Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Slagtning
Forfatter: 
Dato:  23-09-2007 15:36

Hej Alle.

Ja nu ved jeg godt at det ikke er det mest hyggelige indlæg jeg skriver her, men på trods at dette gør jeg det alligevel.

Jeg står i den situation at jeg skal have min hest aflivet/ slagtet.

Nu er det sådan at jeg ønsker at hun skal dø hjemme ved stalden så derfor spørger jeg alle jer:

Er det muligt at få sin hest slagtet ved stalddøren ( altså her mener jeg kun skudt og ikke det der derefter medfølger )

Ved godt at dyrlægen kan komme ud og aflive og det er også det der kommer til at ske hvis der ikke er andre muligheder.

På forhånd tak

Mvh.

Zille og Elefanten
0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2007 15:42

Tror godt du kan få den slagtet hjemme, men det skal nok være til eget forbrug! jeg tror omkostningerne vil blive for store for "køber" !

Det er da rigtig trist du skal af med din hest!

Tror det mest realistiske er, at du selv køre den på slagterriet, og får en til at gå med din hest der ind, indtil det er overstået, så du er sikker på at den ikke bliver kørt ud af landet i stedet for!

Ellers så få den aflivet stille og rolig derhejmme, og få daka til at hente den!

Mvh Lise...

En hest har 4 ben, 1 hale, 1 krop, og desværre tror nogen også de har 2 hoveder!

0
0
Svar på denne tråd

Vores dyrlæge..
Forfatter: 
Dato:  23-09-2007 15:44

skyder hesten hvis det er det ejeren ønsker.. Så tror sagtens det kan lade sig gøre..

Krone og Bølge - En selvfølge

og de Sorte Perler

Frieserføl sælges - www.heste-nettet.dk/lodge/19305/ hest/165470/

0
0
Svar på denne tråd

Ja, det er muligt
Forfatter: 
Dato:  23-09-2007 15:48

du skal være klar over at der er MEGET blod i en hest, så læg evt. noget sand der kan køres væk når det er overstået-

Jeg ved at de i Slangerup kører ud og du får ca. 5kr/kg. + du skal regne mad fradrag til kørsel-husk at der skal være en dyrlæge attest på hesten

man får ca. det dobbelte hvis man lever den selv og det er klart at man kan overvære det eller se sin døde hest efterfølgende. De skyder uden for og hesten "mærker" ikke at den er på et slagtehus.

Slangerup Heste- og Kreaturslagteri

Strandstræde 9
3550 Slangerup
Tlf.: 47 33 40 59

Følg evt. link for at finde en nær dig hvis de ikke lige vil hente så langt væk.

håber at du fik noget mere afklaring

MVH Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

Det kan du sagtens
Forfatter: 
Dato:  23-09-2007 16:04

Henrik Hansen i St. Merløse (tror jeg han bor nu) han er slagter og han kører ud.

Da jeg fik min hoppe hjemmeslagtet, hun var skadet efter et fald fra en transporter, så jeg syntes ikke hun skulle køre mere, kom der en helt ren mand herud, Lady blev trukket ud fra stalden, slagteren nussede hende i hovedet og det var det. Hesten opdagede aldrig hvad der var sket.

Det eneste minus er lyden af boltpistolen, og så at de er nød til at tappe blodet af. Jeg mener jeg fik 500 kr for kødet, der var kørsel osv. trukket fra, men jeg var ligeglad med pengene det var ikke derfor jeg valgte den løsning.

Hilsen Mette

Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag
0
0
Svar på denne tråd

takker
Forfatter: 
Dato:  23-09-2007 17:26

Takker jer alle mange gange for alle svarene.

Nå, nu vi er ved det vil jeg gerne høre jer på HN hvad I ville gøre hvis det var jer der stod i denne situation.

Mvh.

Zille og Elefanten
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville..
Forfatter: 
Dato:  23-09-2007 18:09

få hesten slagtet på et slagteri, men vi er alle forskellige og i sådan en svær situation skal man gøre det man selv syntes er bedst..

Krone og Bølge - En selvfølge

og de Sorte Perler

Frieserføl sælges - www.heste-nettet.dk/lodge/19305/ hest/165470/

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2007 18:33

Hvis du gerne vil have det ordnet hjemme, så syntes jeg du skulle gøre det der, for det lyder til at det er det du har det bedst med, og så er du sikker på du hr gjort det rigtige for dig og din hest!

Og jeg ville glemme det hjemme slagterri, da som tidligere beskrevet, giver det maget blod, og det kan jo være støddende når det er ens eget dejlige dyr!

En hest har 4 ben, 1 hale, 1 krop, og desværre tror nogen også de har 2 hoveder!

0
0
Svar på denne tråd

Zillle
Forfatter: 
Dato:  23-09-2007 18:43

Jeg ville klart gøre som dig,ville aldrig kører mine heste på slagteri. Deres sidste dag (og der går forhåbenlig laaang tid) skal være hjemme i deres trygge og vante verden.Jeg har så faktisk lavet en aftale med en rigtig god veninde som mine heste kender,at når dagen engang kommer så er det hende der kommer og holder dem,for vil ikke selv kunne bærer det og mener ikke det hjælper at man selv står og er fuldstændig ude af den så hesten blir nervøs. Men alle er jo forskellig og har ret til deres menning og holdning. De bedste tanker herfra...

0
0
Svar på denne tråd

Træls.
Forfatter: 
Dato:  23-09-2007 19:45

Jeg er ked af at høre at du skal have din hest slagtet

jeg syntes at du skal følge dit hjerte og så hvis det er hjemme du har det bedst med så syntes jeg du skal finde ud af noget, da det sikkert kan blive din sidste oplevelse med hesten jeg selv ville køre med min hest hen til slagteriet og så få nogle andre til at gøre det. men det er bare fordi at jeg ikke ville kunne komme tilbage til det sted min pony bliver (forhåbentligt ik)Slagtet

Heste er for livet,

ikke kun en julegave

Maria

0
0
Svar på denne tråd

slagteri
Forfatter: 
Dato:  23-09-2007 20:11

Ærgeligt for dig og din hest!

Jeg stod med en uhelbredelig syg hest for tre år siden, og valgte at køre den på slagteri. Vi fik den første tid om morgenen, hvor der endnu ikke var slagtet nogen dyr, alt var pænt og rent. Jeg trak ham ud af traileren, måtte vælge imellem selv at trække ham ind i lokalet eller få en medarbejder til det. Valgte det sidste, og hesten fulgte glad og tillidsfuldt med, porten blev trukket lidt for, så vi netop ikke kunne se hesten, der lød et knald fra boltpistolen, et bump fra hesten der faldt, og så var det slut! Ialt tog det vel 2-3 min. fra jeg parkerede traileren til hesten var aflivet. Hesten nåede ikke at blive bange, da de snakkede med den, og nussede den på halsen på vej ind i lokalet.

Det var absolut en "positiv" oplevelse når nu endelig det skulle være.

Har derimod en skrækhistorie med en bekendt, hvis hest døde hjemme i gårdspladsen, og da Daka kom for at hente den, og skulle løfte den op i lastbilen, gik hesten halv over! Virkelig en traumatisk oplevelse for hesteejeren!

Undskyld den forfærdelige historie, men risikoen er der altså!

Gør det du har det bedst med...

En glad rytter med en glad hest ;o)
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  23-09-2007 21:10

klart kører den afsted til slagter for at undgå al det blod som der skulle rengøres efter- der er sq ej sjovt at rense op og der vil måske ligge en plet tilbage som man skal se på et stykke tid- hver gang man går forbi stedet mindes man dens død- men det er igen et spørgsmål om hvordan man er indrettet.

Når det så er sagt- vil jeg altid se hesten ligge død, før jeg forlader den- så der skal altså være en helt klar aftale med slatgehus om, at de slagter den direkte, når jeg kommer med den.

Ellers får de ikke lov til at beholde den- jeg har hørt(aldrig selv oplevet)om nogle der kom med en hypper til slagtning hvor den skulle stå og vente som det hed sig- den blev sat på en transport til udlandet eller videre salg- det blev de oplyst om af en staldmedarbejder efterfølgende. Så pas på.

så jeg syntes man skylder dem, at man sikkert sig de får en værdig død- enten ved selv at se den ligge død, eller få en der har overskud til dette at gøre det for sig.

MVH Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

Derhjemme
Forfatter: 
Dato:  23-09-2007 21:13

Min veninde fik i tirsdags boltet en hest af en slagter hjemme på gården. Naboen kom med en traktor og løftede hesten op på/i bilen og slagteren kørte med den - hun kommer så tilbage senere pænt skåret op og pakket i poser...

Ved faktisk ikke hvor de lod blodet løbe af henne... De andre heste var så udemærket klar over at der var sket noget og hoppens bedste ven har været noget slukøret i dagene efter - men de er alle ved at komme sig over det. Hoppen styrede flokken...

Ved ikke om du vil gå så langt som til at få din egen hest i fryseren - men det er jo også en mulighed...

Min veninde valgte denne løsning for hoppens skyld - hun kunne selvfølgelig fornemme at der skulle ske noget - men var ikke skræmt på nogen måde.

Træt af konkurrencesport - rid jagt!

Støt en god sag: www.politihesten.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hej alle
Forfatter: 
Dato:  24-09-2007 16:20

Jer der har svaret.. Først tak for jeres hjælp.

Det har hjulpet rigtig meget med alle jeres svar og beslutningen er taget.. og det bliver ordnet derhjemme. Har talt med Henrik så det er rigtig fint.

Så takker jer allesammen mange gange.

Mvh.

Zille og Elefanten
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider