Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Brud på ben! - har i prøvet noget lign?
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 08:37

Jeg er kommet i enhver hesteejers mareridt

Min hest blev i søndags "banket" af sin foldkammerat, det slog lige pludselig klik for den, da jeg skulle til at trække dem ind fra fold. Det resulterede i at min elskede hoppe blev sparket utallige gange på højre side. Slemmest så det ud på hendes forben, som hun overhovedet ikke ville støtte på

Efter at have kørt hende direkte fra folden til dyrehospitalet. Blev det mandag konkluderet at hun havde fået et brud eller revne i albueknoglen på højre forben. Vi skulle nu tage beslutningen om, om hun skulle opereres eller aflives En operation koster 25-30.000

Min hoppe var glad nok da jeg kom til hende næste morgen og vrinskede glad som hun plejede. Efter en snak med dyrlægen. forsikring osv. blev vi enige om at hun skal opereres.

Operationen er risikofyldt og hun skal stå i 3 mdr. efter. Men hvis alt går godt burde hun i følge dyrlægen komme sig, uden at have smerter efter det hele er overstået. Det skal lige siges at brudet er en revne på ca. 10 cm på en "ikke-bærende" knogle, hvis det havde været på en bærende knogle var hun blevet aflivet.

Hun bliver kørt til Fyn i morgen, hvor hun skal opereres. Håber så meget at jeg får min elskede hest hjem igen.

Mit spørgsmål til jer er nu, om der er nogen der har været ude for noget lignende?

Blev hesten opereret ? Gik det godt? Hvor er hesten idag?

LouiQ

0
0
Svar på denne tråd

min fjordhest
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 08:45
fik i sine unge dage slået en flis af albuen, da hun kom i klemme i et soiltov. Operation var dog ikke nødvending. Hun var efter tre måneder helt rengående igen, og der har intet været siden. Har endda engang læst om en lippizaner hingst der i sin levetid havde haft brækket tre ben, og derudover var blevet blind. Den gik senere klassisk dressur. Selvfølgelig er det en ren solstråle historie, men jeg mener du gør der rigtige for din hest, og da det er en " ikke bærende" knogle det er gået ud over, er prognosen ikke helt dårlig. Jeg vil dog anbefale dig at bedøve hesten let de første par gange når i begynder genoptræningen, for at undgå for mange spillopper, der kan få bruddet til at springe op igen. God bedring.

Fjordhest er bedst!
0
0
Svar på denne tråd

Heldige
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 08:56

Den 12. juli skulle vi have smed til et par af hopperne, samtidig skulle vi have forsikret de 2 mindste føl. Søren gik ud for at hente hopperne, men det undrede mig lidt at han var så lang tid om det. Da han endelig kom med den ene af hopperne opdagede jeg hvorfor, føllet kom hoppende på 3 ben bagefter.

Vi ringede selvfølgelig efter dyrlægen, men troede først at det var en hovbyld. Dyrlægen opdagede en lillebitte husafskrabning under albuen, men da føllet ikke reagerede på undersøgelserne, mente hun at det var et "trælår", så det fik smertestillende og kom ud på vores "sygefold", natten over. Vi brugte en del tid på at snakke, og selvom føllet hvade det bedre dagen efter, valgte vi at lade det røntgenfotografere. Det viste sig at albuen var brækket. Billederne blev sendt til Højgård, som besluttede at hun kunne nøjes med 3 ugers boksro. Det var hårdt, men både hoppe og føl tog det forbløffende pænt.

Her er hun så efter 3½ uge i boksen, hun hoppede lidt, men faldt meget hurtigt til ro. Mor havde kun én ting i tankerne, nemlig GRÆS. Hun fik 14 dage på sygefold inden hun blev lukket sammen med de andre. Det er nu mere end 5 uger siden hun blev "løsladt" og alt går fint. Hun skåner ihvertfald ikke sit ben.

Pøj-pøj med operationen, det er selvfølgelig altid værre når det er en voksen hest.

0
0
Svar på denne tråd

Det er nu BBs
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 09:31
knabstrubberhingst Hugin det drejer sig om ovenfor og jeg ved ikke helt hvor bruddene var - men ja, han er over 20 år og går stadig dressur på S niveau.
Det er vist omkring 12 år siden han brækkede benene ved en ulykke, så han var voksen da det skete.
Pøj pøj med hende - jeg ville også have opreret hvis det var min. I Sverige opererer de nu også på bærende knogler med at sætte skruer ind, og det der ligner Hoffmanns apperatur hos mennesker.

Eva

Hjemmeside: http://www.topshoej-stutteri.dk

Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring.

Sælges :
*yndig dansende lipizzanerplag
*stor, sød varmblodsplag e. H. Happy Hero og M +mor
0
0
Svar på denne tråd

sørgelig oplevelse
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 09:44

Ja, vi har så været ude for en mindre lykkelig hændelse.

Vores unghest på knap fire, brækkede i foråret albuen efter et spark på fold.

Han blev straks kørt til Højgaard, for hvis en operation kunne redde ham, var det bare sådan det skulle være, det skal penge ikke sætte en stopper for.

Efter røntgenbilleder mente dyrlægen at der var gode muligheder for at operere, men da de så fik åbnet dagen efter, var knoglen fuldstændig splintret.

Vores dejlige hest, blev aflivet på operationsbordet, og er den dag i dag, på den anden side af regnbuebroen

Værst har det været for min far og stedmor, der gerne ville placere skylden et sted, men det er jo desværre sådan noget man ikke kan gardere sig imod når man holder hest.

Savnet, DET er han i hvert fald!

Behandl andre, som du gerne selv vil behandles

Kender du Faxe Klattrup, Lina, Zarina, eller Højbo's Equador? så hører jeg meget gerne fra dig :-)

0
0
Svar på denne tråd

LouiQ ..
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 14:40

jeg blíver nødt til at spørge dig om du bærer nag til hende/ham som ejer den anden hest?

altså jeg ville jo blive rasende.. :/ selvom det jo ikke er ejers skyld, men hestens..

en anden ting er jo at man ikke ser hvad der sker osv.. men som det lyder på dig skete uheldet imens i lukkede dem ind? dvs hesten gik agurk mens der var mennesker til stede??

..

jeg synes det er rigtig flot hvis du kan lade være med at være sur på ejeren... og hesten selvfølgelig..

0
0
Svar på denne tråd

Øhhh...
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 20:32

Umiddelbart kan man da ikke være rasende på en en ejer, som har en hest, som har sparket en anden hest, og som desværre så har ramt den meget uheldig

Personligt ville jeg da heller ikke kunne bære nag overfor en hest. Omend jeg da nok ville være meget meget trist over at sket var sket.

Hesten har jo ikke sparket ud med tanke om, at nu skal den anden hest sku' brække sit ben.

Ej heller har ejeren vel trænet sin hest til at sparke efter andre heste.

At heste kan finde ud af at sparke efter hinanden, er jo desværre noget som sker på folde.

Hesten kunne jo i princippet lige så godt være faldet uheldigt, og skulle man så bære nag over for moder jord, eller ejeren af folden ?

Havde ejeren af en hest trukket sin hest forbi min hest på en smal staldgang, og jeg ikke var tilstede, og alle vidste at den hest som bliver trukket forbi har løse bagben, ja så ville jeg være tosset på ejeren af hesten for at have fremprovokeret et spark.

Men folduheld er desværre folduheld efter min mening.

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

min hoppe.
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 22:23

Har hovbrud i hovbenet.. Jeg kom ned på marken for at hente min hoppe og hendes føl op, til den daglig strigling osv.. de lå begge to ned.. men tænkte jeg ikke så meget over da følle tit ligger ned.. da jeg fik dem op at stå, kunne jeg godt se den var helt galt med min hoppe.. hun kunne ikke støtte på hendes ene bagben.. og kunne heller ikke gå ret godt... men fik dem stille og roligt op mod stalden for at undersøge hende nærmere... jeg ringede kort efter en dyrlæge, som kom og tilså hende.. og han mente der kunne være noget brækket.. der blev undersøgt for hovbyld også.. men dyrlægen sagde at jeg kunne give hende til dagen efter om morgen på smertstillende.. eller køre den direkte til ansager.. jeg kunne godt se det halten IKKE.. var over dagen efter.. så der blev ringet til ansager.. som kom og hentede dem.. og mig, min mor og min veninde fulgte efter i bilen..

Hun kom i røntgen.. og det viste sig hun havde et lille brud eller faktisk to i hovbenet.. Han sagde det heldigvis ikke var en vaskeligt sted at få til at gro sammen.. så hun skal stå¨i 12 uger, med ringsko på.. de måtte heldigvis godt gå på sygefold.. :) men er nu kommet i boks.. :) hun har den 1 oktober stået de første 8 uger... puuha.. langvej endnu... men bare hun bliver rask.. er jeg glad.. :)

0
0
Svar på denne tråd

Pyh..føler med jer alle
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 22:50

Det er aldrig fedt at have en fraktur. Havde engang en ponyhoppe der var cremello. Hun fik et minutiøs brud og gik derefter i 2 år uden at få mén. Solgt herfra efter godkendelse som avlshoppe.

God bedring med din Hyp.

Mvh

MonaK

Rytter søges til hyggelige skovture og selvstændig ridt på bane. Jeg har dejlig PRE valak og DRPH valak. PRE valak er godt grund dressur uddannet. Begge er søde og rare - du skal være pålidelig
0
0
Svar på denne tråd

brækkede overarms knoglen
Forfatter: 
Dato:  14-09-2007 09:34

Hej..

Min springhest kom sidste år ud for en forfærdelig ulykke hvor min anden hest sparkede ud i leg og ved ikke om den ramte men hesten sprang til siden og pådrog sig en omfattende skade på hegnet. han blev sprættede op i ca i 1X1 m hen over skulder, hals og over starten af ribbenene, samt spiddet i gennem bringen af en jern stang. han kom på landbohøjskolen og viste ikke om hesten stod til at redde. Selv om det så voldsomt ud og huden hang i laser, så var det kun kosmetisk som dyrlægen sagde.

han blev røgten og man fandt et frasprægt knogle frakment fra overarmsknoglen på ca 10 cm. hesten havde 95 % chance for at blive en international springhest igen så vi tog chancen.

Alt gik også godt de brugte 2½ time på at sy ham sammen igen ( 2 kiruger) og 17 m sytråd (300 sting) det blev rigtigt pænt. Han blev dagen efter opereret da man skulle have lidt fred.

Han overlevede, men kun i 10 dage så gik det galt. Han faldt inde på landbohøjskolen og brækkede resten af overarms knoglen og måtte aflives omgående. Hvor uheldig kan det hele være. Selv om de havde prøvet alt så måtte de konkludere ved obduktion at der havde været i lille reve i knoglen ( en fissur ) som var opstået ved den første ulykke, og et forkert tryk på knoglen havde fået den til at knække helt.

Min konklusion er jeg ville gøre igen, selv om det kostede mig 25.000 kr og din dyrebare hest røg til himmels.

Men held og lykke

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider