Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hjælp! hvad gør jeg forkert?
Forfatter: 
Dato:  31-10-2007 08:55

Hejsa.

Ved ikke om nogle af jer før har læst mit tidligere indlæg omk. at løfte benene på hesten. Jeg troede han hande fået det lært, og jeg træner virkelig hver dag. Men Han vil bare ikke (Joe- shire).

Aner ikke hvad jeg skal gøre. Ingen smed vil tage ham, for han vil ikke stå stille. Og hvis han bliver bedøvet bliver han for tung. :( Han er begyndt at sparke ud når jeg tager hans baghove. Har prøvet det med trækketov. Det nytter heller ikke, da han så bare går frem, eller sparker så hårdt at man ikke kan holde. Og han bliver ved med at sparke. Også selvom jeg giver lidt slip så snart han ikke sparker ud. og ved forhovene går han frem eller slår ud med benet. I går fik jeg hans hov lige ind på mine ribben. Hvis han ikke slår ud, træder han tilbage, eller hænger sig på mig, så man ikke kan holde benet. Det er kun det ene forben jeg nu kan løfte i ganske kort tid. Og har ikke trænet det mere end de andre.

Hans hove er virkelig grimme og ødelagte nu. Og der er altså synd. Ingen smed vil jo tage ham.

Har også prøvet at klik træne. Men det nytter heller ikke, han er totalt ligeglad med klikker.

Nogle der har en idé til hvad jeg kan prøve, for at få ham til at løfte ben og stå stille?

Har brug for alle de råd i har.

Anja

<3Muggi´Joe & Hector<3

<3Elsker min lille jyde og min dejlige shire<3

Muggi´Joe & Hector Power!

0
0
Svar på denne tråd

maibrit carter..
Forfatter: 
Dato:  31-10-2007 09:11

det ville være mit forsøg. hun gør virkelig underværker. som det lyder nu lyder det som om du fjerner presset på det forkerte tidspunkt og det gør kun det hele værrere.

Hvis du ikke er sikker på hvad du gør ville jeg få Maibrit ud. Du risikere at du gør situationen værre hvis du ikke er sikker på hvad du gør, og så tunge heste skal lære at løfte og holde deres ben selv. Ellers er det helt håbløst at få smed ud til dem. (desværre)

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Nienna sælges ved fravænning. Brun PRE hoppe.
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

pyha det er svært
Forfatter: 
Dato:  31-10-2007 09:26

Måske en løsning er at du træner flere gange om dagen - i starten kun med det ben hvor han er ved at forstå... når han kan med det, så begynd med det andet forben.

Evt kunne det være en løsning at starte med at lære ham at løfte benet uden at du holder - dvs at du tapper med en pisk samtidig med at du giver kommandoen FUS og når han letter benet (ikke spark eller gå frem) udløser det ophør at tap og en gulerod. Hvis du tapper der hvor du normalt ville tage med hånden.

Når du så kommer til at skal holde benet så prøv at holde i hoven - så han ikke føler sig "fanget".

Tror det er vigtigt at du sætter dig små delmål... f.eks først at han letter benet - godbid - når han kan det sikkert forlang at benet er oppe 5 sek - godbid osv.

lær ham at sætte hoven op på f.eks en kasse så han vender sig til at stå med benet på en buk - igen kommando - godbid for løst opgave. - forlang længere og længere tid med benet oppe.

En anden løsning er at få en dygtig træner ud der kan hjælpe både ham og dig.

En sidste ting - har du fået en kiropraktor til at gå ham igennem??? - nogle heste har problemer der går at det er meget svært at stå sådan på tre ben som vi ønsker...bare en tanke...

Vi er med i "PÅ PLETTEN" se os på www.pletshow.dk

Her bor Nisha: www.aktivstald.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-10-2007 09:44

Mange tak for hurtige svar.

Jeg har fået min gamle ridelære til at vise mig hvornår jeg skal tage presset væk. Har fået at vide at jeg gør det rigtigt. Så snart han slapper det mindste af slipper jeg. Altså ikke i et ryk. jo mere han "slipper" jo mere slipper jeg også. Men det holder desværre kun kort. Det med at holde i hoven har jeg også prøvet. Det giver også lidt mere kontrol for mig. Så kan jeg holde ham når han slår frem. Men så går han tilbage istedet.

Men vil prøve det med at tappe på hans ben i dag.

Har overvejet om det kunne være fordi han er så ung og måske ikke har meget balance(Staves)? Kunne man prøve og stille ham op ad en væg? hvad mener i?

Har maibrit carter en e-mail?

Anja

<3Muggi´Joe & Hector<3

0
0
Svar på denne tråd

Klikkertræning...
Forfatter: 
Dato:  31-10-2007 15:26

Når du skriver "ligeglad med klikker" mener du så ligeglad med mad? Jeg kender ingen heste der bekymrer sig stort om selve klikkeren, men derimod meget om mad! Og det er jo maden der får klikkeren til at virke...

Jeg har selv løst et lignende problem med en masse generel grundtræning indlært med klikker, og tålmodighed...

Det er en meget unaturlig ting for heste at stå med løftet ben så længe. Ved at tage et ben, tager du også deres mulighed for flugt. For nogle heste betyder det rigtig meget, og det er derfor vigtigt at træningen foregår så den opdager at det ikke er farligt, og den trygt kan lade dig løfte benet. Jo flere gange han trækker benet til sig i panik, desto værre bliver det... At han er ung og i dårlig balance har helt sikkert også noget at skulle have sagt. Det er jo en noget utryg situation at så i når man er en lille urutineret hest med dårlig balance.

Jeg tror også på Svensens delmål. Kravet skal sættes så lavt at han han gøre det godt inden det går galt. Om det de første 20 gange så kun drejer sig om at den flytter vægten væk fra det pågældende ben.

Hvis du bruger rådet med at tappe ham på benet skal du være meget forsigtig, så du ikke ved et uheld får ham lært at han skal slå ud efter pinden. Det er nemlig en klassiker at fjerne trykket hvis hesten sparker lidt iriitabelt ud.

Signe

0
0
Svar på denne tråd

Du vil ALDRIG
Forfatter: 
Dato:  31-10-2007 19:25

kunne holde den. emd mindre du da er supermand. *G* og jo mere du holder jo mere vil den gå imod og du vil slippe taget lige der hvor du ikke skal. + at det bliver en kamp. og det skal det ikke være, for du vil aldrig vinde den. *S*

prøv at søg på google. Jeg kunne ikke forestille mig andet end at hun har en hjemmeside.

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Nienna sælges ved fravænning. Brun PRE hoppe.
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-11-2007 09:55

Når jeg siger ligeglad med klikker mener jeg ligeglad med godbidder. Har prøvet med gulerødder, æblestykker, hestebom, alt vil jeg mene.

Anja

<3Muggi´Joe & Hector<3

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  01-11-2007 10:03

Majbritt Carter el. Tove Due som samtidigt vil være rigtig god til at finde ud af præcis hvorfor han reagerer som han gør er mit bedste bud.

Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life

Elsket eller hadet, intet midt i mellem

0
0
Svar på denne tråd

Hm får helt dårlige minder
Forfatter: 
Dato:  01-11-2007 11:35

Hej Anja90

Da jeg købte min Lukas (belgier) år og havde ikke prøvet så meget andet end en mark og så lige en smed da han var under 1 år. Det vil sige han kendte lidt til det men en dårlig oplevelse med smeden har kostet meget arbejde framin og min mands side af.

Da vi fik ham kunne vi end ikke trække med ham, men alt det kom så sommeren over, og så skulle vi jo i stalden for at finde ud af hvad han kunne for smed skulle han have.

Jeg kunne løfte 2 ud af 4 ben. Det vil sige bagbenen. De andre måtte jeg ikke tage. Både fordi han døjede meget med skab. Fik så min mand til at træne ham lidt med hans forben først med det højre fordi det var der han gav sig først. Da smeden kom kunne han kun få lov til at ordne 3 ud af 4 fordi hesten forsøgte at flygte med det 4 en. Det vil sige venstre forben. Der er stadig problemer så vi tager det lidt af gangen og jeg har min teori om at det er balanceproblem samt skræk fra den tidliger smed der går at han er så usikker når man tager den venstre forben. Vi kan sagtens i kortertid af gangen nogle gange længertid. Det svinger meget.

Tålmodighed lønner sig. Vi brugte meget at rose med at ae og bruge rosende og stille ord så han forstod det var godt det han gjorde. Nu er han 3 år og en dejlig hest. Elsker at blive nusset og hovende er bare noget der skal overståes. Som sagt har vi stadig arbejde med det 1. forben.

Så mon ikke det kommer med tiden?.

M.v.h.

Britta Trab og Lukas lille sød belgier på 3 år.

0
0
Svar på denne tråd

Råd til dig
Forfatter: 
Dato:  01-11-2007 12:22

Det er så trist når vi ikke kan få vores heste til det vi gerne vil.

Jeg har haft en hest med store adfærdsproblemer. Hun stejlede og sparkede når jeg træk med hende. Dette gjorde mig bange. Derfor fandt jeg på nettet en horsemannship træner der hedder Mia Lykke Nielsen (Du kan Skrive hendes navn på nettet så kommer der en masse). Hun har hjulpet mig til en bedre komunikation med hesten. I mit tilfælde var min hest ikke tryg ved mig, derfor reagerede hun på denne måde.

Jeg har her hendes tlfnr.22646116 så kan du da ringe og fortælle om din situation.

Håber du kan bruge det til noget.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-11-2007 12:34

Mange tak alle. Jeg syntes bare jeg har prøvet så meget nu. Og smed trænger han virkelig til. Bedøvelse er ingen løsning da han så bliver alt for tung. Han er jo shire. Jeg mener personligt heller ikke bedøve hesten fra problemerne. Må jo bare træne og træne.

Anja

<3Muggi´Joe & Hector<3

0
0
Svar på denne tråd

Timing
Forfatter: 
Dato:  01-11-2007 14:07

Du skriver:

"Jeg har fået min gamle ridelære til at vise mig hvornår jeg skal tage presset væk. Har fået at vide at jeg gør det rigtigt. Så snart han slapper det mindste af slipper jeg. Altså ikke i et ryk. jo mere han "slipper" jo mere slipper jeg også. Men det holder desværre kun kort."

Jeg mener at det er alt for sent at slippe ham, du kan sikkert slet ikke holde benet så længe. Jeg vil mene at i starten er du nødt til at sænke kravet, det vil sige at først er det nok at han løfter benet, næste trin vil være at du lader ham få det inden han selv begynder at trække det til sig og så skal du kunne holde det i længere og længere tid. Det vil evt være en fordel at have en til at holde ham i et træktov så han ikke bare går fremad.

Dette er ikke ment som en fornærmelse overfor hverken dig eller din ridelærer, det er bare hvad jeg ser. Det skal lige nævnes at jeg selv lige har haft en unghest der skulle lære at løfte ben og nu gør hun det på stemmekommando efter tidl. at have sat sig på halen når bagbenene skulle løftes.

Held og lykke :)

0
0
Svar på denne tråd

gå langsomt frem
Forfatter: 
Dato:  01-11-2007 21:49

Enig med "Hopalong" - prøv at stille så små og få krav, at der altid er noget at rose - om hesten så bare løfter benet et kvart sekund (uden at sparke) så ros.

Jeg har en hest der var vanskelig langt ud over det sædvanlige, både forhove og baghove røg i alle retninger når man forsøgte at løfte dem, hun sparkede virkelig hårdt ud, slog bla. forbenene helt op i krybben, og slog så hårdt med bagbenene at man var ved at få rykket skulderen af led hvis man brugte et reb.

Hun var ikke bange eller noget, nærmere lidt åndsfraværende og havde bare voldsomme reaktioner.

Men ved at tage det heeelt stille og roligt - fik hun det lært på en vinter, vi tog MEGET små skridt - men nu sparker hun ikke mere og kan løfte benene lige så fint - man skal bare blive ved - og være tålmodig - og rose hver lille bitte god ting hesten gør - og passe godt på sig selv undervejs selvfølgelig :-)

0
0
Svar på denne tråd

eller prøv med tappe
Forfatter: 
Dato:  01-11-2007 22:34

prøv med at tappe med en pisk på benet... start med forben, så han lærer hvad det betyder... så snart han gør det (løfter bare en lille smule) roser du og giver en godbid... husk at du stopper med at tappe når han løfter benet op fra jorden...

held og lykke

Tro på det og du kan gøre det umulige muligt...

Dem der vil frem rider DV

Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

Søg prof. hjælp, for dig og din hests sk
Forfatter: 
Dato:  02-11-2007 10:07

Hej

Jeg fik sidste vinter mit lille hingsteføl (frieser)på 6 mdr. hjem. han havde ikke været så meget i hænder samtidig med en dårlig oplevelse med en smed. Jeg har også haft problemer med det at skulle løfte hove, men dog ikke så voldsomme problemer som du beskriver, men kender følelsen af det at man har prøvet alt og intet virker!!!

Du lyder som om at du er ved at være der ude hvor du er ved at opgive? Nu ved jeg ikke hvor længe du har trænet med ham. Men i det du skrive at han faktisk har haft "held" til at sparke dig, ville jeg mene at du skal kontakte Majbritt Carter og få hende til at hjælpe dig, for at undgå flere uheld og dårlige oplevelser både for dig og for hesten. Hun er rigtig dygtig og kan helt sikkert hjælpe dig. Det koster jo nok lidt at få hende ud men set i forhold til at du og din hest kan komme til at samarbejde i stedet for at kæmpe imod hinanden syntes jeg det er det værd.

En anden grund til at jeg mener at du skal søge prof. hjælp er at du skriver at hans hove er rigtig grimme og trænger meget til at blive ordnet. Jo hurtigere du får løst jeres problem jo hurtigere kan han få smed.

Men under alle omstændigheder ønsker jeg dig og din hest held og lykke.

Mvh Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider