Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvornår virker tilskud af B-vitamin?
Forfatter: 
Dato:  14-09-2007 10:02

Har nogen erfaringer med hvor lang tid der går fra man er startet med at give en hest et tilskud af B-vitaminer og jern til den igen er "frisk"?

Mvh Tine

Forhandler af Marstall til heste og ProPlan til hunde og katte.

www.tinegade.dk

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  14-09-2007 12:37

Ved du om den mangler det?

Hvad er dit problem?

Se Præsentation

Meget tørt wrap sælges.

Foderplaner udarbejdes.

Albion dressur sælges. Billeder på Præsentation

0
0
Svar på denne tråd

niezse...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2007 14:59

Det var et generelt spørgsmål, hvis en hest mangler B-vitamin og viser det ved at være sløv, hvor lang tid går der så fra man begynder at give den tilskud til den igen er lige så frisk som den plejer at være?

Tine

www.tinegade.dk

0
0
Svar på denne tråd

okay...
Forfatter: 
Dato:  15-09-2007 09:53

Der er så mange faktorer som kan skyldes at en hest får mangel på B-vitamin og jern.

B- vitamin mangel er relativ sjælden hos heste, og skyldes ofte for lidt grovfoder. Grovfoder i den rette mængde gør at de bakterier hesten har i tarmen, danner B-vitaminer. Hvis hesten har været syg og fået f.eks antibiotika og maven er slået i stykker, kan der måske opstå B-vitamin mangel. Eller hvis hesten f.eks har diarré...o.s.v.

Årsagen og hvor lang tid manglen har stået på og hestens alemene tilstand, er faktorer der påvirker hvor hurtig et tilskud virker. Så nogen præcis tidsramme tror jeg ikke man kan give, da det vil være individuelt.

Jerntilskud er meget sjældent nødvendigt hos heste. Til gengæld skal man se på hvilke faktorer der skal til for at hesten kan optage jern. Mangel på Kobber, B6 og C-vitamin kan medvirke til jernmangel. I dette land er mangel på Kobber i mange foderprodukter ofte medvirkene årsag til jernmangel hos heste.

Håber et var et generelt svar nok.

Se Præsentation

Meget tørt wrap sælges.

Foderplaner udarbejdes.

0
0
Svar på denne tråd

Tilskud
Forfatter: 
Dato:  15-09-2007 14:26

Neizse: Jeg vil gerne lige rette dig i det du skriver ovenfor:

"Jerntilskud er meget sjældent nødvendigt hos heste."

Det er faktisk ikke så sjældent at et jerntilskud er nødvendigt for heste. Bare for at nævne en helt naturlig ting for hesten, nemlig fældning og sætning af pels. Det tærer enormt på energien og rigtig rigtig mange heste har brug for et jerntilskud, for at forblive friske og veltilpasse.

Rigtig mange heste bliver trætte og "dovne" ved pels skifte (forår-efterår) og der er jerntilskud+ b-vitamin tilskud eneste vej ud af det.

Mange rider/træner vidre når hesten bliver doven, uden at tænke på den faktisk bruger rigtig mange kræfter på, at skifte pels- derfor sker langt de fleste skader og sygdomme ved disse tider på året, når den skifter pels.

Ved tilskud af jern og B-vitamin vil der gå imellem 7-14 dage inden hesten er på toppen igen, hvis skaden altså allerede er sket.

Desuden vil jeg tilføje, at dette jeg skriver ikke bare er noget jeg siger, men at det kommer fra en dyrelæge på et heste hospital.

Alle mine heste/ponyer får 2 gange årligt en 14 dags jern og B-vitamin tilskud, når jeg kan se pelsen begynder at ændre sig.

HEL HAVRE SÆLGES I SÆKKE ELLER I TØNDER

SE PRISER PÅ PRÆSENTATIONEN

0
0
Svar på denne tråd

Min hest
Forfatter: 
Dato:  15-09-2007 14:32

får også et tilskud af B-vitamin, når han fælder eller sætter pels. Han kan ikke gøre det ved egen hjælp.

Han får en liter B-complex fra Bluehors, og der går typisk 2-3 uger fra flasken er tom, til at pelsen er regelmæssigt skiftet og han er frisk(ere) igen.

/Lisbeth
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-09-2007 15:33

Ivory, egentlig er vi ikke uenige.

Men jeg vil gerne fremføre at hvis du sætter selv den mest kedelige fodring af heste ind i et foderprogram (havre og halm) så vil en hest i princippet være dækket ind mht. til jern.

Det jeg prøver at sige, er at for at hesten skal kunne optage det jern den får, ja så er der andre fakorer der spiller ind.

Hvis hesten ikke får nok af af diverse andre mineraler/vitaminer, ja så kan den ikke optage jern. Og der vil det være fint med en extra tilskud. Men hvis de forhold der gør at hesten ikke optager jern godt nok, eller selv danner de B-vitaminer den har brug for, ja så nytter det jo ikke at hælde noget i den.

Så for mig handler det om at se på hvordan dagligdagen ser ud, hvordan fodres den, får den korrekt foder hele året. har der været faktorer der kan påvirke hesten. F.eks sygdom, antibiotika, maveproblemer o.s.v..

Se Præsentation

Meget tørt wrap sælges.

Foderplaner udarbejdes.

0
0
Svar på denne tråd

Kobber
Forfatter: 
Dato:  15-09-2007 23:05

Sandsynligheden for at en hest ikke får jern nok i sit foder er faktisk lille (hvis man fodrer fornuftigt) - tilgengæld er der mange heste der mangler jern, især efter sommergræs, fordi de ikke har fået kobber nok til at optage det jern de får.

Derfor er det en god ide at give kobber og vitamin C sammen med en jernkur. Ellers bliver jernkuren hurtigt "penge lige ud på møddingen".

Mine muler får også B-vitamin tilskud ved pelsskifte, da især min unghest nemt bliver helt flad. Hvis jeg starter ved de første små tegn på sløvhed, plejer jeg at mærke effekt efter et par uger (ca. når kuren er brugt op).

Lundschen

Med Supermulerne

Winthers Windsor og La Belle

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar...
Forfatter: 
Dato:  16-09-2007 10:23

-dejligt med så fyldestgørende svar.

Mvh Tine

www.tinegade.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider