Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Knækkede majs?
Forfatter: 
Dato:  17-09-2007 21:07

Hej

Jeg er ved at rode med staldens vinter-fodring.
Vi har fået en foderplan lagt med blandt andet majs. Det er udregnet med majs-flager.

Sagen er den at jeg har fundet ud af at vi kan få knækkede - nærmets pulveriserede majs til meget billigere penge hos en kvæg-bonde.

Så gør det nogen forskel hvad form majsene er på?

Mvh.

Helle

Dansk Svensk gårhunde hvalpe sælges!

0
0
Svar på denne tråd

ja, stor forskel
Forfatter: 
Dato:  17-09-2007 21:12

Majsflager er mikroniserede, dvs. stivelsen i dem er delvist nedbrudt, hvilket øger fordøjeligheden. Dette gør majsen brugbar som hestefoder, da heste ikke fordøjer ubehandlet majsstivelse ret godt.

Knækket majs er ikke varmebehandlet og derfor er fordøjeligheden af stivelsen lav. Det medfører, at den ufordøjede stivelse passerer videre til stortarmen, hvor den forgæres af mikroorganismerne der. Det skaber et dårligt miljø for forgæring af fibre, som er hestens vigtigste energikilde, der derved ikke udnyttes ordentligt.

Så du skal bruge enten majsflager eller poppede majs, som begge er behandlede :-)

-Mia

When you're in it up to your ears - keep your mouth shut!

Foderplaner udarbejdes

-gratis optimering det første halve år!

0
0
Svar på denne tråd

Erfaring
Forfatter: 
Dato:  17-09-2007 23:39

Jeg prøvede engang knækkede majs til mine heste. Resultatet var at de ikke gad æde det pulver det var, så det blev tilbage i krybben. Jeg gik over til majsflakes og havde fuldt tilfredse heste...

Mvh Maria

En god hest har aldrig en dårlig farve.

Gammelt ordsprog

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider