Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvad gør i andre, med heste u.sko!?
Forfatter: 
Dato:  01-11-2007 15:31

Hej alle hn´er.

Jeg går og leger lidt med tanken om, at tage skoene af ponyen her til vinter(går kun med forsko). Det plejer han også at få om vinteren, fordi vi er på rideskole med ridehal og blød bund.

Smeden siger han har rigtig gode hove, men fik forsko på i sommers, da jeg red meget tur og han sled derfor sine hove meget.

Han skal ha klokker på på fold, da han ellers 100% smider en sko, og nu da vejret er så fugtigt, og klokkerne derfor bliver fugtige, er han jo ekstra udsat for muk.

Ja, alt taler jo for, at jeg skal tage skoene af ham, men vil lige spørge jer til råds først.

Han skal ikke på rideskole i år, da han ikke kan flyttes pga. stress. Men hvis det bliver en hård vinter, så er der et ridehus 2 km fra, hvor han står og der kan jeg muligvis få ridehuskort. Men jeg vil stadig gerne på tur en gang i ugen, dog kun skridt på astfalt/grus og han plejer kun at være øm de første par dage, efter han har fået skoene af.

Men det jeg er bekymret for er, om han slider for meget af hans hove, hvis skoene kommer af? vi rider på ridebane der er hård men alligevel eftergivende og stubmark. Og når der er sne, så står hestene da bedre fast uden sko, ikk?

Og et andet spg. Kan man gøre noget for, at hovene ikke flækker op til sømhullerne?

Undskyld et lidt langt indlæg, men håber i vil hjælpe mig med mine spørgsmål.

M.v.h.

Stine

med

Pony-dyret Star Fighter

*Medlem af pony-power "klubben".

-"Klubben" for ponyryttere over 18 år.

0
0
Svar på denne tråd

sko...
Forfatter: 
Dato:  01-11-2007 15:43

Ang flækker i hovene..er du sikker på at din pony får nok biotin?

Vores pony får xtra biotin i maden ellers har hun skader i hovene.

Vi har valgt i år at pony skal beholde alle 4 sko på i vinter, det var i samråd med smeden.

Det andet må andre godt svare på..der er nok andre der ved bedre end mig

Jeg er bare en simpel pony mor...

0
0
Svar på denne tråd

Klokker
Forfatter: 
Dato:  01-11-2007 16:15

Kan du ikke bare købe et par gode gummi klokker..

De suger jo ikke fugt som neopren klokker gør.

Mvh Lene

"Life is what happens to you

while you'er busy making other plans"

John Lennon

0
0
Svar på denne tråd

Det er jo svært
Forfatter: 
Dato:  01-11-2007 17:02

Det er svært at give et ordenligt svar på dit spørgsmål, når vi ikke har set din ponys hove i virkeligheden.

Hvis jeg var dig, ville jeg give det et forsøg med at lade ham gå uden sko. Det værste der kan ske er jo, at det viser sig at hans hove bliver slidt for hutigt, når du rider tur på ham. MEN så kræver det selvfølgelig også, at du er meget opmærksom på hans hove, når skoene kommer af. Bliver hovene hurtigt slidt ned, så skal du stoppe med at ride tur på ham, indtil smeden har lagt sko på igen, ellers risikere du at hovene bliver slidt for langt ned.

Om hesten står bedre fast uden eller med sko i sneen, tror jeg er lidt hip som hap. Jeg tror snare, at det kommer an på den enkelte hests evne til at stå fast.

Min ene hoppe går med 4 sko året rundt, da hun slider sine hove meget nemt. Hun står mindst lige så fint fast, som heste ude sko gør. Når jeg sammenligner hende med de andre heste hun i tidens løb har delt fold med, så står hun faktisk bedre fast end mange af de andre. Hvor mange af de andre er nødt til at skridte afsted med små korte skridt for ikke at glide, kan min hoppe komme travende forbi dem uden problemer.

Eneste minus ved hestesko i snevejr er, at sneen nemmere kan sætte sig som klumper i hovene end det kan hos heste uden sko.

Mit allerbedste råd til dig vil være, at du skal tage en snak med din smed. Han er den der bedst kan give dig svar på dine spørgsmål og han er også den som bedst kan tage stilling til, om din hest bør gå med sko eller ej.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

0
0
Svar på denne tråd

Prøv...
Forfatter: 
Dato:  01-11-2007 18:28

-min ene hest går også uden sko. Den rides på bane og i hal og den kan sagtens gå 6-7 uger mellem beskæring.

Vi tog egentligt skoene af den for lige at lade hovene "komme sig" efter at den havde haft nogle alt for små sko på lange hove!

Men det viste sig at den sagtens kunne gå uden!

Jeg havde en aftale med smeden om at den lige skulle gå lidt uden, og at han bare skulle lægge sko på igen når den trængte... og det er så et år siden! :-)

Prøv at lade den gå så længe som du kan med skoene på inden du tager dem af. Så er der mere hov, og smeden kan måske skære mere af så skaden ikke er så stor hvis de flækker op til sømhullerne.

Hvis din ømmer sig, eller hovene bliver ved med at flække ville jeg lade den få sko på igen.

Tine

Grafiker søges til hjælp med hjemmesider mm, bla. sao.dk - ulønnet!

Hest søges til låns af vores dygtige beriderelev - send pb for mere info!

Forhandler af Marstall - www.tinegade.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-11-2007 19:59

Smeden siger, at den har rigtige gode hove.

Får ros for dem hver gang han er ude ;)

Men det kan næsten ikke undgåes, at hovene flægger lidt op til sømhullerne. det er jo overhovedet ikke det hele.

Men tager lige en snak med ham næste gang han skal ha smed ;) For rides i vinter, det skal han, da han jo skal være i form til, når han skal svømme hver 2. uge.

M.v.h.

Stine

med

Pony-dyret Star Fighter

*Medlem af pony-power "klubben".

-"Klubben" for ponyryttere over 18 år.

0
0
Svar på denne tråd

Hovsko
Forfatter: 
Dato:  01-11-2007 22:24

Hovsko kunne jo være løsningen til turen ned til ridehuset.

De nye, der er kommet på markedet, er nemme at sætte på og tage af.

Medlem af koret af rygklappere
til Julies dominante klovnerier

og Keppies evindelige hippieisme!

0
0
Svar på denne tråd

hvorfor
Forfatter: 
Dato:  01-11-2007 22:28

må den ikke beholde sine sko på? hvis du skal ride 2 km til et ridehus og den har haft brug for sko i sommers, så kunne jeg ikke drømme om at forsøge mig med at pille dem af...

men snak med smeden, de plejer at vide hvad de laver :)

Tro på det og du kan gøre det umulige muligt...

Dem der vil frem rider DV

Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

sko af
Forfatter: 
Dato:  01-11-2007 22:34

Vi har en pony som går med sko om sommeren, fordi der kører vi travløb og rider mange ture på asfalt, men da hun går i løsdrift skal hun have skoene af i løbet af et par uger, det er ikke noget problem at ride på udendørs bane hele vinteren samt små ture uden sko.

0
0
Svar på denne tråd

Tag dem af
Forfatter: 
Dato:  02-11-2007 09:54

Jeg ville tage dem af og købe et par Cavello simple boots.

Dem kan du så give ham på hver gang han skal på asfalt.

Tjek lige min hjemmeside
Tror på en vej frem uden vold!

Akademisk er vejen for os!!

Medlem af HN Elite Guards (WoW)

0
0
Svar på denne tråd

af med skoene
Forfatter: 
Dato:  02-11-2007 11:06

Hvis din smed er enig...

Måske du kan få ham til at runde kanterne lidt ekstra lige når skoene er kommet af? - og så komme f.eks. hver 3 uge og lige runde dem lidt - så flækker de ofte ikke så nemt.

Hvis han slider dem lidt for meget kunne det være en ide med boots til de gange du rider ud.

Noget der er godt for hovene er også at strøelsen er godt sugende... halm er yt - bedst er hamp/hør eller spagnum. Sagen er at hestens urin og pærer er meget nedbrydende for hoven!

Uden sko slipper du for klamper i frost/sne - og de fleste står mange gange bedre fast uden sko...

Vi er med i "PÅ PLETTEN" se os på www.pletshow.dk

Her bor Nisha: www.aktivstald.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider