Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Næserem - hvor stram?
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 10:36

Jeg rider med et almindeligt engelsk hovedtøj, og da jeg i sin tid startede med at gå til ridning på den lokale rideskole, lærte jeg, at næseremmen skulle strammes så der kunne være to finger under det.

I foråret fik min hest ordnet tænder af en dyrlæge der har speciale i dette, og han fortalte at når hesten går til biddet, glider underkæben lidt frem.

Jeg har tænkt en del over dette, og har efterfølgende pillet den ekstra næserem af mit hovedtøj, og jeg har spændt den anden næserem i et af de yderste huller, så den bare er der til pynt!

Men egentlig mangler jeg en ordentlig forklaring på hvordan det hænger sammen, så er der nogen herinde der kan fortælle hvad næseremmens egentlige funktion er, og hvor stram må den være?

Mvh Jannie

Behandl andre som du ønsker De skal behandle dig

0
0
Svar på denne tråd

dsfdffhjtjfjyjkyjyt
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 11:00

2 fingre er rigtigt nok men dens funktion er at hesten ikke ska åbne munden, & stritte med tungen...

>>> Flindtegaarden's Jepling <<<

Verdens Skøøønneste Unghest

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 11:24

~ only fools rush in where angels fear to tread ~

0
0
Svar på denne tråd

Line...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 11:24

Hvorfor skulle hesten dog rende rundt med åben mund og strittende tunge?

Mvh Jannie

0
0
Svar på denne tråd

det er jo det...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 11:28

Næseremmen er i min verden mest til pynt og skal være så løs at hesten har fuld bevægelsefrihed i kæben.

Heste der åbner mund og stikker tunge ud har enten ondt eller er fejlredne!

Vi er med i "PÅ PLETTEN" se os på www.pletshow.dk

Her bor Nisha: www.aktivstald.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ditte...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 11:39

Ud fra dit link ser jeg slet ingen grund til at ride med en næserem

Mvh Jannie

0
0
Svar på denne tråd

Jo, der er
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 11:58

en grund til at ride med næserem, da den holder en anelse styr på biddet. Den går jo ned over bidringene, og så kommer biddet til at ligge lidt roligere i hestens mund, når man har næsebånd på.

Men det skal spændes ret løst. Mindst 2 fingre på højkant over næseryggen (y)

Desuden kan den også forhindre hesten i at åbne munden helt i evt. farlige situationer.

De ryttere, der rider med helt løs tøjle(western, klassisk mv.) bruger sjældent næserem, da biddet kun bruges momentvis. Men for os, der rider med en let kontakt, er det som regel en fordel at ride med en løs næserem.

Tror jeg, indtil jeg måske en dag bliver klogere :-D

Jeg lagde netop her i weekenden mærke til en hest, der gik uden næserem, men som gav en kraftig reaktion ved enhver brug af tøjlen. Der tænkte jeg faktisk på, at den nok havde været mere tilfreds ved at gå med en let spændt næserem.

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Der er intet der er godt, at det ikke er galt for noget andet...... :-P

0
0
Svar på denne tråd

Jeg forstår
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 12:15

ikke helt hvordan næseremmen holder styr på biddet

"Den går jo ned over bidringene" Er det ikke en hannoveransk næserem du mener?

Mvh Jannie

0
0
Svar på denne tråd

Jeg rider..
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 12:40

med hannoveransk trense, på den måde slipper jeg for kæberemmen, som kun er til gene.

Næseremmen strammer jeg ikke ret meget, og det fungerer perfekt

Hilsen Lene.

0
0
Svar på denne tråd

næsebånd
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 12:49

Heste der ikke er skolede, og heste der bliver ivrige fx på en skovtur, kan sagtens finde på at åbne munden helt op og på den måde unddrage sig biddets indvirken.

Så er det meget rart med et næsebånd.

Men det behøver ikke være særlig stramt, det skal jo ikke forhindre hesten i at åbne munden, kun forhindre den i at åbne munden på vid gab således at biddet ikke rigtig har en funktion.

Jeg tror måske der er nogen der glemmer at det er to fingrer på HØJKANT - og ikke bare to fingrer der lige kan klemmes ind mellem båndet og hesten.

Jeg rider tit uden næsebånd, det er kun hvis jeg kan forudsige en af ovennævnte reaktioner at jeg bevidst tager det på :-)

0
0
Svar på denne tråd

billeder
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 13:00

jeg har aldrig forstået hvordan sådan en næserem på en alm trense kan stabilisere biddet. det sidder jo i en helt anden rem og ofte højt over biddet:

så giver de trenser som mange i sydeuropa ( og i akademiske/klassiske kredse) mere mening. der sidder næseremmen gennem en syning på kindremmen - det kan stabilisere biidet:

Formidling af LUSITANO heste.

Fra Portugal.

Salgsheste på præsentation. NYE NU - MED VIDEO. + hopper.

Se flere på http://www.klassisk-dressur.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 13:05

jeg har fattet hvad NinA mener, den ekstra næserem på det engelske høvedtøj går jo ned over bidringene og støtter? Er det dét du mener NinA?

lykke b: Jeg synes at næseremmen, på det nederste billede du viser, syner meget stram, og kan umiddelbart ikke forestille mig at kæben kan give efter...

Mvh Jannie

0
0
Svar på denne tråd

Ja, Jannie
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 13:32

det er præcis det jeg mener (y)

Jo, Lykke, den støtter faktisk ved: at hvis du trækker lidt i den ene tøjle, så vil den modsatte bidring hurtigt støde på den nederste næserem...

Men den skal stadig ikke være ret stram, det skal da for pokker ikke være ubehageligt for hesten :-P

Måske er det derfor så mange akademikere siger, at deres heste foretrækker kandaren, fordi den ligger mere stabilt i munden?? Det faldt mig lige ind..

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 13:41

bare ikke sikker på at det hænger helt sammen...

Hvis hestens underkæbe glider frem når hesten går til biddet (Er der nogen der kan forklare præcist hvad der sker i hestens mund og hvorfor?) så skal der jo være plads til denne bevægelse, men det kan jo være at den nødvendige plads netop er 2 finger?

Men når der så skal være plads til denne løshed, hvor meget støtte giver næseremmen så egentlig i sidste ende?

Mvh Jannie

0
0
Svar på denne tråd

Luksus
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 13:51

Ha! To fingre ind på højkant. Det er vist ikke mange heste, der har sådan en luksus. Nej lad os snøre mulen til med vores tilbagetræk og fine polstrede remme, så det ikke så nemt kan ses, at rytteren sidder med 3 tons i hænderne. Hvis det er så løst kan man jo ikke proppe al den filt, gele osv ind under som mange rider med. Tror ikke man kan få et stykke papir ind under mange af tophestenes næseremme og får hestene alligevel tungen over biddet, så laver vi bare et par huller mere i remmen og får en stærk mand til at spænde den.

Men det pynter nu ikke at ride uden næserem. Det ser helt forkert ud i mine øjne. Da jeg var barn gik alle med hannoveransk næserem, nu hvor man har vænnet sig til det kombinerede, ser hestens hoved kæmpelangt ud med den hannoveranske.

0
0
Svar på denne tråd

NinA...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 13:55

Hej Nina. Mon ikke det var den skimle jeg havde med hos Susan i weekenden du tænker på?

Der er flere årsager til at den går uden: 1: jeg er for doven til at sætte det på, når jeg har redet den anden hest. 2: Dens tænder sidder lidt "sjovt" så det skal under alle omstændigheder være ULTRA løst. 3: Den ER skarp på alle hjælperne, og går ens på biddet om det er med eller uden næserem. Bare fordi den er skarp på schenklerne, rider jeg jo heller ikke i sutsko.

Med venlig hilsen

Lene

Frelst, hellig og lettere irriterende...

0
0
Svar på denne tråd

Jo, Lene
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 14:16

Hej Lene - fedt kursus, hva':-)

Måske var det den - men jeg syntes nu den var brun, den jeg så det på ?

Jeg red altid uden næserem, da jeg var barn, men der red jeg også uden kontakt. Jeg er slet ikke modstander af det, jeg observerer bare :-D

Prøv at stille jer foran hesten med den nederste næserem spændt med 2 fingre på højkant. Prøv så at tage lidt i tøjlen udad til den ene side. Så kan I se, at bidringen støder let på det nederste næsebånd på den anden side.

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Nina...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 15:00

Yes yes det var nok den jeg havde med lørdag. Tror jeg var den eneste der dukkede op uden næsebånd

Han er inkarneret headshaker og SUPER superfølsom omkring mule og hoved. Så når han bliver den mindste smule stresset, så "klø'r" mulen. For bare 1½ måned rystede han næsten konstant på hovedet under rytter. Alt sammen pga af dårlig tandpleje, og fantastisk dårlig træning.

For at mindske rysteriet har jeg strippet udstyret og generne mest muligt og især det at næsebåndet blev pillet af, havde en stor effekt.

Han har faktisk været lidt træg i optrækket omkring signalerne fra biddet, så at han reagere så fint på det nu, som han gør, er bare superlækkert.

Med venlig hilsen

Lene

0
0
Svar på denne tråd

underkæbe - prøv det ;-)
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 15:19

"Hvis hestens underkæbe glider frem når hesten går til biddet (Er der nogen der kan forklare præcist hvad der sker i hestens mund og hvorfor?)"

Den kendte jeg heller ikke - men jeg har lige prøvet på mig selv: - sid med afslappet kæbe og kig ligeud - sænk så hovedet som om man går "i holdning"

0
0
Svar på denne tråd

Ditte...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 15:36

nej jeg synes heller ikke at det pynter uden, derfor rider jeg også rundt med et, det er dog så løst, at det kun har den kosmetiske nytte!

Men hvis det har en fornuftig funktionel nytte, som fx at støtte biddet i munden på hesten, så burde jeg måske stramme det lidt.

Hippo: Jeg har selv forsøgt "at gå i holdning", og kan ikke rigtig finde ud af om min kæben flytter sig, men selvom den gør, er jeg ikke sikker på at det kan bruges til noget, der er jo en stor forskel på min anatomi og hestens

Mvh Jannie

0
0
Svar på denne tråd

Joh, Jannie
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 16:03

Hvis du giver slip på hovedet når du bøjer det frem, så glider underkæben et lille stykke ned.

Lene, headshake, det er jo lige mig :-P

Har vi snakket sammen om din hests problem i andre tråde?

Jeg prøvede mig også frem med forskellige næsebånd på Grandi, indtil jeg fandt ud af det alligevel gik fint med det gamle, bare ikke ret stramt. Men han havde ikke de helt store tandproblemer(skønt der da var noget hos hestetandlægen), derimod allergi, luftvejsbesvær og mulekløe.

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Nina..
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 16:29

Nej det har vi vist ikke.

Han var jo lidt af et impulskøb, fordi jeg synes han så så pokkers sølle ud. Var aldrig rigtig i tvivl om at med tandpleje og den rette træning, så kunne han rettes op.

Med venlig hilsen

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Han er
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 18:19

da også pæn :-)

Vi fik også rettet op - omend ikke helt op - på headshakeningen. Vi flyttede fra stedet med ridehus, og satte ham så meget udendørs, vi kunne - og ingen hø og halm.

Men det holdt op med at genere os i ridningen, især i dressur stoppede det helt (y)

Der kunne godt være lidt 'shake' for lange tøjler i skoven i solskin.

Han fik 7-8 år ekstra med headshakediagnosen, og det er da meget pænt - han døde som 19 årig sidste vinter af noget andet.

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Hannoveransk
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 19:35

Hmm... Jeg var ellers 90% sikker på, at det er OVERkæben, der glider frem?

Jeg rider også med hannoveransk, da jeg har bedst erfaring med dette. Den helt præcise videnskabelige forklaring har jeg aldrig 100% fattet, men det er noget med at overkæben skal kunne glide frem, og at der ikke sidder en rem hen over kindtænderne. Hesten lukker munden om bidet på en anden måde, der får dem til at gå mere stabilt og afslappet. Dette har jeg også selv erfaret, men hvordan det kan være, det har den virkning, vil jeg enormt gerne have skåret ud i pap! Og ja, jeg har læst linket længere oppe, der står mest om hvordan det skal sidde og hvordan det skal spændes, ikke selve virkningen.

Om der er plads til en, to eller tre fingre på højkant er vel ligegyldigt, så længe det er løst nok til ikke at genere.

Cavallo støvler sælges - se præsentation!

0
0
Svar på denne tråd

Det er underkæben
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 20:02

der glider frem- overkæben er jo en del af kraniet og har ikke noget led.

Jeg kan se at næseremme kan bruges til

1. De engelske til pynt (løst)

2. De kombinerede til ingenting - hvis de sidder stramt låser de kæbens fremglidning, hvis de er polsrtrede fylder de over tænderne og den nederste rem låser biddet op mod mundvigen(hvis den er stram)og falder nedenud hvis den er løs.Derfor er det jo tankevækkende at så mange heste går med gele og polstring bag på- for det skal saftsuseme spændes stramt før det bliver der.

3. De hannoveranske kan holde biddet stabilt (trensebid)og støtte at hesten lige husker at reagere på biddet frem for at unddrage sig det (ungheste), det generer IKKE fremglidningen af kæben hvis der er to fingres frigang og det fylder heller IKKE over tænderne...

Akademikere bruger jo som regel kapsunen istf næserem og evt en hannoveransk i perioder, hvis man bruger trense.

Lene Granat og jeg arbejder lige pt med headshaking som et udtryk for signalforvirring hos et par meget sansefølsomme heste.Det virker, skulle vi hilse og sige...

Vi ved godt at det OGSÅ kan være udtryk for alt muligt andet - men nu har jeg lige oplevet een som KUN headshakede når ejer var i nærheden (stor signalforvirring, meget stress)og ikke af sollys, allergi eller alt muligt andet - og ikke når den håndteredes af andre...og det var jo temmelig meget frygteligt tankevækkende.

Eva

Hjemmeside: http://www.topshoej-stutteri.dk

Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring.

Sælges :
*yndig dansende lipizzanerplag
*stor, sød varmblodsplag e. H. Happy Hero og M +mor
0
0
Svar på denne tråd

Jamen Eva
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 21:01

er din konklussion så, at det engelske næsebånd med ekstra næsebånd ikke har andre funktioner end den kosmetiske? Altså ingen støtte?

Er det i øvrigt ikke svært at have en "løs" kapsun, idet den nemt glider rundt på næsen af hesten?

Mvh Jannie

0
0
Svar på denne tråd

Hannoveransk
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 21:01

... Ja man kan så også sige underkæben tilbage i stedet for overkæben frem - kan godt se, den selvfølgelig ikke kan glide nogen steder. Men jeg er åbenbart blevet fejlinformeret tidligere så.

Eva, hvordan er det lige at det hannoveranske sørger for at "... støtte at hesten lige husker at reagere på biddet frem for at unddrage sig det ..."? Hvorfor gør det det?

Cavallo støvler sælges - se præsentation!

0
0
Svar på denne tråd

Ikke nødvendigvis
Forfatter: 
Dato:  16-10-2007 23:51

Eva, du skriver:

"De hannoveranske kan holde biddet stabilt (trensebid)og støtte at hesten lige husker at reagere på biddet frem for at unddrage sig det (ungheste), det generer IKKE fremglidningen af kæben hvis der er to fingres frigang og det fylder heller IKKE over tænderne..."

Det er nu min erfaring, at det hannoveranske (ligesom mange kapsuner i øvrigt) ofte kommer lidt for langt ned på det bløde af næseryggen - og dét generer følsomme heste meget mere (også den følsomme headshaker, Grandi) :-(

Det kombinerede kan man få til at have samme lidt støttende virkning - for man behøver jo ikke at stramme det 'med gele og tilbagetræk', ligesom man ikke behøver at ride blank kandar med stram skumkæde, åben mund osv., vel?

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Som skrevet...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2007 13:03

min den unge rider med Hannoveransk, og remmen kommer ikke for langt ned på næseryggen, til gengæld slipper han også for kæberemmen, som bestemt ikke er sundt at ha`på for hesten, især ikke hvis uvidende personer spænder den for stramt.

Min hestetandlæge anbefaler Hannoveransk, men remmen må ikke spændes for stramt, og da jeg ikke gør det, fungerer det perfekt.

Hilsen Lene.

0
0
Svar på denne tråd

Det hannoveranske
Forfatter: 
Dato:  17-10-2007 16:56

er det som sidder længst nede, altså om mulen - det er vi vel lige enige om ?

Så det sidder ikke hen over kindtænderne og det kan kun sidde rigtigt på en måde...Det sidder IKKE samme sted som en kapsun.

På meget unge/utrænede eller følsomme heste kan de jo temmelig nemt åbne munden for at unddrage sig biddet, indtil de har forstået modellen med at lære de tiltagende fine signaler.

De skal ofte/lige et par gange, opleve at man IKKE hiver og flår, men bare giver et blødt signal som kan accepteres og responderes på, med lukket mund.Der er, ved normal bidanvendelse, altså ikke behov for undvigelse.

Nogen lærer at reagere let og lydhørt på biddet, også helt uden næserem (min gamle avlshoppe og den ene unge er sådan), uden at undvige, uden at åbne munden. Andre åbner munden på vid gab, selv for meget små og lette signaler og da de lærer det de gør, synes jeg at en hannoveransk næserem er fin til at sætte en grænse på HVOR meget munden åbnes - det er OK at åbne lidt og lige få et sekund til at mærke "nårh, der bliver jo ikke taget hårdt..." og ila få gange er reaktionen jo på plads.Målet er jo altid tiltagende fine signaler...og korresponderende / tiltagende lydhørt/skarpt respons.

Jeg har en ung hoppe (som ikke er tilredet men haft rytter på 5 gange) og hun er et møvehovede med sin mund. Hun legede, raslede, pillede og regerede med biddet- da hun fik det på i starten i boksen.Da hun havde vænnet sig til det og var mere rolig i munden kom det på, sammen med kapsun, men uden tøjle, under arbejde fra jorden. Da vi ville sætte tøjlen i, kom en hann. næserem på, for at stabilisere beliggenheden. Hun kan sagtens åbne munden, men ikke møve det totalt rundt- så alt i alt bliver signalerne altså roligere og indlæringen mere præcis.

Den anden unge var rolig fra første dag med biddet.Han er rolig.

Jeg har prøvet at ride med kombineret næserem på min gamle hoppe og når den øverste rem havde 2 fingre frigang, ja, så generede det ikke madammen. Men når den nederste sad tilpas løst (så munden kunne åbne svarende til den øverste) så faldt den rem altså nedenom mulen - hver gang = nytteløst.

Jeg har simpelthen ALDRIG set nogen med en tilpas løs nederste rem i et kombineret næsebånd.Derfor regner jeg det for ubrugeligt.

Kapsunen skal sidde så der er to fingres frigang. Den lægger sig så - pga den bevægelige cykelkæde, lidt ned over næseryggen. MAn hiver og flår jo ikke i den, så den signallerer altså ganske præcist, uden at være stram.

Og helt rigtigt- den meget følsomme hest vi har her - kan ikke lide noget der på næseryggen, hvor den engelske/kombinerede næserem sidder (heller ikke grimen eller kapsunen)- så han har en hann næserem og kapsunen siddende lidt lavere. For det er også slemt at tage "for meget" i biddet (tidl været indspændt).

Min brune kan ikke have kapsunen sidder lavt, så han har den højere...

Den skimle er ligeglad, bare han får lov til at lave noget.

Jeg har hverken pandebånd eller kæberem på. Mine "trenser" består af en nakkerem, en tynd glat lædertøjle, et bid og nogengange en separat hann. næserem, indtil den kan undværes...

Eva

Sælges :
0
0
Svar på denne tråd

Jamen man
Forfatter: 
Dato:  18-10-2007 00:07

behøver slet ikke at stramme den nederste rem 8-)

Bare det at den ligger der lige akkurat samlet, støtter lige præcis op på biddet (y)

Eva, hvis du har den så løs, at den falder ned under kæben, så er den godt nok meget løs :-D

Men den bliver holdt oppe på næseryggen af det øverste, og det er det er en fordel for de følsomme heste, der ikke kan lide, når næsebåndet kommer for langt ned mod næseborene

Hvis hesten er tilfreds i sin mund med det lavere hannoveranske - eller det lidt mere urolige bid uden næserem, så er det jo fint (y)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Jeg syntes ikke den
Forfatter: 
Dato:  18-10-2007 12:46

var særligt løs, men den faldt ned HVER dag, under læben og hang der og fjollede.

Min brune kan IKKE lide når kapsunen sidder for lavt, men en hann næserem er OK - ikke at jeg bruger det, men har da prøvet det.

Den anden har ET STED på mulen (skal vi gætte på at nogen har hevet hårdt lige der ?), men over og under er OK.

Men det er jo nemt at finde ud af med den enkelte hest.

Eva

Sælges :
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider