Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Græsfold med kløver - med tiden
Forfatter: 
Dato:  29-10-2007 10:38

Jeg har lige fået at vide - under store advarsler - at når jeg bruger min græsfold - hvori der er hvidkløver - om vinteren - vil dét at hestene træder jorden op, få kløveren til at eksplodere i vækst, og der vil komme så meget kløver på den at det bliver farligt at bruge den som græsfold om sommeren.

De gik godt nok allerede på folden forrige vinter, og jeg har ikke observeret nogen forskel på kløver-mængden på dén fold, og så de andre som de ikke gik på i vinters.

Men er der noget om det? (nu bliver jeg jo helt bekymret).

Vedkommende mener også at det er pga kløverens tendens til at brede sig, at man skal lægge sine græsmarker om hvert 4.-5. år.

Jeg har godt hørt at man bør lægge sine marker om - men jeg troede det var hvis man ville have max udbytte af dem.

Vi har ikke brug for at have max udbytte af vores marker, de er omkring 5 år gamle nu, og jeg synes de fungerer glimrende, og har ikke lyst til at tage en sæson på nuværende tidspunkt hvor vi kun har det halve areal græs pga en omlægning.

Vi har jo stadig masser af græs...

Hvad gør I andre, lægger I foldene om hvert 5. år - eller hvor længe kan de blive ved at gro tilfredsstillende? (vi bruger dem ikke til høst - det er udelukkende til afgræsning).

Og mht. det med kløveren, er der så noget om snakken eller er det overdrevet?

Håber på at høre lidt om andres erfaringer :-)

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville...
Forfatter: 
Dato:  29-10-2007 12:13

som landmand vil jeg sige at når det er "dødbidere" (heste, får og geder osv) vil jeg lægge marken om hver 3 alt efter hvor meget græs man har og veksle i mellem.

Når man bare tager slet på dem er det nok bare at gøre det hver 5. år. ellers har græsset det med at forringe sin værdi.

Men har godt nok ikke hørt noget om at når kløveret bliver trådt ned så kommer det med dobbelt kraft. Græs har jo godt af at blive "rullet" men om vinteren når det bliver trådt ned på? Ej det tror jeg nu ikke..

Håber du kunne bruge det til noget

Mvh

Sandra C

Hestene flytter til Rytttergården v. Århus og søger passere
1 årig spring hoppeplag sælges- meget kærlig
- Forsvunden pony efterlyses stor dusør - Se mere på min præsentation "SÅ GØR
0
0
Svar på denne tråd

kløver
Forfatter: 
Dato:  29-10-2007 12:22

den ene af markene er på det øverste stykke fuld af kløver så den skulle elers lægges om men min flinke nabo vil komme og sprøjte for kløver til foråret når han aligevel skal i gang med sine egne, så det var måske noget du også kunne gøre

ismuleelsker
0
0
Svar på denne tråd

Har ikke...
Forfatter: 
Dato:  29-10-2007 15:57

observeret at klover eksplodere i vækst men jeg omlægger markene hver 4.år - mest aht parasitter og for at kom af med møddingen. Klover har det med at brede sig, afhængig af jordbund, og for meget klover i markene kan give meget fede heste!

Mvh Liz

0
0
Svar på denne tråd

Gødning
Forfatter: 
Dato:  29-10-2007 16:58

Man skal bare huske at gøde marken godt, det hæmmer kløverens udbredning. På den måde får man en naturlig lille bestand af kløver, istedet for at sprøjte det helt væk.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider