Jeg vil da godt give et besyv med.
Ang. dine 2 nævnte foderplaner, så mangler jeg at få oplyst det grundlæggende i al fodring, nemlig grovfoder... hvor meget hø og/eller wrap får og fik hesten?
Jeg synes, at det lyder underligt, at man tidligere har blandet 2 produkter, nemlig Leisuremix og Suregrow. Normalt kører man med ét tilskud i anbefalet mængde.
Speedi-Beet eller roepiller er ALTID godt, og hvis din hest ikke får det nu, så skulle du måske supplere med det.
"En lille skålfuld Naturmüsli" siger jo ikke meget om, hvor meget hesten får... det skal være i gram eller kg. Men Hippolyt anbefaler jo 100 gram Naturmüsli pr. 100 kg. hest + ekstra 100 gram til let træning.
Prøv og ta et tjek på Hippolyts hjemmeside, www.hippolyt.dk. Her kan du finde anbefalede foderplaner samt tilskudsprodukter, som du kan give din hest som supplerende til Naturmüsli.
Det er naturligvis ikke alle heste, der fungerer lige godt på alt foder! Jeg har selv brugt Hippolyt, og mine heste så fine ud.
Men jeg går ikke ind for et foder, som ikke passer ind i mine foderplanprogrammer (og jeg VED godt sangen om organiske mineraler og høj optagelighed) og tilmed er ret så dyrt, så i dag bruger jeg Tjørnehøj Mølle fuldfoder som tilskud evt. suppleret af et vit-min-produkt som Salvimin Grøn, Travo-Extra eller Blue Hors FeedComplex. Tænker jeg lidt på pris og lommeuld, så skifter jeg muligvis til et billigere fuldfoder, der hedder HorsLux fra Miljøfoder fra efter jul!
Når jeg supplerer TM fuldfoder (Team) med et vit-min-produkt skyldes det, at jeg fodrer med så meget wrap, at mine heste ikke har behov for anbefalet mængde fuldfoder til at dække dem ind med vitaminer og mineraler, så de må dækkes ind ad anden vej (udregnet med SundHest foderprogrammet).
Der er organiske mineraler i både Salvimin Grøn, TravoExtra, BH FeedComplex, Tjørnehøj Mølle, Brogaarden m.fl., og alle disse produkter kan passes ind i en foderplan.