Jeg har lige fået at vide - under store advarsler - at når jeg bruger min græsfold - hvori der er hvidkløver - om vinteren - vil dét at hestene træder jorden op, få kløveren til at eksplodere i vækst, og der vil komme så meget kløver på den at det bliver farligt at bruge den som græsfold om sommeren.
De gik godt nok allerede på folden forrige vinter, og jeg har ikke observeret nogen forskel på kløver-mængden på dén fold, og så de andre som de ikke gik på i vinters.
Men er der noget om det? (nu bliver jeg jo helt bekymret).
Vedkommende mener også at det er pga kløverens tendens til at brede sig, at man skal lægge sine græsmarker om hvert 4.-5. år.
Jeg har godt hørt at man bør lægge sine marker om - men jeg troede det var hvis man ville have max udbytte af dem.
Vi har ikke brug for at have max udbytte af vores marker, de er omkring 5 år gamle nu, og jeg synes de fungerer glimrende, og har ikke lyst til at tage en sæson på nuværende tidspunkt hvor vi kun har det halve areal græs pga en omlægning.
Vi har jo stadig masser af græs...
Hvad gør I andre, lægger I foldene om hvert 5. år - eller hvor længe kan de blive ved at gro tilfredsstillende? (vi bruger dem ikke til høst - det er udelukkende til afgræsning).
Og mht. det med kløveren, er der så noget om snakken eller er det overdrevet?
Håber på at høre lidt om andres erfaringer