Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Klipning: lidt nu og resten senere?
Forfatter: 
Dato:  27-09-2007 06:57

Min hest sveder meget når han arbejder allerede nu. Igår var han meget våd efter 20 min arbejde og 1½ time senere var han endnu ikke tør!
Jeg har fra starten af regnet med at klippe ham, men ikke endnu... Jeg plejer at vente til det er koldt nok til at han kan få 200 g dækken på, men det er det jo langt fra!

Lige nu går han med regndækken ude på de grimme dage og ellers helt uden dækken.

Kan jeg klippe ham med et sporklip (hesteklip.dk/index.php/706452) og så stadig lade ham gå uden dækken på gode dage og regndækken på de mindre gode?

Planen er så at give ham fuldt klip når det bliver køligere.

Mvh.

Helle

Dansk Svensk gårhunde hvalpe sælges!

0
0
Svar på denne tråd

mere end soprklip
Forfatter: 
Dato:  27-09-2007 07:32

du kan da klippe alt det du vil.. og så bare lade dyret beholde regndæknet på.

Min jagtklippes i denne uge...af mig selv

karina

0
0
Svar på denne tråd

regndækken og fuldklippet hest
Forfatter: 
Dato:  27-09-2007 08:21

Jeg ved nu ikke rigtig. Jeg er ikke vild med ideen om at han skal være helt klippet og så kun med regndækken. Det er joi den foer, så kulden foplanter sig vel lige igennem det.

Desuden tror jeg ikke det er varmt nok. 100 g havde nok været ideelt, men jeg har sq ikke penge til flere dækkener.

Mvh.

Helle

Dansk Svensk gårhunde hvalpe sælges!

0
0
Svar på denne tråd

god ide
Forfatter: 
Dato:  27-09-2007 08:27

syntes det lyder som en rigtig god løsning for dig og din hest...

www.erfagruppensyd.dk

Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 2008

Sælges:
RDH hoppe, drægtig

Hingsteføl e. Højdalgaards Archilles xRDH xBlueHors Romancier

1 og 2 års FR hingste (Se: Arthur og Romeo)

0
0
Svar på denne tråd

ikke noget problem
Forfatter: 
Dato:  27-09-2007 08:50

et regndækken på en klippet hest er da helt normalt...

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Selvfølgelig klip nu
Forfatter: 
Dato:  03-10-2007 09:56

Det er 14 dage siden at jeg klippede min. Det er også min erfaring at en tidlig klipning og et godt varmt dækken (må selvfølgelig ikke svede) så slipper man for at klippe 2-3 gange. Min har 150 grams dækken på.

Mange hilsner

Charlotte

TIL SALG:

Hoppeføl 2007 Stolzenberg/Cornetto

Hoppeplag 2006 Aljano/Højagergårds Lektor

RDH springhoppe 2001 Aston/Lando

0
0
Svar på denne tråd

klipning.
Forfatter: 
Dato:  03-10-2007 15:02

Hej.

Jeg vil gerne høre jeres vurdering..

Lico skal klippes, hvis han får en fuld klipning, kan han godt nøjes med at gå med et regndækken lidt endnu, da økonomien ikke lige er til et. for så er der det helt tykke, men det er jo alt for varmt lige nu.

Jeg regner med han bliver nødt til at blive klippet endnu engang senere hen..

er det helt hen i vejret at klippe ham og så lade ham stå med regndækkenet?

Hilsen Karina

0
0
Svar på denne tråd

Min Tinker
Forfatter: 
Dato:  03-10-2007 15:16

er i dag blevet hals, bringe, gjord klippet, og hun skal IKKE ha dækken på, på noget tidspunkt.. Så jeg mener jo ik at det er noget problem for din hest heller..

Min tøs svedte også MEGET efter bare 10-15 min. arb. - og jeg ku slet ikke få hende tør igen..

Tinker Mette & Miss I´Will

Den der tier sammentygger

0
0
Svar på denne tråd

man kan da ikke
Forfatter: 
Dato:  03-10-2007 23:44

klippe noget pels af og så ikke give den dækken på? den er jo skaldet der og kan ikke isolere mod kulden. De kan få kuldeskader hvis de ikke har pels...

Til karina: hvis du klipper al pelsen af den ville jeg nok lægge et på med 100 grs fyld, synes ikke et tyndt regndækken er nok... den har jo intet pels at varme sig med, så lidt fyld vil kompensere for dette...

Heldigvis har min for første år nogensinde ikke specielt meget pels... så krydser fingre for jeg kan udngå at klippe hende, ville være lækkert...

Tro på det og du kan gøre det umulige muligt...

Dem der vil frem rider DV

0
0
Svar på denne tråd

Altså hvor
Forfatter: 
Dato:  04-10-2007 13:14

mange klippede heste ser du rent faktisk med halsdækken??? Ja, jeg spørg bare ..

Min Tinker er klippet på halsen, bringen og v. gjorden - og hun får absolut IKKE dækken på..

Men måske jeg skal finde et halstørklæde til hende ..

Hvis jeg valgte en hel klipning, ja så er sagen jo en helt anden, men i mit tilfælde kan jeg bestemt ikke se det er et problem uden dækken..

Tinker Mette & Miss I´Will

Den der tier sammentygger

0
0
Svar på denne tråd

Klipning
Forfatter: 
Dato:  04-10-2007 13:38

IIIh.. hvor er jeg glad for at det lige var en tråd herinde som havde svarene på det jeg manglede.

Jeg har nemlig en fjoller, som også sveder så meget, og jeg har også overvejet at få hende klippet, men kun på hals og bringe, jeg vil heller ikke give hende dækken på, da jeg nu nok mener at hun skulle kunne holde varmen endnu.

Smil til solen og den vil smile til dig
0
0
Svar på denne tråd

Klip nu
Forfatter: 
Dato:  04-10-2007 14:37

Jeg synes, at man skal klippe, hvis behovet er der. Hvis behovet ikke er der, har hesten bedre af at gå uklippet.

Hvis du rider jævnligt, dvs. 4-5 gange i ugen, og hesten bliver våd/svedig og er længe om at tørre (over ½ time), så har hesten bedst af at blive klippet!

Hvis man klipper nu, hvor vi i dagtimerne har 10-12 graders varme (og hesten er inde om natten), så kan hesten gå med et regndækken eller et 100 grams dækken uden problemer. Et regndækken isolerer altså en hel del og holder hesten fri for regn og blæst!

Min 4-års har ikke fået problematisk vinterpels endnu og holder sig normalt ret kort i pelsen, men hun er meget tæt i pelsen, og det gør, at hun bliver mere svedig end normalt. Hun bliver redet ca. 4-5 gange i ugen, og skal gå egnethedstest på lørdag!! Hvis hun bliver skridtet af i 15-20 min. efter ridning, er hun normalt tør på under ½ time. Efter rideturen får hun et fleece-dækken på til køreturen hjem til stalden (ca. 20 min.). Hun går uden dækken stadigvæk i dagtimerne på fold og om natten i boksen. Jeg ved ikke endnu, hvornår hun skal have dækken på, og om/hvornår hun skal klippes.

Jeg har en anden 3-års, og der er ingen tvivl om, at når han kommer til at gå næste år, så skal han klippes på et tidligt tidspunkt! Allerede i begyndelsen af september begynder han at sætte tæt pels uanset vejret, og hans pels er på nuværende ca. 2 cm!! Sådan har det altid været med ham. Da han var føl, kunne vi næsten ikke se "hesten" for følpels!!

I år har mine heste været inde om natten siden midt i august, fordi min 4-års skal til egnethedstest og bliver redet om aftenen.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider