Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Når ormene ikke vil dø
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 14:44

Jeg har i april købt en plag på 1 år. Sælger havde haft ham i 3 mdr og sagde at hun havde givet ham ormekur 3 gange. Jeg kan selvfølgelig ikke vide, om dette er korrekt.

Han var ikke pæn da jeg fik ham og var tydelig tykmavet og han fik derfor ormekur. Det skal nævnes, at han har været lettere vanrøgtet og havde lus og muk, så immunforsvaret har nok ikke været det bedste.

Efter godt 1 måneds pleje og behandling var han, bortset fra

maven, efterhånden blevet rigtig pæn at se på, også fordi han smed vinterpelsen lynhurtigt og den nye pels var flot og skinnende. Havde ellers hørt, at heste kan være meget langsomme til at smide pelsen, hvis de har orm, men det gælder så ikke i dette tilfælde.

Han fik ormekur igen da han blev vaccineret for 6 uger siden, da han stadig var tykmavet.

Der er ikke blevet taget gødningsprøve, da dyrlægen ikke var i tvivl om at han havde orm, når maven et så tyk (hun ringede endda og tjekkede med en anden dyrlæge)- hans mave er ucharmerende pæreformet når man ser ham for- og bagfra. Han har fin farve i øjets slimhinder og virker frisk. Han er nu huldmæssigt som en plag skal være.

Jeg har aftalt med dyrlægen, at vi tjekker op på orm igen, når han skal revaccineres en af dagene. Jeg er ikke i tvivl om, at ormekuren ikke har virket, da mavens form er uændret. Forestiller mig selvfølgelig, at det næste måske bliver gødningsprøve.

Så vil rigtig gerne, inden dyrlægen kommer, høre om alle jeres erfaringer m.h.t. orm, der ikke vil forsvinde, og hvad I evt. har gjort.

0
0
Svar på denne tråd

Spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 15:54

Hvorfor er der ikke taget gødningsprøve tidligere hvis han har fået så mange ormekure uden effekt - måske han fejler noget helt andet ???

www.erfagruppensyd.dk

RDH hoppe, drægtig sælges

Hingsteføl sælges:

Højdalgaards Archilles xRDH xBlueHors Romancier

Desuden sælges 1 og 2 års FR hingste (Se: Arthur og Romeo)

0
0
Svar på denne tråd

ormekur
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 16:17

Jeg synes du skal få taget den gødnings prøve hurtigst muligt, så du kan se hvor slemt det er.

Så skal han selvføligelig behandles, og herefter opfølgende gødningsprøve.

Min hest får taget gødnings prøve 2 gange om året med efterfølgende behandling.

Han har hver haft rigtig mange æg. Og har derfor fået dobbelt kur og opfølgningskur.

(der er ikke noget at se på hesten, hverken før eller efter)

Sidste gang fik jeg taget gødnings prøve efter 2. behandling, og der var der 0 æg. Så det virkede altså på min hest.

0
0
Svar på denne tråd

svar...
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 16:37

Jeg ved desværre ikke om sælger har fået taget gødningsprøve. Igen vil jeg sige, at jeg jo ikke ved om det er rigtigt, at hun har givet ham ormekur 3 gange eller om det bare er noget hun har sagt. Jeg kan ikke helt frigøre mig for tvivl - taget i betragtning at han heller ikke var behandlet for lus. Jeg kan nævne at dyrlægen også virkede tvivlende, da jeg fortalte det. Men svært at vide...og det bringer os ikke videre.

Jeg havde også forventet at der skulle tages gødningsprøve, men dyrlægen undersøgte ham og vurderede tilsyneladende at det kun kunne være orm og ringede jo i sidste omgang til en anden dyrlæge for at rådføre sig.

Har du da nogen idé om hvad han ellers kan fejle? Det er jo netop sådan noget jeg gerne vil vide, når jeg igen skal tale med dyrlægen. Hesten virker frisk og glad.

Men alle erfaringer er bestemt velkomne...

0
0
Svar på denne tråd

hovsa...
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 16:51

Ovenstående svar var henvendt til metjen.

Til Birkegaard: Tak for dit svar. Ja, jeg forventer også at der nu vil blive taget gødningsprøve - , men vil alligevel gerne høre andres erfaringer, da jeg ikke selv har nogen.

Har talt med en, hvis hest blev ved at vise positiv og måtte igennem 7 ormekure.

Min anden hest plejer at vise for få antal i prøve til at det er behandlingskrævende og har ikke fået ormekur i årevis, så jeg er ret uerfaren med orm. Og er selvfølgelig træt af hvis den nye går og spreder orm på hele området.

0
0
Svar på denne tråd

tyk af orm
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 17:10

Måske er det et dumt spørgsmål, men hvorfor bliver den tyk af orm?

Vores har også haft orm, men tabte sig og blev forfangen af det. Nu hvor den har fået ormekur er den begyndt at blive tykkere igen (dog også pæreformet som du skriver)så kan ikke forstå du skriver den bliver tyk af orm. Er det normalt??

0
0
Svar på denne tråd

Ormekur er ikke ormekur
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 17:32

Du skal jo have en gødningsprøve, der sætter ind netop mod den type orm hesten har.

Jeg ved ikke hvilen/hvilke ormkure, hesten har fået, men det kan jo være, at den er behandlet med ormekure, der ikke sætte ind, hvor de skal.

DERFOR skal er gødningsprøverne vigtige

0
0
Svar på denne tråd

frkanni
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 17:52

Den bliver ikke tyk på en "fed" måde, men bliver vommet. En radmager hest kan fx. godt have tydelige ribben stikkende frem, men stadig have en stor "orme"mave. Men man kan ikke altid se på en hest om den har orm. Ikke alle bliver tykke af det. Jeg ved ikke hvorfor, om det kan være forskellige ormetyper.

Ret interessant at en hest kan blive forfangen af orm. Det har jeg ikke hørt før.

Det er i øvrigt et godt spørgsmål hvorfor en hest mon får stor mave af orm - jeg har selv undret mig over det samme. Mon nogen kender svaret?

Olsen:

Tak for dit svar. Det var jeg ikke klar over. Den sidste hed Maximec. Ja, det næste må bestemt blive gødningsprøve. Tror at jeg vil til at studere emnet lidt nærmere. Bortset fra hestebremselarver (hvor jeg kender deres livscyklus), så aner jeg faktisk ikke, hvor mange slags orm der findes og hvordan de formerer og spreder sig. Bortset fra at det sker gennem gødning.

0
0
Svar på denne tråd

den har
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 20:58

vel fået de forkerte ormekure. Ingen ormekure "dækker" over alle slags orm. Så få taget en gødningsprøve, og få konstateret hvilken kur den skal have.

tanja

Kloge Frode maj 2001

charmerende Alfred februar 2004

lynet Gorm juli 2006

0
0
Svar på denne tråd

Flere ting
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 21:11
Heste og andre bliver vommede af proteinmangel, derved nedbrydes muskulaturen og hesten bliver vommet fordi den ikke har nogle muskler til at trække maven "sammen".

Hvis hesten har fået så mange ormekure, ville jeg mistænke den for at have cyathostomer. Det er små rundorm som indkapsler sig i tarmslimhinden, sålænge de er inkapslede har de fleste ormkure svært ved at nå dem. Såvidt jeg husker er det kun moxidectin der virker mod dem og det skal gives mange gange med kort mellemrum.

Det jeg synes du skal gøre er at få taget en gødningsprøve og derefter dyrke den så du kan finde ud af hvilken type orm der generer den...
0
0
Svar på denne tråd

Trine Møller
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 22:06
Tak for dit svar. Så blev jeg så meget klogere. Jeg tager en grundig snak med dyrlægen i morgen.
0
0
Svar på denne tråd

111111111111111
Forfatter: 
Dato:  14-09-2007 00:42

du kan få taget en blodprøve, som kan vise om den har bændelorm. Bændelorm kan vise sig ved bla. tyk mave, så jeg synes det er en rigtig god idé at få det tjekket..

En frieser er et valg for livet

opstaldning 4*4 boks,10 tønder land ,fodring 3 x daglig, foldtid alle lyse timer,lys på ridebanen, udlukning +indlukning, container + skurvogn. KUN 800 kr incl hø/halm

0
0
Svar på denne tråd

Også min
Forfatter: 
Dato:  14-09-2007 09:24

Hej

Min lille shetlandspony på 1 år er også tykvommet. Hun har fået taget gødningsprøver 2 gange siden februar og har ikke haft mange æg.

Hun har nu alligevel fået ormekur, 2 forskellige, men maven er stadig den samme.

Equi Lab undersøger for bændelorm i gødningsprøve for 68 kr. De undersøge også alm. gødningsprøve for 68 kr. Er super nemt og effeltivt.

Hjemmeside:http://www.equilab.dk

0
0
Svar på denne tråd

Vommet plag
Forfatter: 
Dato:  14-09-2007 15:38

Da min plag var omkring 1 år lignede han også noget der var løgn, på trods af at han ikke havde orm (havde fået ormekur og efterfølgende gødningsprøve viste ingen vorm), han fik foder efter foderplan osv.

Da jeg købte ham havde han aldrig fået foder og havde gået på en stor fold hele sommeren sammen med en del andre heste og nole køer. Han var derfor i underskud af stort set alt.

Men da han så havde været på sommergræs (døgnfold) hvor han jo kunne æde ubegrænset døgnet rundt + fik vitaminer og minerelaer, begyndte han at blive rigtig pæn.

Nu er han 2½ og har igen en lille "vom", men det er fordi han blev for tyk på sommergræs i år.

Når de ikke har været passet med alt hvad de kræver kan det godt tage lang tid før de kommer til at se helt rigtig ud, også selvom man fodrer rigtigt osv.

Synes du skulle få undersøgt en gødningsprøve - og sørg for at den bliver dyrket. Dette tager lidt længere tid og koster lidt mere, men det skulle give et bedre resultat. Og få samtidig taget en blodprøve, så I finder ud af om den har bændelorm. Denne blodprøve kunne måske i samme omgang undersøges for mangel på vitaminer og mineraler.

Få undersøgt din foderplan så du er sikker på at den er dækket ind på det den får.

Held og lykke med den.

Linda.

Mosegaards El Diablo
Verdens smukkeste hest
0
0
Svar på denne tråd

Linda...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2007 17:11

Tak for dit svar. Godt at høre fra en, som har oplevet det samme.

Jeg har haft dyrlæge i dag og hun sagde, ligesom du, at det kan tage lidt tid før maven får normal facon igen, og i øvrigt mente hun, at det ikke var nær så slemt som sidste gang. Da jeg jo ser ham hver dag, er det svært for mig at se forandring, men lidt vommet/pæreformet er han stadig.

M.h.t. foder, så har han bl.a. fået sure-grow hver dag, siden jeg fik ham (også mens han går på døgnfold med meget græs), og skulle gerne være dækket ind med alt. Ligesom din plag var han tidligere ikke fodret korrekt (han havde, der hvor sælger havde købt ham, kun fået roepiller og græs i 3 mdr).

Ja, det kan tage lang tid, før de kommer til at se pæne ud igen, men han er helt sikkert på rette vej. Der er meget stor forskel på de billeder jeg har af ham, fra da jeg fik ham, og så nu. Bortset fra maven, så synes jeg, at han nu er ved at være fin, med tilpas huld og blank pels (men er dog begyndt at sætte vinterpels).

Der vil blive taget blodprøve i næste uge for at tjekke op på diverse.

0
0
Svar på denne tråd

Bændelorm
Forfatter: 
Dato:  14-09-2007 17:49

Det er i et nyere speciale blevet vist at blodprøver ikke er særligt effektive til at undersøge for bændelorm.

I samme speciale udviklede de derfor en metode til at undersøge for bændelorm via gødningsprøve. Hvilket er en meget bedre metode, det er denne metode de bruger på equilab såvidt jeg er orienteret og ville derfor benytte dem.

Mange dyrlæger ved ikke endnu at man kan finde bændelormene ved flotation. så jeg ville sende en gødningsprøve til equilab.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider