Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvilken strøelse i læskur
Forfatter: 
Dato:  14-09-2007 09:06

Vi har et ganske skønt, isoleret læskur, der har et vindue mod nord (så der ikke slipper direkte sol ind, men bare lys - ponyerne elsker at stå der), en bred åbning i midten mod øst og halvtag ca. 1 m. ud fra åbningen. Vi overvejer, at lave en væg ned fra halvtaget, så østenvinden også bliver stoppet, så der bliver to "sideudgange" i stedet. Alt det fungerer rigtigt fint, og ponyerne virker meget glade for deres skur, som de bruger rigtigt meget.

Det store spørgsmål er nu:

1. hvilken strøelse vil du anbefale i læskuret?

2. hvad er bedst - støbt gulv eller stabilt grus (som nu)?

Vi har en shetlandspony, en stor 3'er pony og en lille 2'er pony, der lige nu går ude døgnet rundt, men til vinter kun kommer til at gå der i dagstimerne. De har en tendens til at bruge læskuret som toilet, men nyder også meget at ligge ned og sove derinde om natten. Det vil de jo så komme til at gøre inde i boksen til vinter - sove altså.

Lige nu bruger vi hørstrøelse, men det vil jeg ikke fortsætte med til vinter, fordi det kræver daglig klat-fjernelse, og det gør mig helt træt på forhånd at tænke på at skulle ud i kulde og halvmørke hver dag og fjerne klatter i læskuret til vinter.

Halm er heller ikke lige førstevalget, da vi skal betale for at komme af med mødding - i så fald skulle det være som dybdestrøelse, der ligger hele vinteren og først bliver fjernet til næste forår/sommer - men hvordan fungerer det? Kommer det ikke til at ligge frygteligt højt efterhånden?

Så er der tørv - kan man dybdestrø med det, hvor klatterne også får lov til at ligge og man bare strør lidt ekstra tørv ud hver dag?

Håber, I har nogle gode idéer til en nem og god bund!

0
0
Svar på denne tråd

Ang. bund
Forfatter: 
Dato:  14-09-2007 12:27
Hej,

Jeg vil anbefale et støbt betongulv fordi det kan spules og fejes, hvilket kan være en fordel når der er blevet tisset inde i skuret. Gerne med lidt hældning, så det værste løber ud under kanten af sig selv.

Mht. klatfjernelse tror jeg ikke at du kommer uden om at fjerne dem, måske ikke hver dag men da nok hver 3-4 dag. Ellers bliver luften noget "tung" derinde.

Jeg ved ikke rigtigt med strøelse. Har du overvejet at lægge noget gummigulv som det de bruger i HIT Aktiv-Staldene? Man kan få sådan nogle måtter (tror de er ca. 2 x 3 m) der kan lægges direkte på gulvet og har indstøbt skumgummi i noget vandtæt gummi. Jeg ved ikke hvor meget de koster, men det kan du sikkert få af vide af en konsulent. Jeg tror at Christina Keppie har sådan en Aktiv-stald, måske hun ved det (?). Måske er det dyrere til art begynde med, men til gengæld slipper du for en del arbejde med at køre strøelse væk og lægge nyt på, og det koster jo også både tid og penge.

Mvh Lene

0
0
Svar på denne tråd

Dybstrøelse
Forfatter: 
Dato:  14-09-2007 14:14

med halm vil jeg klart anbefale i en løsdrift - det kræver nok bare at der kan komme en maskine ind og muge ud, medmindre man selv har mod på så stor en opgave.

Jeg havde for 2 år siden 3-4 føl/plage (heste) gående i løsdrift hvor der blev dybstrøelse, "stalden" målte ca 4,8m x 3,5 m, og til foråret var det dybeste sted ca 30-40 cm tyk.

www.erfagruppensyd.dk

RDH hoppe, drægtig sælges

Hingsteføl sælges:

Højdalgaards Archilles xRDH xBlueHors Romancier

Desuden sælges 1 og 2 års FR hingste (Se: Arthur og Romeo)

0
0
Svar på denne tråd

hos os..
Forfatter: 
Dato:  14-09-2007 17:19

Hos os har vi et kæmpe skur, det er isoleret, og der er støbt betongulv, som jeg har ladet mig fortælle er det bedste om vinteren, da jordens kulde ikke kommer igennem det.

Vi har ikke noget derinde nu, da hestene hellere vil sove udenfor, men om nok en lille måned strøer vi med halm derinde. Vi har 4 heste pt, og regner med at fjerne klatter hver 4.dag ca, og så til april først skal det hele væk, og der må man så betale sig til at der kommer en og fjerner det, hvis man ikke selv har mulighed for at gøre det.

Held og lykke med det!

God weekend!

Stella.

At ride er at leve
.
**Lækker 1'er pintovallak til salg, super springpony! ** **Se præsentation**
.
.
Undervisning tilbydes i Midtjylland! Se præsentation!
0
0
Svar på denne tråd

Ingen, der har prøvet tørv i læskur?
Forfatter: 
Dato:  15-09-2007 12:02

Tak for svarene. Er der slet ikke nogen, der har eksperimenteret med f.eks. tørv i læskuret? Ellers lyder det til, at det bliver halm. Klatfjerning et par gange om ugen er jo også ganske overkommeligt. Jeg synes bare, at det vil være så hammer-smart med noget, der komposterer... Skriv løs!

0
0
Svar på denne tråd

Jo, vi har
Forfatter: 
Dato:  15-09-2007 14:28

haft tørv i læskuret. Det fungerede godt, men man er nødt til at tage klatter ind i mellem.

Dog behøvede vi slet ikke at gøre det hver dag, da hestene jo skider meget mere ude, når de selv kan gå ind og ud - eller vores gjorde i hvert fald :-P

Tørv har den megastore fordel at det tager ammoniaklugten, for tisset bliver slet ikke til ammoniak, men indgår i komposteringen. Men du skal lægge et rigtig tykt lag i starten, vande det igennem, så det er lige akkurat fugtigt - og så et par gange om ugen tage klatter og evt. flytte en smule rundt på det våde - men dét skal ikke tages ud (y)

Det er ikke spor besværligt, det tager ganske kort tid - og man får en lækker, lugtfri stald/skur (y)

Man kan også blande tørv med andet, fx træpiller eller savsmuld, men det formulder ikke helt så let som tørven. Hamp formulder næsten lige så let, så det er en god ting at blande med, hvis man ikke kan lide at tørven er så mørk. Det gør det lettere at tage klatter, hvis det er lidt lysere (y)

Sidste vinter blev tørvemøddingen fra 10 heste næsten væk på en sommer ;-)

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Der er intet der er godt, at det ikke er galt for noget andet...... :-P

0
0
Svar på denne tråd

Fast bund eller?
Forfatter: 
Dato:  15-09-2007 16:31

Hej Nina

Tak for dit svar. Havde I fast/støbt bund i læskuret? Og i så fald, tror du stadig, det ville kunne fungere, hvis der bare er bund af stabil grus?

0
0
Svar på denne tråd

strøelse
Forfatter: 
Dato:  15-09-2007 20:31

I drengenes nye skur er der stabilgrus i bunden, så kan tisset løbe ned. De står faktisk på spåner, og jeg tager klatter hver dag. I dagtimerne, undtagen ved dårligt vejr, er der led for så de ikke kan gå ind.

Så der er de "på fold" som alle andre. Det fungere godt. Faktisk har den gamle(samtidig også den største) valgt kun at gå på toilettet udenfor.

Halm kan bestemt også anbefales, og kan ikke se hvorfor det ikke kan lægges oven på stabil også. Her står de på spåner, primært fordi det er svært at komme af med møddingen når der er for meget halm i.

Med venlig hilsen

Lene

Hvis du ofte føler dig trådt over tæerne,

så er det på tide at skifte sko.

0
0
Svar på denne tråd

Loven...
Forfatter: 
Dato:  17-09-2007 01:54

I følge miljøloven skal der være støbt bund og afløb til ajlebeholder.

Conni

Keltic Maccoy - Valentins Emma - Maggie May - Holms Prinsess Of Picasso - Madicken

Intet er umuligt for den, der ikke behøver at gøre det selv

0
0
Svar på denne tråd

Conni...
Forfatter: 
Dato:  18-09-2007 07:37

Nej der skal ikke nødvendigvis være støbt bund osv. Det kommer an på om du bor i landzone og hvor mange heste du har. Især det sidste. Hvis du har 5 heste og derunder så er der ingen krav, heller ikke til hestestalden. Du behøver ikke have bund i dine bokse og der er ingen krav om møddingsplads. Du skal bare holde din mødding, dvs. den må ikke ligge hen, hvis du hele tiden smider op kan du slippe for at dække den til, men du behøver ikke støbe.

Jeg bruger tørv og er mega glad for det, det suger fantastisk godt og ammoniak lugten er en saga blot. Du bliver nød til at fjerne klatter en-to gange om ugen i læskur, men absolut ikke hver dag. Jeg strøer dog ikke ovenpå som ved tørv/spåner, jeg giver mine ½-1 balle tørv 1 gang om ugen, men jeg fjerner så også klatter hver dag. Det er det bedste strøelse jeg har haft, så det bliver jeg ved med.

Hilsen Mette

Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag
0
0
Svar på denne tråd

jeg skal i vinter
Forfatter: 
Dato:  18-09-2007 08:40

have mine 3 muler gående i en stor løsdrift på 70 m2. behøver jeg have strøelse på hele gulvet? jeg har tænkt på halm som dyb strøelse.

mvh hilsen
SUNFLOWER
dejlig 3 års til salg. se præs.

SØGER opstaldning til 2-3 heste her i vinter, max 10 km fra aabenraa, NOGEN DER KAN HJÆLPE
0
0
Svar på denne tråd

vi har tørv
Forfatter: 
Dato:  18-09-2007 09:27

hos os - med støbt gulv. Der fjernes klatter hver dag - det er jo også deres sovesal og de skal ikke ligge i klatterne!

(Vi fjerner også klatter på udearealerne...)

Det fungerer super - hestene elsker det og det gør vi også. Vi fylder efter med hamp/træpiller i løbet af vinteren...

Vi er med i "PÅ PLETTEN" se os på www.pletshow.dk

Her bor Nisha: www.aktivstald.dk

www.sundehove.dk

Medlem af Foreningen til Den Frie Mans Bevarelse

0
0
Svar på denne tråd

Tørv på Sjælland?
Forfatter: 
Dato:  22-09-2007 15:16

Tak for svarene. Jeg vil helt klart forsøge med tørv. Kender I nogle steder, hvor man kan købe tørv på Sjælland af god kvalitet og til en god pris?

0
0
Svar på denne tråd

Åh jeg havde
Forfatter: 
Dato:  22-09-2007 19:03

helt glemt tråden ;-)

Vi havde mursten i bunden, men der var jo også mellemrum - de var ikke støbt, så det svarer lidt til stabilgrus, som osgå er godt (y)

Vi regner med at købe tørv hos Dækkenvaskeriet, men vi står på venteliste for tiden, for leverancen er forsinket 8-)

Der er også bergsaker og greenandblue products.

Der har lige været en tråd(hvis ikke det er i denne her?), hvor jeg fandt webadresserne frem, så den må du søge på (y)

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Der er intet der er godt, at det ikke er galt for noget andet...... :-P

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider