Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Føl - lungebetændelse
Forfatter: 
Dato:  26-09-2007 14:35

Håber der sidder nogle kloge hoveder derude...

Mit føl på 4 mdr. fik lungebetændelse for ca. 3 uger siden. Hun tabte sig voldsomt og fik pencillin samt en ormekur. Ugen efter tilkaldte jeg dyrlægen igen for jeg syntes ikke hun havde taget på, tværtimod. Dyrlægen sagde at det tog lang tid at komme over en sådan lungebetændelse når hun ikke er ældre og jeg ventede så en uges tid.

I går da hestene skulle ind fra folden stod der bare snot ud af næsen og hun havde fået øjenbetændelse. Så dyrlæge igen her til formiddag og nu er det så blevet alvorlig.

Hun har fået en virus. Øjenbetændelse, forkølet (snot, hoster), og alvorlig diarre (det løber bare ud af hende). Dyrlægen tog nogle blodprøver som skal analyseres for at se om hun mangler noget og så fik hun en sprøjte i halsen (noget pencillin der er hårdere end det første vil jeg tro. Dyrlægen kommer så hver dag de næste 5 dage for at give hende den her sprøjte da jeg absolut ikke kan sådan noget (sprøjte min lille pus, puha nej tak).

Hun har tabt sig helt enormt og er faktisk bare skin dog ben og hun vil intet spise, kun lidt hø og græs, samt patte ved moderen (der absolut ikke mangler noget, hun er nok nærmere kraftig overvægtig;-). Dyrlægen sagde så jeg skulle købe noget mash, hel havre og så skal jeg op på klinikken senere for at hente noget til hendes mave.

Jeg har været nede og købe mash fra Havens, samt følfoder fra Havens.

Så er problemet så bare, det lille pus vil under ingen omstændigheder spise! Jeg har stået og håndfodret hende i en times tid og der kommer da lidt indenbords så det er super, men ikke optimalt.

Er der nogen kloge hoveder derude der har nogle råd? Evt. til en super måde at "tvangsfodre" hende lidt, eller noget andet? Så ville jeg bare være lykkelig, er ved at gå helt i brædderne over mit lille pus.

0
0
Svar på denne tråd

Rhodococcus
Forfatter: 
Dato:  26-09-2007 14:40

Prøv at søge på Rhodococcus herinde, der er en del der har erfaringer med denne form for lungebetændelse, som er endog meget langvarig.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
0
0
Svar på denne tråd

Kontakt Helle Markussen
Forfatter: 
Dato:  26-09-2007 15:00

Hej

Uh, det lyder som den omgang min plag havde i januar...det stod på i 3½ måned. Han blev isoleret fra de andre, på nær når han var inde, så havde han min hoppe at snakke med. Men på fold var han alene, med dækken på i nogle få timer (alt efter vejret). Det var en meget hård omgang. Han er heldigvis frisk i dag.

Prøv at spørg Helle Markussen herinde fra, hun ved ALT om Rhodococcus og hjalp mig med tusind spørgsmål dengang. Heldigvis var det ikke den virus min plag havde, men "bare" en langvarig og lidt voldsom lungebetændelse.

God bedring til hende

hilsen Jane

Ældre DV-hoppe sælges til godt hjem

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/115423/

*24/6-1992 - 23/10-2006*

Ghandi

Elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

Stakkels pus
Forfatter: 
Dato:  26-09-2007 17:50

Måske kan du lokke noget meget tørt wrap i hende. Men pas endelig på hendes mave.

Wrappen plejer de at være meget glade for - så måske det kan lokke hende til at spise lidt.

Hvedeklid med lidt melasse i - plejer også at være noget de er vilde med - specielt hvis du bruger lunkent vand. Når hun har fået smag for det - kan det være at du kan snyde hende og blande det med foder.

Held og lykke med hende.

Hilsen

Daniela

0
0
Svar på denne tråd

GastroGuard
Forfatter: 
Dato:  27-09-2007 08:58

Udover lungebetændelsen kæmper dit føl nok også med mavesår. Iflg. min dyrlæge får 99% af syge føl også mavesår.

Du kan helbrede/forebygge dette ved at føllet får noget medicin, der hedder GastroGuard. Snak med din dyrlæge om dette.

*** Små gule, der kan og vil ***

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-09-2007 09:15

Puha.. Jeg har været noget af det samme igennem.. Dog hostede og snottede mit hingsteføl kun.. Men det var også slemt nok. Vi fandt ud af det var kværke vi havde haft.. Men min er helt frisk igen nu.

Min dyrlæge rådede min veninde til at koge noget valset byg og putte noget sukker i. Uha hvor hendes føl åd! Og det er også MEGET bedre med byg (ikke for meget, for de små kan ikke omsætte al den stivelse der er i) end havre, da havre længe ikke feder så godt som byggen gør..

Held og lykke med det.. Håber din lille pus snart bliver rask.

Jeg tror nu også det er den frygtede lungesygdom dit føl har fået :-(

Mette Timmermann Kock

Elbækgaard

Venter Aljano-føl maj 2008!
Boks til hingsteføl udlejes nær Sønderborg

Skriv for mere information!

MINI-WRAP sælges

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-09-2007 12:09

Hej hej..Hvis jeg var dig ville jeg nævne ordet Rhodococcus overfor dyrlægen og sige han skal tjekke den for det, Man kan evt starte at behandle den for det så den ikke går hen at bliver svagere,Rhodococcus er en modbydelig lungebændelse der typisk rammer føl imellen 2 og 4 måneders alderen. Der står en del om det også hvad medisin jeg har brugt på min hjemmeside, Du må gerne printe det ud hvis din dyrlæge er i tvivl, da det desvære er alt for mange dyrlæge der ikke kender godt nok til det. Det kan tage op til 10 dage inden man har svar på prøverne om det er Rhodococcus så derfor er det vigtig at starte behandling hvis føllet er ved at blive svag, selv om man ikke har svaret på prøven.

Du kan købe noget drue sukker og give den i munden med en lille sprøjte det vil give den lidt ernergi og derved vil den få mere lyst til at spise.

Held og lykke .

Du er også velkommende til at ringe hvis du ønsker mere viden.

Venlig hilsen Helle Markussen.

www.123hjemmeside.dk/oldenborgavl

Rotweiler hvalpe sælges. Billeder på hjemmesiden.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider