Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Blå biotex frarådes af dyrlæge!
Forfatter: 
Dato:  15-09-2007 23:49

Min dyrlæge var ude at se på et sår som Kanoa har erhvervet sig i kodeleddet den anden dag.

Jeg fortalte hende at jeg havde vasket det i blå biotex fra begyndelsen for det har jeg jo lært er en god idé.

Men det frarådede hun mig! Hun forklarede at man bare skal vaske såret i rent vand den første tid (uger) og først derefter begynde på biotexen.

Åbenbart bruges det kun til at forhindre for meget arvæv og vil kun irretere såret og nedsætte helingsprocessen hvis det bruges i et frisk sår.

Det var jeg ikke klar over, jeg troede at man brugte biotex pga de enzymer som skulle rense såret.

Bare lidt info til jer der ikke vidste det. (som mig )

Dejlig boxerhan søger nyt godt hjem. Se præsentation.

Hilsen Kanoagaard

med

Madelaine af Nord-Als

& Kanoa.

0
0
Svar på denne tråd

Blå Biotex
Forfatter: 
Dato:  16-09-2007 00:04

Jeg har nu brugt Blå Biotex i et ret stort friskt sår (som der dog gik betændelse i), og det helede helt op på 3 uger (det var ca 4*10 cm og omkring 3 cm dybt!), hvilket jeg vil mene er pænt hurtigt for så stort et sår! og der er i dag (næsten 2 år senere) intet at hverken se eller mærke.

Tror det er meget forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge hvad de anbefaler med Blå Biotex. Der er jo også flere dyrlæger der helt fraråder det.

Linda.

Mosegaards El Diablo
Verdens smukkeste hest
0
0
Svar på denne tråd

hmn...
Forfatter: 
Dato:  16-09-2007 00:27

Jeg fik nu også den forklaring du beskriver 'Kanoagaard'. Det var til min gamle pony, som havde fået et ret dybt sår lagnt nede på benet. Han blev dog vasket i iod-vand, da han var hævet og fik antibiotika. Det blev aldrig nødvendigt med Blå biotex - såret helede normalt på egen hånd.

Synes det var en rigtig dygtig dyrlæge, hende der hjalp mig med såret, så hende vælger jeg at tro på.

MVH Anja

forskelligt sælges og byttes - se præsentation
0
0
Svar på denne tråd

dkdkddkdk
Forfatter: 
Dato:  16-09-2007 07:31

Jeg har i mange tråde netop prøvet at advare mod den ukritiske brug af blå bio-tex...

Dejlig at også du kommer med noget

Hilsen Anja

0
0
Svar på denne tråd

Enzymer
Forfatter: 
Dato:  16-09-2007 08:06

Formålet med enzymerne i Biotex er at de skal "æde" det dårlige/døde væv der af og til kommer i store sår, der er længe om at hele.

Desværre er der blevet en trend med at alle sår skal vaskes i Biotex uanset størrelse.

Jeg plejer at bruge en tynd sæbespåneopløsning til små/nye sår, da det er væsentligt blidere og UDEN enzymer. Dog er det lige så meget for at undgå hævelse.

0
0
Svar på denne tråd

enig...
Forfatter: 
Dato:  16-09-2007 10:00

Enig med Kanoagård og dennes dyrlæge.

Ideen med blå Biotex er netop at man kan forhindre vildtvoksende arvæv som heste har en tendens til at danne. Og at det netop først skal bruges får ophelingen er startet på store/dybe sår.

Alm. småskrammer og nye sår, vaskes bedst med sæbespåner og ikke som mange tror brun sæbe. Eller selvfølgelig en dyr klorhexidrin sæbe.

Se Præsentation

Meget tørt wrap sælges.

Foderplaner udarbejdes.

Albion dressur sælges. Billeder på Præsentation

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-09-2007 10:17

Jeg ahr nu helelr aldrig rigtigt kommet igang med det er blå biotex - har købet til næste gang krikken får mug, men det er da også det eneste jeg bruger det til.

små/alm sår får en skyldning med vand, hvis de ikke har dannet hinde og så må det være det.

Større står får også koldt rent vand og måske noget aloe-vera når det har dannet hinde.

Store sår får vand til dyrlægen kommer og vurdere som det skal lukke inde/pencilin ellre hvad de nu finder "optimalt"

Charlotte

Opstaldning tilbydes i Ledøje. Privat mindre stald med store, lyse bokse. Gode folde, ridebane. 15min til ridehuse/undervisning. 800kr. Se præsentation for info.

0
0
Svar på denne tråd

Hold da wow.
Forfatter: 
Dato:  16-09-2007 11:13

Jeg ville nu kun vaske i Biotex hvis det var muk. Det plejer også at løsne skorperne lidt og det synes jeg da plejer at hjælpe mod muk.

Men aldrig om jeg ville bruge det til andre store eller små sår. Der bruger jeg sæbespåner og helosan. Så dyrlæge besøg hvis det meget stort.

Det Er Så Svært At Skilles Ad,
Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,
Vil Altid Følge Dig :'(-<3'

Kan Ikke Hjælpe Mennesker Med Hesteproblemer - Kun Heste Med Menneskeproblemer..

0
0
Svar på denne tråd

Fik samme
Forfatter: 
Dato:  16-09-2007 12:48

besked af min dyrelæge da min hest fik et kæmpe sår.. så længe såret var nyt så skulle det vaskes i vand, først når det begyndte at lukke kunne man bruge biotex for at mindske arvæv..

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Sår...
Forfatter: 
Dato:  16-09-2007 13:10

Jeg vil aldrig bruge blå biotex til vask af et nyt sår.

Hvis mine får sår, så bruger jeg Equine surgical shampoo fra equidan. Har haft stor glæde af den og den er meget hurtig og effektiv.

www.equidan.dk/ Default.aspx?CTYPE=7b2a5492-ccc- 45de-a8ee-1f36b59cefe6&ID=98250691- 239b-4b5e-b85a-bfb4f677d01c

Den er svampe og bakterie dræbende. Det er meget effektivt på både sår og mug. Det er så stærkt, at det bruges før og efter opertioner.

HEL HAVRE SÆLGES I SÆKKE ELLER I TØNDER

SE PRISER PÅ PRÆSENTATIONEN

0
0
Svar på denne tråd

sår vask
Forfatter: 
Dato:  16-09-2007 21:37

Har også af min dyrlæge fået anbefalet Blå Biotex til sår hvor arvæv skal forhindres. I mit tilfælde skulle jeg lave en tyk pasta af Blå Biotex og lidt vand til at smøre på såret efter vask. Det virkede.

Til almindelig sår vask bruger jeg en klorhexidin sæbe, som nu altså ikke er så dyr endda. Den hedder Mediskrub, og er en kopi af den dyre Hibiskrub.

Sæbespåner bruger jeg ikke, da det er for skrapt, og derved kan irritere og forsinke sårhelingen.

Hilsen Helle

Stutteri Shah

Dansk repræsentant for
Uncab
Produkter til magnetbehandling og varmebehandling
for forebyggelse og behandling af skader.

Træningsdagbog oversat til dansk

Reflekser til hest og hund.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har...
Forfatter: 
Dato:  16-09-2007 22:29

brugt biotex i flere år, og min dyrlæge anbefaler det også. Vi har lige haft et grimt sår på den ene travhest, fordi den havede trådt sig i koden, ca. 2-3 cm dyb. Der anbefalede dyrlægen biotex og salve. Såret er nu helet meget flot uden arvæv. Meget meget flot. Men som skrevet, der er mange meninger om det, men jeg har kun haft gode resultater

Hilsen Lene

0
0
Svar på denne tråd

jeg har tilgengæld
Forfatter: 
Dato:  17-09-2007 00:30

hørt at iod er no go i sår da det hæmmer helingen og opbygning af nyt væv.

Nå endnu et emne som de faglærte er uenige om

0
0
Svar på denne tråd

Ja, jod
Forfatter: 
Dato:  17-09-2007 00:53

har en vævsirriterende virkning. Men det har jo også en bakteriedræbende virkning (y) - de bruger dog ikke Iobac på Landbohøjskolen længere, fortalte de i vinter da Nadi brækkede kæben.

Alt, hvad der virker, har bivirkninger.

Ind i mellem finder man ud af nogle uønskede bivirkninger, man ikke tidligere har taget så megen notits af.

Da jeg var barn, brugte man en kviksølv-kromforbindelse (mercurochrom) som 'jod' - tøsejod kaldte man det, fordi det ikke gjorde ondt :-P

Nu er man mere opmærksom på, hvor skadeligt kviksølv er...

Biotex indeholder et enzym, som opløser de stoffer 'vi dyr' er opbygget af. Derfor må man heller ikke vaske uld og silke i et 'colour'-vaskemiddel - de fleste indeholder enzymer. Tøjet bliver ædt (n)

Her sakset fra Biotex' hjemmeside:

"Der er fire forskellige enzymer i Bio-tex. 1) Amylase, der opløser stivelsesholdige pletter som f.eks. spaghetti, kartofler, havregrød, sauce og chokolade. 2) Lipase, der opløser fedtholdige pletter som f.eks. stegefedt, smør, olie, dressing og læbestift. 3) Protease, der opløser proteinholdige pletter som f.eks. blod, græs, æg og sved. 4) Cellulase, der bevarer farverne i tøjet ved bl.a. at fjerne de slidte fibre fra overfladen af tekstilet, så farverne bliver klarere."

Muligvis har levende celler et forsvar mod enzymerne, så man derfor ikke får opløst sine hænder, når man vasker med Biotex, mon ikke? ;-)

Derfor kan man også godt vaske et sår med det - men man får ikke så meget ud af det, før såret har fået sårskorpe. Denne kan enzymerne hjælpe med at holde nede, så der ikke dannes granulationsvæv.

Indtil da er det nok bedre bare at bruge vand, som er det mindst vævsirriterende - eller at bruge en desinficerende sæbe.

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Der er intet der er godt, at det ikke er galt for noget andet...... :-P

0
0
Svar på denne tråd

Ingen Blå BioTex her
Forfatter: 
Dato:  17-09-2007 08:26

Her er Blå BioTex også blevet forbudt iflg Dr Gigadyr, som kunne fortælle en trist/sørgelig historie, der endte med at en hest måtte slås ned...

Istedet bruges Pureline SkinHealer til alt - muk, nældefeber, sår (store/små - rifter/åbne) m.v.

Mon ikke meningerne omkring brugen af Blå BioTex er lige så forskellige som f.eks. roepiller

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Trakehner = Tragedier; Taipan

Karoline er en shetlænder - og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

nej det
Forfatter: 
Dato:  17-09-2007 08:32

må bero på de undersøgelser der er lavet af dyrlægerne , ikke bare et holdningsspøgsmål...

Bortset fra det så er isotonisk saltvand (samme koncentration af salt som i vores væv) det bedste I kan bruge til åbne sår.

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Mit føl
Forfatter: 
Dato:  17-09-2007 11:51

blev for 3-4 uger siden, sparket på det ene bagben af min shetter, da hun havde været lidt for hård ved ham.

Han ramte hende uheldigt lige foran på piben på det ene bagben.

Hun stod med en 2-3 cm lang og ½-1 cm bred flænge, der havde blødt en del. Dr. dur kom ud, og lagde en descinficerende bandage med selvklæbende tape om. Den skulel hun have på 3-4 dage, fra torsdag til mandag. Tog den dog af søndag, da jeg ikek selv mener, at det er sundt og godt. og lukek så stor en flænge inde, så lang tid.

Såret var snasket og vådt, klart nok da det ikke kunne tørre. Da der var gået nogle dag, hvor jeg dagligt havde smurt det med Aloe Vera eller Helosan, begyndte det og bule udaf. Jeg holdt øje med det i nogle dage, og valgt og ringe til en hestedyrelæge jeg havde fået anbefalet.

Det var granulationsvæv, såret var begyndt og danne. Det skulle skrubbes med en neglebørste og en stærk Biotex opløsning. Dog gik jeg hurtigt over til engangsklude, da jeg ikke brød mig om, og stø med en stiv børste i et åbent sår. Samtidig skulle hun holdes i boks.

Det er nu faldet til alm. størrelse, der er umiddelbart ikke meget væv og se længere, så det har hjulpet meget. Dyrelægen kommer også ud og kigger på det på onsdag.

Tine

*La Luna de Primavera * Madame Freja * Surprice * Ticco*

-En rigtig hest er en oldenborg-

-Rigtige kvinder har horn på sadlen-

-Der hvor volden går ind, går forstanden ud-

0
0
Svar på denne tråd

Deter vist
Forfatter: 
Dato:  17-09-2007 12:15

lidt forskelligt alt efter hvilken dyrlæge du spørge...

Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life

Elsket eller hadet, intet midt i mellem

Til dd 10 okt 2007 med hjemmesiden www.123hjemmeside.dk/ qanticopainthorse

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider