Hej alle hn´er.
Jeg går og leger lidt med tanken om, at tage skoene af ponyen her til vinter(går kun med forsko). Det plejer han også at få om vinteren, fordi vi er på rideskole med ridehal og blød bund.
Smeden siger han har rigtig gode hove, men fik forsko på i sommers, da jeg red meget tur og han sled derfor sine hove meget.
Han skal ha klokker på på fold, da han ellers 100% smider en sko, og nu da vejret er så fugtigt, og klokkerne derfor bliver fugtige, er han jo ekstra udsat for muk.
Ja, alt taler jo for, at jeg skal tage skoene af ham, men vil lige spørge jer til råds først.
Han skal ikke på rideskole i år, da han ikke kan flyttes pga. stress. Men hvis det bliver en hård vinter, så er der et ridehus 2 km fra, hvor han står og der kan jeg muligvis få ridehuskort. Men jeg vil stadig gerne på tur en gang i ugen, dog kun skridt på astfalt/grus og han plejer kun at være øm de første par dage, efter han har fået skoene af.
Men det jeg er bekymret for er, om han slider for meget af hans hove, hvis skoene kommer af? vi rider på ridebane der er hård men alligevel eftergivende og stubmark. Og når der er sne, så står hestene da bedre fast uden sko, ikk?
Og et andet spg. Kan man gøre noget for, at hovene ikke flækker op til sømhullerne?
Undskyld et lidt langt indlæg, men håber i vil hjælpe mig med mine spørgsmål.