Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Klipning og gravid rytter?
Forfatter: 
Dato:  26-10-2007 19:53

Hejsa.

Jeg er i et dilemma..

Sagen er den, at jeg er gravid i 15. uge, og ikke ved hvor længe jeg kan blive ved med at ride på det niveau, jeg rider nu.

Problemet er bare, at min hest, som jeg iøvrigt regner med at skal ride distriktsstævne på om 3 uger - selvfølgelig har vinterpels, og som følge deraf er fuldstændig gennemsvedt efter hver træning, som er 3 gange om ugen. Han går dressur LA3-4.

Så vasker jeg ham og han får fleecedækken på til han er tør.

Det sker HVER gang, jeg har redet.

De andre vintre, har han været klippet, men da jeg nu er gravid og i realiteten kunne være nødt til at stoppe den dag imorgen, havde jeg egentlig bestemt mig for IKKE at klippe ham i år - men havde glemt hvor meget de sveder med al den pels!

Det er bare så træls med alt det dækkensjov hele vinteren og foråret, hvis det ikke har nogen gavn..Altså hvis han bare skal stå stille.

Men hvad syns I? Skal jeg klippe, så han ikke sveder de næste tre uger, eller finder I det ok som det kører nu?

Hesten er på fold i alle døgnets lyse (og indimellem nogle mørke) timer.

Mvh

KarenKix

Nyuddannet NURSE - venter Solos Landtinus føl i 2008!!

0
0
Svar på denne tråd

føglkhøsk
Forfatter: 
Dato:  26-10-2007 20:17

Hvis det kun er for 3 uger ville jeg ikke klippe ham, det ville simpelthen være for besværligt resten af vinteren - og den er ikke engang begyndt endnu!

Og så er det trods alt "kun" et distriktstævne, for mig ville det ikke være det værd

Med venlig hilsen Laila

Kan man tabe noget man ikke kan have mellem hænderne??

Holstenervallak til salg se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Der er jo ingen, der siger...
Forfatter: 
Dato:  27-10-2007 08:48

... at du skal klippe hele hesten?

Så nøjedes da med at klippe undersiden af halsen, så du er ude over det værste svederi. Så kan hesten også sagtens gå uden dækken resten af vinteren (y)

Så find den gyldne middelvej :-)

www.hesteklip.dk

Nordsjælland, Roskilde, Amager og Vestegnen

Gratis hestekalender 2007

0
0
Svar på denne tråd

ja jeg ville
Forfatter: 
Dato:  27-10-2007 10:14

klippe ham.. det er da super ærgeligt hvis du fortsat kan ride på det niveau et stykke tid endnu og det skader jo ikke..

Tina.

Med en ven deles
minderne fra i går,
glæden fra i dag,
og håbet for i morgen.

0
0
Svar på denne tråd

Klip hals
Forfatter: 
Dato:  27-10-2007 13:01

og bringe, og måske en bue i lysken. Så kan han som nævnt, også gå uden dækken. Det ville jeg gøre.

Tine

*La Luna de Primavera * Madame Freja * Surprice * Ticco*

-Rigtige kvinder har horn på sadlen-

-Der hvor volden går ind, går forstanden ud-

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-10-2007 13:14

Klip kun lidt af hyppen. Man kan aldrig vide hvad der sker.

Måske kommer du til et punkt hvor din krop selv siger fra.

Jeg er gravid i 21 uge og rider kun ganske lidt i skoven. Der burde ikke være noget problem i at ride, til du skal føde, men det bliver et problem hvis du falder af... Man kan aldrig være sikker på sin hest, og det tænker jeg da over. Har ikke lyst til at miste mit barn, fordi min hyp bliver bange og jeg falder af, eller den f.eks løber ind i mig. Men jeg vil selvfølgelig også gerne ride. Så det er lidt et dilemma man skal tage med sig selv, og så tænke sig godt om, og være forsigtig. Meeen du skal nok ikke fortælle det til din jordmoder

Søger en rytter til at ride mine hypper engang imellem!! Skriv en besked!

0
0
Svar på denne tråd

hvad med en part?
Forfatter: 
Dato:  27-10-2007 14:10

altså en der rider hesten når du ikke kan? det er da lidt synd at en hest på det plan bare skal stå og kigge og vente på du bliver klar igen... Jeg ville som de andre skriver klippe noget af dens pels af... Men jeg ville også få en til at ride min hest for mig så den ikke bare kom til at stå på en mark...

Men det kan jo være du er heldig, min veninde er 24 uger henne og rider stadig som hun normalt ville gøre, dog springer hun ikke... dvs. du kan sagtens træne hesten, medmindre du får problemer... god fornøjelse med det hele

Tro på det og du kan gøre det umulige muligt...

Dem der vil frem rider DV

Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak for jeres gode svar..
Forfatter: 
Dato:  27-10-2007 20:31

Kære Alle.

Tusind tak for jeres gode svar.

Jeg havde slet ikke tænkt på kun at klippe undersiden af halsen og i lysken - men det kan de altså godt holde varmen med i al slags vejr??

Det kunne bestemt være en mulighed

Til Jannej:

Jeg er mindre hysterisk med hvordan O'Mally bliver redet, nok fordi jeg i tiden før ham har redet adskillige heste, der har været fejlredet, og ved, hvor lidt der skal til at ødelægge noget godt, og ikke mindst hvor meget arbejde det kræver at reetablere det..

Derfor: Det er mig - eller min mand - der rider ham. Alt andet ville jeg gå og bekymre mig om, og jeg tror såmænd O'Mally er ligeglad med om han bliver redet eller ej.

Til gengæld ved jeg også, at han ikke glemmer, hvad han har lært, og er hurtig at få i form igen .

Derfor skal han ikke "holdes" igang af andre.

Min mand er mest til at jeg ikke klipper ham overhovedet - men nu må vi se - det er jo heldigvis ikke hver dag, men kun 3 gange i ugen at han bliver gennemsvedt

Men det er da smart, hvis jeg kun kan tage noget af pelsen, kan jeg godt se..

Tak for jeres hjælp!

Mvh

KarenKix

Nyuddannet NURSE - venter Solos Landtinus føl i 2008!!

0
0
Svar på denne tråd

Part på hesten
Forfatter: 
Dato:  28-10-2007 14:39

JEg forstår dig til fulde at du ikke vil have part på hesten. Jeg havde engang part på min hest i 1 år - grundet studie. Jeg havde valget mellem at få en part på og så have råd til at have ham stående hvor der var ridehal eller have ham selv og så kun kunne ride når vejret var til udendørs ridning.

Havde jeg skulle tage valget om - så havde jeg ikke fået part på ham.

Jeg vil da som de andre nævner - give hesten en jagtklipning.

Hilsen

Daniela

0
0
Svar på denne tråd

gravid...
Forfatter: 
Dato:  28-10-2007 17:57

Hej.

Selv om du er gravid behøver du da ikke at stoppe din ridning allerede, du er kun 15 uger henne... og selvom du er gravid kan du sagtens ride ture, hvor det også er en fordel at hesten er klippet.

Medmindre der er komplikationer... (har ikke læst hele tråden)

. ¤ * Tosse-Louise * ¤ .

Ejer af verdens sjoveste pony, som søger part!

.¤*Bjarke, du vil altid have en plads i mit hjerte*¤.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider