Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvor mange liter i maven?
Forfatter: 
Dato:  03-11-2007 19:24

Hejsa

Min hest går på fold i alle døgnets lyse timer og derfor vil jeg gerne sikre mig, at han bliver mæt om morgenen inden de bliver lukket ud - der bliver jo ikke ved med at være masser af græs på folden, som det heldigvis er tilfældet her. Men hvor mange kg/liter kan en hestemave egentlig indeholde? Eller rettere, hvor meget skal jeg give ham at spise for at han bliver mæt?

Line & Magoo

0
0
Svar på denne tråd

en hest...
Forfatter: 
Dato:  03-11-2007 19:49

Er bygget til at spise hele tiden, så den skal ikke spise sig mæt om morgenen... den skal til gengæld have mad hele dagen, altså godt grovfoder også på folden... Mavekapaciteten afhænger af hvad det er for en hest, men en stor hest ville jeg ikke give mere end 3 liter kornfuldfoder i et måltid... Hvis den har behov for mere ville jeg fodre flere gange på en dag... hellere 5 små måltider end 3 større...

Hvis du gerne vil give ham mæthedsfornemmelse fra morgenen af så er det en god ide at give opblødte roepiller, for de mætter meget uden at give ret meget FE...

Tro på det og du kan gøre det umulige muligt...

Dem der vil frem rider DV

Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  03-11-2007 20:45

Tak for svar :-)

Vi har desværre ikke mulighed for at give grovfoder på folden - de får kun halm når græsset er væk Han får i øjeblikket foder 3 gange i døgnet, hvor han både får grønpiller (samme egenskaber som roepiller) og müesli. Han levner dog en del og han støvsuger heller ikke boksen for det wrap han får, når de kommer ind fra fold.

Om morgenen får han 250 g. müesli, 100 gram (tørvægt) opblødte grønpiller blandet med 50 gram hvedeklid samt gulerødder/æbler. Det hverken lyder af eller fylder meget i krybben, men han levner stort set altid. Kan han virkelig blive mæt af det?

Om eftermiddagen får han 500 gram müesli, gulerødder/æbler samt 6 kg. wrap. Når han har spist sit krybbefoder står han altid og 'slår mave' lidt med hovedet ud over bokslågen - som sagt har han ikke just travlt med at spise sit grovfoder. Han tager små totter af gangen, tygger dem roligt og han har stadig wrap tilbage når det bliver tid til natmad (kl. 22). Igen, hvordan dælen kan sådan et stort dyr blive mæt af så lidt? 500 gram, det er jo ingenting

Og ja, kræet er sund og rask, gennemtjekket i hoved og mølle

Line & Magoo

0
0
Svar på denne tråd

mavestr.
Forfatter: 
Dato:  04-11-2007 09:33

15-25 liter er der i mavesækken, og den fungerer bedst når den er 1/3 fyldt

Ravnstrupgaard
Avl af Welsh sec. B samt tilridning og træning af problemheste
Part søges til traver

0
0
Svar på denne tråd

fandt lige
Forfatter: 
Dato:  04-11-2007 09:42

~ Greven og Luke ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse. Man ved jo aldrig hvornår den kommer igen. - Garfield.

0
0
Svar på denne tråd

jamen så tror jeg
Forfatter: 
Dato:  04-11-2007 17:12

din foderplan er helt fin... den lyder til at være gennemtænkt og når han ikke spiser helt op så er han jo ikke sulten... ellers ville han jo sluge sit grovfoder når han kom ind.. halm på folden er også fint om vinteen, bare de har noget at tygge i...

Tro på det og du kan gøre det umulige muligt...

Dem der vil frem rider DV

Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

Mash...
Forfatter: 
Dato:  04-11-2007 17:37

Hej!

Jeg fodrerede min gamle pony Kalif med Irish Mash. Det gir' en god mætheds fornemmelse, men kan højt give to gange i ugen. Dat skal stå i kogt eller koldt vand i 15-20 min, for at blive opløst. Desuden hjælper det tarmen, og smager rigtig godt (det syntes Kalif ihvertfald :P )

Knuz fra Hestelskeren Mette! : P

(L)Splinette og Mette evigt og altid(L)

0
0
Svar på denne tråd

liter..
Forfatter: 
Dato:  04-11-2007 20:30

18 liter har jeg lært i skolen (jeg er i gang med landbrugsuddannelsen), vi mennesker kan have 15 liter.. derfor det er bedst at fodre over flere gange om dagen

SÆT DIN HESTS BEHOV FØR DINE!
0
0
Svar på denne tråd

Liter i maven
Forfatter: 
Dato:  04-11-2007 22:11

En hest`s mavesæk kan rumme mellem 2 til 2,5kg. Så som skrevet skal man helst fodre små måltider,men flere gange.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for hjælpen
Forfatter: 
Dato:  05-11-2007 15:31

Tusind tak for svar alle sammen!!

Line & Magoo

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider