2007 12:36

Heste kan ikke få overben, af deres foder.

Det får de af overanstrengelse i benhinden, eller af slag eller spark.

Læs mere på www.netdyredoktor.dk/sw9593.asp

Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)
www.kallehauge.org

.

0
0
Svar på denne tråd

enig...
Forfatter: 
Dato:  05-11-2007 12:48

Soyaskrå er faktisk i mange tilfælde nødvendigt for unge heste om vinteren for at de kan få protein nok. Det giver altså IKKE overben (hvad er det nu for noget sludder?)

Korn er ikke ungheste mad, i hvert fald kun i relativ små mængder. Hvor meget får den? Hvor meget hø får den?

hestekraft? Er det fuldfoder eller tilskudsfoder?

0
0
Svar på denne tråd

Tjae...
Forfatter: 
Dato:  07-11-2007 08:27

Tjae... Lidt er der altså om snakken med overben! Et meget højt proteinniveau i foderet kan medvirke til at plagene vokser meget hurtigt. Nogle kan vokse så hurtigt, at de danner et form for "aflastnings-overben" lige under knæene på forbenet, altså på det øverste af piben. Der findes et specielt ord for det, jeg kan bare ikke komme i tanke om det nu. Men det kan være alvorligt, da det kan påvirke benstillingen så hesten bliver paralelforskudt.

Selv har jeg en hoppeplag der rent genetisk er disponeret for stor vækst. Hun er 1½ år nu og er over 1,63! Hun har en anelse overben på det ene forben, og det er højest sandsynligt pga. vækst. Jeg giver hende så ekstra mineraler og har sænket proteinniveauet i hendes foder lidt. Det har allerede hjulpet, og overbenet ser nu mindre ud. Hun er tjekket at dyrlægen og er ikke paralelforskudt.

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

0
0
Svar på denne tråd

???
Forfatter: 
Dato:  07-11-2007 09:08

Hvorfor giver i forderkridt???

hvad gør det godt for

-
0
0
Svar på denne tråd

hm...
Forfatter: 
Dato:  07-11-2007 09:23

Parallelforskydning. Er det ikke noget medfødt, og ikke noget, der kan komme senere? Og overbenet kommer pga parallelforskydningen og ikke omvendt? Mine har ikke skullet have foderkalk ifølge de foderplaner, jeg har fået udregnet. Soyaskråene fik hende på to, den vinter, hun blev et. Sidste år, hvor jeg brugte et andet mineraltilskud/tilskudsfoder, var der ingen af dem, der havde behov for mere protein, tværtimod fik de rigeligt.

Jeg mener også at have ladet mig fortælle, at det er en gammel skrøne, at vækstproblemer kommer pga for meget protein. At det istedet, skulle være mineralbalancen, det er galt med.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider