|
|
| Spiserørsforstoppelse :-( |
|
|
Hej alle sammen!
Så er hestene kommet ind og det er gået fint, bortset fra de sidste to dage.
Min kære gamle dreng har haft spiserørsforstoppelse både i går og i dag. I går var første gang jeg har oplevet det i de 9 år jeg har haft ham, så troede det var et enkeltstående tilfælde, men det skete desværre igen i dag... Han kom heldigvis igennem det uden dyrlæge, men hold op det var ubehageligt!
Nu er mit spørgsmål...
Det er ensilage jeg fodrer med, det har han også spist de sidste to vintre uden problemer, hvad går der galt nu? Det er utrolig fint i konstrukturen, er det der det går galt? Han er meget glad for mad, så han forsluger sig helt sikkert, da ingen af de andre heste har problemer.
Er der noget jeg kan gøre for at få ham til at spise langsommere? Eller skal jeg ud og have fat i noget traditionelt hø?
Lad mig høre om jeres erfaringer...
Venlig hilsen Linda, Højballe og Mr. Bowie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spiserørsforstoppelse |
|
|
Hejsa... min egen vallak havde det også et par gange da han kom på stald, jeg havde dyrlægen ude og hun anbefalede at jeg gav ham et par dl. olie i foderet og dermed også væske (vand)... han har det fint nu og spiser sin havre langsommere nu den nærmest svømmer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også min... |
|
|
Min gamle krikke har desværre også haft spiserørsforstoppelse nogle gange. Aldrig af kraftfoder men hø! En enkelt gang noget græs der var meget groft i strukturen, men ellers altid hø. Så han bliver ikke fodret med hø, kun wrap. Jeg tør ikke andet, hver gang han har fået fat i bare den mindste smule hø er det gået galt. Dyrlægen har kigget ham i spiserøret, ingen forsnævring eller andet der kan forklare de mange tilfælde af spiserørsforstoppelse, så eneste mulighed er at holde ham fra hø. Jeg tager ingen specielle hensyn med hans krybbefoder. Han har i mange år spist både lucerne og pelleteret foder uden problemer. Jeg sørger dog altid for at han har vand inden for rækkevidde for han drikker meget undervejs i hans måltid. Hvis andre har lignende problemer hører jeg meget gerne om det, især hvis i er klogere end mig! De dyrlæger jeg har snakket med giver fortabt på spiserørsforstoppelse af hø uden forandringer i spiserøret... Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Jamen det er ansilage-hø han får forstoppelse af, så det er meget fint of blødt i konstrukturen. Han tager nok mere end han kan sluge, men hvad gør jeg lige? Jeres har fået det af alm. hø... ihh... det har aldrig været et problem før, hvorfor så nu 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa... |
|
|
måske kan et fintmasket hønet hjælpe? - eller at blande wrappen med halm? Det sidste prøvede jeg, havde en pony der elskede wrap og slugte det for hurtigt, så det hjalp at blande det, så pillede hun rundt i det, for at få fat i wraphøet. Jeg set en spiserørsstoppelse, det er rigtig væmmeligt.
ÉN GANG FJORDHEST - ALTID FJORDHEST Bellapigen 1979-2005 elsket og savnet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Min har også haft det, dog med krybbefoder. Jeg fik afvide at jeg skulle smide 2-3 runde mark sten i. og det hjælper super godt. Eller har jeg også hørt den med at blande kornet med vand. Som der er sagt før, tror jeg din løsning kunne være et meget finmasket hø net, eller blande det med halm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| start på foder |
|
|
Vi havde også en hest i stalden det skete for et par gange da vi startede med at tage heste ind og fodre. Dyrlægen sagde at det tit sker lige når de kommer ind fra deres sommerfold og begynder på foder... De bliver grådige og forsluger sig, da de ikke har fået foder et stykke tid... Problemet er så at når det først er sket en gang, kan der komme en hævelse der hvor dit wrap første gang satte sig fast, så dyrlægen rådede os til at passe meget godt på i et par uger bagefter, fordi halsen i forvejen har en hævelse/forsnævring, som først skal forsvinde, før der atter er helt fri passage! Vådt foder som roepille blev vi rådet til at bruge... Men hvis du er forsigtig med foder i en uge eller to, så skulle problemet gerne forsvinde igen. Indtil forsnævringen er væk, kan du evt. give opblødte grønpiller (og evt. forsøge med lidt lucerne) istedet for wrap, så undgår du at det kan sætte sig fast samme sted igen...
STALD BRATTENSBORG -Mellem Odder og Skanderborg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Permanent forsvævring... |
|
|
Man skal blot huske at en forsnævring i spiserøret kan blive permanent, så er det et tilbagevendende problem skal hesten undersøges af en dyrlæge. Der er ikke andet at gøre end at skifte foderet ud, eller servere det på en anden måde... Det er rigtig grimt når en hest får spiserørsforstoppelse, og potentielt farligt, så man bør bestemt tage det meget alvorligt. Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvornår har den.. |
|
|
sidst fået ordnet tænder, det kan være noget så banalt som det..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor længe... |
|
|
... står han mellem fodringerne? Kan det være fordi han er "lige ved at dø af sult" og derfor spiser hurtigere end han burde? I så fald skulle det kunne klares med at der også er grovfoder til rådighed på folden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak... |
|
|
Tak for svar... Jeg tror jeg vil prøve det med at blande det sammen med halm, det var egentlig en rigtig god ide! Han får ordnet tænder en gang om året af prof. hestetandlæge, så det burde ikke være det... Hypperne er så heldige at der stadig er godt med græs, så de går på en god græsfold hele dagen, det er ikke fordi han mangler mad i løbet af dagen. Tror ganske enkelt det er fordi han er så madglad som han er, og så har han svært ved at holde igen og tygge det ordentlig. Jeg vil holde igen med det den næste uges tid, og så starte stille op igen med at blande det sammen med halmen. Tak for hjælpen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bland det med halm... |
| Forfatter:  |
inger christensen |
| Dato:  |
05-10-2007 16:31 |
|
det hjalp på min hest at få wrappen blandet med halm. vi måtte opgive at gi kunsttørret græs/luserne til den.
MOBBEN IMC. mobber NEJ. men er bare så bund ærlig i mine meninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forstoppelse |
|
|
hej linda. min hoppe havde samme problem, for ikke så lang tid siden. jeg fik også et chok, og tårene trillede lidt, da det virker meget hårdt for hesten, der står og ikke kan trække været ordenligt. hun har ikke haft det siden, da hun heldigvis hurtigt lærte ikke at spise så hurtigt. dette var dog ikke hendes mad hun havde fået slugt for hurtigt, men halm. mit råd til dig er at vande hans forder og hans strå-foder, dog ikke halmen. hvis du oplever at han også for forstoppelse af sin halm, og bliver ved med det, så ville jeg sætte ham på spåner. sidse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|