|
|
| Hvornår er den klar igen? |
|
|
En hest der har stået 7 dage pga. spændinger, derefter redet let 7 dage og så skulle stå 3½ uge igen pga. spark (sår og hævelse, ingen halthed) hvornår er den klar til at gå 2xlb2 til et stævne en dag? Hesten kunne før spændingerne gå LA-niv og trænede la2-3 og gik stævne min. 1 gange i måneden..
M.V.H. Maria L. Nielsen ** hesteklipning tilbydes ** www.lykkepoms.dk ...gør ikke kun dit bedste, men gør hvad der skal til...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rettelse.. |
|
|
Hesten stod ikke 3½ uge men 2½ uge med foldtid hver dag..
M.V.H. Maria L. Nielsen ** hesteklipning tilbydes ** www.lykkepoms.dk ...gør ikke kun dit bedste, men gør hvad der skal til...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| slet ingen |
|
|
Slet ingen er har en mening?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... forstår ikke helt... |
|
|
Hvor er den blevet sparket?? Tænker bare..hvorfor har den stået stille så længe hvis den ikke var halt?? Min holdning er at de har bedst af at komme ud og gå.. medmindre de selvfølgelig er halte...
Max kat 1 springpony sælges - skriv for mere info. Billeder på præsentation. Respect your fellow earthlings - don`t eat them! Go vegetarians!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hesten... |
|
|
Den blev sparket så det skulle sys på det ene forben - dog blev det opdaget for sent til den kunne lappes sammen. Derfor har den stået så længe mens såret har skulle hele.. Den var halt de første par dage pga. hævelse..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nåeh.. ja, så er det jo |
|
|
en helt anden sag  Jamen når hesten ikke er på smertestillende, antibiotika og ellers ar haltfri, er det bare om at gå stille i gang. Hvordan ser såret ud?? det er vel et spørgsmål om at få det helet rimelig pænt op inden start af ridning - ellers ser jeg ingen hindring i at ride - og starte stævne - hvis hesten ellers er glad og fremadgående. Håber du forstår mig... Man kender jo sin egen hest bedst og ved nogenlunde hvornår man skal gå igang 
Max kat 1 springpony sælges - skriv for mere info. Billeder på præsentation. Respect your fellow earthlings - don`t eat them! Go vegetarians!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nille4 |
|
|
Ja, det jo det... Men det er mere hvornår den konditionsmæssigt osv. kan gå lb-niv. Selvf. er det lidt individuelt men hesten er glad og tilfreds og såret er pænt.. Altså hvor længe ville I lade gå som min.?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
hejsa. hvis den først ikke har stået stille længere og den ingen skavanker/men har af sparket, burde den i løbet af 14 dage være konditionsmæssigt på samme niveau som inden. Man siger som hovedregel at en hest skal have stået stille ca 6 uger før den mister sin kondition. så hvis du skridter godt de første 3-4 gange og derefter begynder at små trave og så sådan stille og roligt kobler mere på, burde der ingen hindring være for at den i løbet af den tid er tilbage på samme niveau som inden skaden.
mvh hesteprutten michaela team Lasse & Aladis slid men vid ting tar tid..piet hein.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man siger |
|
|
at hesten skal genoptrænes i lige så lang tid som den har stået stille.
Ingen er både ærlig og fjendeløs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louise E |
|
|
Ja, det gør man nemlig.. Men en LB er jo ikke som hesten gik før hvis den gik LA inden den måtte stå stille. Tæller det så eller?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123356 |
| Forfatter:  |
Neala |
| Dato:  |
22-10-2007 12:55 |
|
ikke for noget.. jeg går ud fra at det er en dyrelæge der har "lappet" din hest sammen igen, ved han ikke hvor lang tid den skal stå stille og hvornår du kan starte genoptræningen..??? Tror nok jeg lige havde spurgt ham/hende først 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| neala... |
|
|
Ikke for noget men der er givet grønt lys for at hesten kommer igang igen selvf. - eller var jeg jo aldrig gået igang 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lb klasser |
|
|
Nu er der jo ikke svære øvelser i Lb klasserne. Vil mene at selv heste med dårlig kondi kan klare sådan to. Men det kommer helt an på hvor meget du varmer op inden klassen og hvor lang tid der er mellem klasserne. Jeg ville nok starte den ene og så se til nr. to klasse om hesten var træt eller ej. Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hej |
|
|
det er rigtigt nok at en hest skal genoptrænes i lige så lang tid som den har stået,og når det så er overstået så er den stadigvæk kun på LC1 niveau... Jeg ville nok give den 2 uger mere for at få den op på LB niveau, hvor jeg bla ville skridte rigtig meget da det kun er skridt der giver kondition og ikke trav/galop som mange tror. Og selv om det "kun" er 2 x LB klasser du vil starte, så pas godt på din hest og tag ikke fejl for det kræver faktisk rigtig meget af din hest. Husk at skynde dig langsomt. Knus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Som udgangspunkt skal en hest have lige så lang tids genoptræning, som den står stille. Det har jeg hørt fra flere dyrlæger (taler desværre af erfaring). Det går sindsygt hurtigt med at komme ud af form, hvor det går langsomt med at komme i form igen -det kender man jo fra sig selv som menneske. Mvh.
Kristina og Mademoiselle Du kan også hjælpe: www.wspa.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm... |
|
|
ja det er jo svært at sige... jeg vil mene at du skal starte lige så stille og roligt op med genoptræningen og når du kan mærke at den er klar så først der melde dig til stævne... derved får du lidt længere tid til at finpudse helt og du slipper for at skulle skynde dig med at blive klar fordi du skal være færdig til en bestemt tid. det vigtigste er jo at hyppen er klar så man ikke gør mere skade end gavn... et lille råd herfra
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|