Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fodring af DV-Fuldblod
Forfatter: 
Dato:  30-10-2007 14:58

Madi står lige nu opstaldet et privat sted, hvor der bliver fodret med ren havre og en mini skålfuld Hyppolyt Naturmüsli. (Kvinden der fodrer, har været til en del kurser om fodring)

Men Madi ser ikke ud til at trives speciel godt på foderet, da hun både har mistet en del af glansen i sin pels, men også hendes hove er begyndt at se værre ud. Til tider er hun enorm hidsig, og andre gange, er hun slet ikke til at få gang i.

Der hvor hun stod før, sørgede vi selv for at fodre Madi. Vi gav hende Lucerne, hvidløg, surewgrow, og leisure mix og speedi-beet (speedi-beet dog kun om aftenen) efter speciel anordning fra Brogaarden.

Hendes pels var blød og skinnende, hovene var enorm flotte, og der var fint go i hende.

Spørgsmålet er så, hvad der er bedst. At fortsætte med ren havre, eller gå over på det andet igen?

Det vil selvfølgelig være iriterende at skulle betale foder selv igen, men det skal jo være det der er bedst for hesten ..

Håber der er nogle kloge folk herinde, der kan give et gost svar ..

0
0
Svar på denne tråd

tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  30-10-2007 15:28

Jeg vil da godt give et besyv med.

Ang. dine 2 nævnte foderplaner, så mangler jeg at få oplyst det grundlæggende i al fodring, nemlig grovfoder... hvor meget hø og/eller wrap får og fik hesten?

Jeg synes, at det lyder underligt, at man tidligere har blandet 2 produkter, nemlig Leisuremix og Suregrow. Normalt kører man med ét tilskud i anbefalet mængde.

Speedi-Beet eller roepiller er ALTID godt, og hvis din hest ikke får det nu, så skulle du måske supplere med det.

"En lille skålfuld Naturmüsli" siger jo ikke meget om, hvor meget hesten får... det skal være i gram eller kg. Men Hippolyt anbefaler jo 100 gram Naturmüsli pr. 100 kg. hest + ekstra 100 gram til let træning.

Prøv og ta et tjek på Hippolyts hjemmeside, www.hippolyt.dk. Her kan du finde anbefalede foderplaner samt tilskudsprodukter, som du kan give din hest som supplerende til Naturmüsli.

Det er naturligvis ikke alle heste, der fungerer lige godt på alt foder! Jeg har selv brugt Hippolyt, og mine heste så fine ud.

Men jeg går ikke ind for et foder, som ikke passer ind i mine foderplanprogrammer (og jeg VED godt sangen om organiske mineraler og høj optagelighed) og tilmed er ret så dyrt, så i dag bruger jeg Tjørnehøj Mølle fuldfoder som tilskud evt. suppleret af et vit-min-produkt som Salvimin Grøn, Travo-Extra eller Blue Hors FeedComplex. Tænker jeg lidt på pris og lommeuld, så skifter jeg muligvis til et billigere fuldfoder, der hedder HorsLux fra Miljøfoder fra efter jul!

Når jeg supplerer TM fuldfoder (Team) med et vit-min-produkt skyldes det, at jeg fodrer med så meget wrap, at mine heste ikke har behov for anbefalet mængde fuldfoder til at dække dem ind med vitaminer og mineraler, så de må dækkes ind ad anden vej (udregnet med SundHest foderprogrammet).

Der er organiske mineraler i både Salvimin Grøn, TravoExtra, BH FeedComplex, Tjørnehøj Mølle, Brogaarden m.fl., og alle disse produkter kan passes ind i en foderplan.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

madison
Forfatter: 
Dato:  30-10-2007 16:43

Hun fik ca. 5 kg. hø/wrap om dagen det første sted, men jeg er ikke sikker på, hvor meget hun får her (måske ca. 3 kg.)

Det med de 2 produkter er noget vi har koordineret med hende fra Brogaarden. Så det ved jeg ikke så meget om.

Jeg har lige haft snakket med min mor, som mener, at hun får det hun skal have af müslien. Jeg synes bare ikke, at det virker af særlig meget.

Men ellers tak

0
0
Svar på denne tråd

Mareike3
Forfatter: 
Dato:  30-10-2007 21:04

min hest er også DV (fuldblod/Holstener (2år))

Han får 800-1000g. Naturmüsli fra Hippolyt, 6-uendeligt kg. hø, og 1000g. lucerne om dagen.. og han har indtil videre fungeret fint. jeg er ikke så meget for havre så jeg ville droppe den og evt erstatte med majs og olie.. og så giv hesten noget mere hø.. en 500kg. hest plejer man at sige skal have min. 6kg hø om dagen.. og det er alm. hø..

vh. Stephanie

0
0
Svar på denne tråd

Forskelligt
Forfatter: 
Dato:  30-10-2007 23:33

Det er vel bare ikke det rette foder til din hest??

Min hest lignede også noget der var løgn da han fik Hippolyt, jeg synes jo jeg ville gøre det bedste for ham, men han var mat, tynd og manglede muskler.

Hesten blev pæn igen da jeg droppede Hippolyt.

Venlig hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Er enig med
Forfatter: 
Dato:  31-10-2007 04:49

Gitte.

Min hest ændrede også markant udseende, da hun havde været på Hippolyt i en måneds tid, efter 2 eller 3 mdr, skiftede jeg tilbage til D&H, og der gik ikke længe, før hun igen lignede en million.

Tine

*La Luna de Primavera * Madame Freja * Surprice * Ticco*

-Rigtige kvinder har horn på sadlen-

-Der hvor volden går ind, går forstanden ud-

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider