Neizse: Jeg vil gerne lige rette dig i det du skriver ovenfor:
"Jerntilskud er meget sjældent nødvendigt hos heste."
Det er faktisk ikke så sjældent at et jerntilskud er nødvendigt for heste. Bare for at nævne en helt naturlig ting for hesten, nemlig fældning og sætning af pels. Det tærer enormt på energien og rigtig rigtig mange heste har brug for et jerntilskud, for at forblive friske og veltilpasse.
Rigtig mange heste bliver trætte og "dovne" ved pels skifte (forår-efterår) og der er jerntilskud+ b-vitamin tilskud eneste vej ud af det.
Mange rider/træner vidre når hesten bliver doven, uden at tænke på den faktisk bruger rigtig mange kræfter på, at skifte pels- derfor sker langt de fleste skader og sygdomme ved disse tider på året, når den skifter pels.
Ved tilskud af jern og B-vitamin vil der gå imellem 7-14 dage inden hesten er på toppen igen, hvis skaden altså allerede er sket.
Desuden vil jeg tilføje, at dette jeg skriver ikke bare er noget jeg siger, men at det kommer fra en dyrelæge på et heste hospital.
Alle mine heste/ponyer får 2 gange årligt en 14 dags jern og B-vitamin tilskud, når jeg kan se pelsen begynder at ændre sig.