|
|
| foder til fjordhest |
|
|
hej jeg har en fjordhest som meget nem bliver tyk, tænkte på om man kan give ham noget så han ikke bliver så tyk han får ikke for meget foder kun det han skal have han får müsli team som er et fuldfoder og hø men han bliver stadig godt rund, selvfølgelig er han ikke ved at blive forfanget eller noget men vil lige høre om man kan få noget som kan hjælpe på problemet skal lige siges at jeg ikke vil skifte foder da det er blevet gjordt meget og det han får nu er ret godt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis man ikke skifter foderet |
|
|
Er det jo svært  Du skriver intet om hvor meget hø, han får og om han står på halm. Står han på halm og får for lidt hø, spiser han måske for meget halm. Får han nok hø. ville det måske være en god ide, at skifte noget af høet ud til frøgræs, det feder ikke lige så meget, men er mere skånsomt for tarmfunktionen end halm og eller at give ham roepiller 3 gange om dagen til at fylde maven.
Mvh Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
Hvis ikke du vil skifte foder, hvad er det så du vil give ham??? Udover en masse motion...
DE GULE ER BEDST - TIL HVERDAG OG FEST LÆKKER BATES ISABELL WERTH 17" SÆLGES 10.000,- LÆKKER KIEFFER LECH PROFI 17" SÆLGES 6.000,-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til berith |
|
|
nej jeg vil ikke skifte foder da man ikke skal gøre sådan noget for tit vil bare høre om man ku gøre noget for at undgå at de bliver for tykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til silotte |
|
|
tak for dit svar han får tilpas hø, da han ikke skal have for meget han er den der æder meget halm i boksen men efter han har fået tilpas med hø gør han det ik så meget mere men kan ikke give ham mere hø da han ikke kan tåle at få så meget så bøvser og prutter han. så han f¨år det han kan tåle at få
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det skal lige siges |
|
|
han bliver rørt dagligt og kommer på fold hverdag, og går ude i ikke bare en time men et par timer afhængig af vejret og hvor hurtigt det bliver mørkt så motion får han
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et par timer, er ikke |
|
|
meget Har du ikke mulighed for, at han kan stå ude hele dagen? Nogen heste, der står på fold også i mange timer, får altså ikke "Nok motion" Det kommer sandelig an på hvor meget de rører sig. Her har der altid været meget bevægelse på folden, lige indtil for et år siden, hvor hesteholdet skrumpede ind til to hopper og en vallak, så er der blevet ro på folden for ikke at sige kedeligt for vallaken. Men hestene er steppedyr, derfor er det vigtigt, at de har muligheden for bevægelse  Jeg bliver desværre ikke klogere af dit svar med hvor meget hø han får, det kan jo være alt fra et halv kilo til 10 kilo!
Mvh Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| !!! |
| Forfatter:  |
Maibritj ♥Helle Faurholt♥ |
| Dato:  |
29-10-2007 20:32 |
|
send den til mig, min bolle er er tæt på og være for tynd(mener jeg) så det kunne være vi skulle bytte. hihi. gi ham nogle roepiller, og ellers gi ham godt med motion, en fjordhest i form, kan nemt ride 2 timer uden og blive træt, så han kan med tiden godt blive en flot herre sikkert..
Fjordheste er også dressurheste..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjahhh |
|
|
dengang vores fik græs og power plus mix fra havens tog han på, nu får han knap 1 kg havre, 150 g travo E og ca 2 kg wrap(tørt) om dagen foruden den smule græs der efterhånden er på folden, og nu er han begyndt at tabe sig, han er ude fra ca 9 morgen til sen eftermiddag tidlig aften afhængig af om han skal til "undervisning" eller rides herhjemme, han bliver vel motioneret i gennemsnit en times tid dagligt. Har indtryk af at musli ikke er specielt velegnet til overvægtige fjordheste, har ikke noget at have det i, mere en fornemmelse. mvh Naja som stærkt kan tilråde motion motion og atter motion hvis din fjolle skal tabe sig
Jeg behøver ikke ikke have ambitioner på min datters vegne, hun kan selv!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er altså... |
|
|
... rigtig svært at råde dig - jeg ved ikke helt hvad du håber at opnå  Du oplyser ikke nøjagtigt hvad hesten får, og slet ikke i hvilke mængder - og samtidig fortæller du at du ikke vil skifte foder. Jamen hvad vil du så? Vi kan ikke svinge tryllestaven og gøre din hest tynd og smækker  Hvis din hest skal tabe sig, så er der kun EN metode: den skal forbrænde flere kalorier, end den indtager. Hvordan du så vil gøre det, er op til dig. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt Dressurvogn sælges. Se min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skær ned |
|
|
Skær ned på foderet og sæt mængden af stråfoder op så hesten ikke sulter Som andre skriver det handler om at forbrænde mere end der kommer ind og foder er = enorme mængder energi. Mine får kun lige et par håndfulde foder 2 æbler og så racing mineral, ellers må de nøjes med stråfoder, og den smule græs de stadig kan være heldige og finde på marken. Men et par timer på fold er altså ike nok. minimum fra solopgang til solnedgang, og gerne endnu længere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| folden |
|
|
han går ude fra ca 9/10 stykker om morgen og så til det bliver mørkt og han får så meget hø som der kan være i en alm foderkryppe som hænger op. ved ikke hvor meget det ca er ingen andelse desværre. jeg tror jeg vil prøve at røre ham noget mere og se om der sker lidt mere fremskridt ellers må jeg prøve at give ham mindre foder, og mere stråfoder, jeg tænkte også på at give ham roepiller men har hørt at det skulle være noget bøvlet noget, da det skal blødes op og sådan noget.han skal selvfølgelig have det foder han har brug for så han ikke sulter  mange tak for råddene skriver her ind igen når der sker fremskridt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spåner |
| Forfatter:  |
Kristina-s |
| Dato:  |
30-10-2007 14:56 |
|
Det kunne også være en ide at sætte den på spåner, hvis du syntes at den spiser for meget halm, og du ikke helt kan styre det. Desuden fold så meget som muligt, mere træning, og evt. andet foder. Ved godt du ikke vil skifte, men hvis det er inden for samme mærke så plejer det ikke at blive et problem for hesten. Du skriver: han får så meget hø som der kan være i en alm foderkryppe som hænger op. Han skal nok have en del mere, end hvad der kan være i en foderkryppe. Prøv at veje det af. Kristina
VERDENS BEDSTE MULE - ER EN AF DE GULE..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til kristina |
|
|
det fordi hvis han får mere hø så bøvser han og prutter helt vildt som om at han ikke kan have så meget i maven har prøvet spåner, men han sviner helt vildt hvis han står i det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|