Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

indbinding
Forfatter: 
Dato:  19-01-2004 08:27
Hej

Håber I kan hjælpe mig. Det er en længere historie. Jeg er blevet tilbudt et føl i forbindelse med, at nogle venner skal skilles. De har fået solgt hoppen men kan ikke komme af med føllet, som er en hingsteplag. Hvis ikke de kan komme af med det, vil det højst sandsynligt blive slagtet. Jeg har to heste i forvejen og har egentlig ikke brug for flere. Men syntes også at det er ufattelig synd at slagte et føl.
Problemet er, at det er et føl som har gået i løsdrift - ( har aldrig været på stald) de har et skur at gå ind i. Man kan næsten ikke komme i nærheden af det på marken - det kan selvfølgelig hurigt ændre sig med lidt tid og tålmodighed. De har ikke fået lavet papirer på det( hvad koster det egentligt?) - den er ikke blevet vaccineret og heller ikke fået ormekur+ jeg skal påregne en kastration. Kan man tillade at sige, at man godt vil tage det, men ikke give noget for det? De vil have et symbolsk beløb på kr. 1000. Men alt i alt løber alle udgifter jo op. Kan jeg sætte den på stald eller vil det blive sygt af det? ( skal siges at mine heste står i en lade med bokse, hvor der ikke er varmt men ingen træk. Føllet har ikke fået ret meget andet en hø - hvordan vænner man det til rigtig foder?

Sidst men ikke mindst syntes I at jeg skal købe/tage det eller lade være? Det bliver jo mindst af medlidenhed og med tanken om, at det så slipper for at blive slagtet. Skal siges at det er et utroligt flot føl.
0
0
Svar på denne tråd

jeg syntes
Forfatter: 
Dato:  19-01-2004 08:41
da at du skal købe det for de 1000- kr de forlanger or det,jeg ville blive lidt skuffet hvis jeg havde venner de ville udnytte mig i en svag situation som en skilsmisse er for begge partnere,så hvis du ikke vil købe det syntes jeg at du skulle lade dem slagte det,det er ikke mere synd end at det bliver solgt eller foræret væk til et hjem som egenligt ikke gider det!!!!

hilsen berit

0
0
Svar på denne tråd

det er egentlig..
Forfatter: 
Dato:  19-01-2004 09:12
også kun for at hjælpe dem at jeg vil tage det. Han siger, at det kommer til at koste ham penge at få det slagtet. Og jeg syntes ikke pt. at jeg har pengene. Det er mere derfor...og 1000,00 + vacc+kastration+ormekur+at få lavet papirer. Så er vi lige pludselig lidt højt oppe...
0
0
Svar på denne tråd

Tjah.....
Forfatter: 
Dato:  19-01-2004 09:22
for mig virker det lidt underligt at de ikke kan sælge føllet??? Der er jo altid købere, hvis prisen er rigtig NÆSTEN uanset hesten.

Jeg synes heller ikke, det er fair at presse dig til det, og du skal så bare gøre op med dig selv, om du vil acceptere det. Det er da ærgeligt, men ikke direkte synd at slagte en hest, så lad ikke det være en begrundelse.

Du kan sagtens tage ham ind i en boks; med hans opvækst ville det også være det bedste, så han kom i hænder dagligt og fik grime af og på og blev trukket etc. Mht foder, så afhænger det jo af racen. Hvis det er en nøjsom race kan han godt leve af supergodt hø og et vitamin/mineraltilskud...men mine gør det ikke :-) Du vælger bare det foder, du synes han skal have og så går du stille og roligt igang med at introducere det for ham.

0
0
Svar på denne tråd

Du skal regne med...
Forfatter: 
Dato:  19-01-2004 10:09
... sådan cirka 1.500 kr for at få lavet papirer på ham. Jeg har ikke fået kastreret en hest de sidste 12 år, så det kender jeg ikke den nøjagtige pris på, men mon ikke det er ligeså dyrt som papirerne.

Jeg ville lade dem slagte føllet - men nu har jeg jo altså også så rigeligt at tage mig af i forvejen :-P

Mit råd er: gør op, om du har lyst til at påtage dig udgifterne - og om du egentlig har tiden til at arbejde med ham, eller om det kommer til at gå ud over de to andre. I så fald løber du nemlig sur i det, tror jeg.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

kan....
Forfatter: 
Dato:  19-01-2004 10:19
du ikke sige at eftersom det ville forøge deres udgifter at skulle slagte et ellers sundt og rask føl (føj,hvor grumt :-( ),ja så er du villig til at OVERTAGE føllet ?

Ved godt at symbolske beløber er meget brugt idag og går da også ind for idéen :-)

MEN!

-i dette tilfælde vil jeg mene det er faír at du FÅR det! Du gør jo faktisk dem en tjeneste (omeend du får en skøn lille følbasse også ;-) ),så jeg mener det er fair, eftersom du får en del ekstraudgifter som kastrering,vacc. osv :-)

Hvad angår foder mv ved jeg ikke lige hvordan du bedst vænner den til det-men det må en dyrlæge vel kunne oplyse dig om når du skal have den vaccineret mv?

Vil tro du sagtens kan vænne den til at stå på stald når blot den kommer masseer af tid på fold og kan lege hver dag :-)
Monica
& Månesmølfen AKA Moonlight :-P
*Stolt medlem af Unge Seniores Klub*

0
0
Svar på denne tråd

Det er svært...
Forfatter: 
Dato:  19-01-2004 11:52
Umiddelbart lyder det somom det er et negligeret føl.

Hvis det ikke har fået ordentlig mad osv. så kan føllets tilstand jo være derefter dvs. dårlige knogler = stor chance for problemer senere i livet. osv....

Men det kommer jo an på racen, hvis det er en nøjsom hest så kan det såmænd godt have fået en nogenlunde start på livet, men hvis det fx. er en dv så vil der være stor chance for at føllet er blevet noget skravlet, og vil få problemer senere.
Det kommer jo også an på føllets alder og hoppens fodring.

Du bliver under alle omstændigheder nødt til at gøre op med dig selv, om du vil bruge den tid og de penge, det kommer til at koste at rette op på føllet.

Min personlige mening er at det ikke er specielt synd at slagte et sådant føl med en dårlig start på livet.
På den anden side, afhængig af alder og race kan føllet også være sundt nok.

Alt i alt er det noget du må gøre op med dig selv og din pengepung, hvis det var mig i din situation havde jeg nok takket nej.

Susanne M-H

Always look at the bright side of life. :-0
0
0
Svar på denne tråd

det er faktisk..
Forfatter: 
Dato:  19-01-2004 12:05
en rigtig pænt føl trods alt. Men det er også en fjordhest, de kan holde til en hel del:) Nu er jeg jo fuldstændig tosset med fjordheste, så det er altid noget at det er en race magen til de to jeg har. Det er også derfor, at beslutningen er ekstra svær. Havde han bare været noget skravl, så ville det nok have været en nemmere beslutning.

Men tak for de mange gode svar. jeg satte det ind på siden her for at få lidt debat. Det er rart at høre andres menninger inden man tager beslutningen, og I har altid nogle hurtige og gode svar.

Tak for hjælpen.

Jeg skriver lige senere på ugen, hvad jeg finder ud af i mellemtiden, hvis der er andre som vil komme med deres besyv, er jeg meget interesseret i at høre jeres meninger også.

0
0
Svar på denne tråd

helt ærligt..
Forfatter: 
Dato:  20-01-2004 20:56
hvem gider egentligt at lave papirer på en hingst der alligevel skal kastreres??? Du kommer alligevel ikke til at bruge den til avl..Selvfølgelig ser det bedre ud hvis du skal sælge den engang, men ærligt talt, så bliver papirerne værdiløse...
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider