Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

sur stråle eller lign HJÆLP
Forfatter: 
Dato:  10-09-2007 20:36

hej med jeg er

min hest har lidt surstråle hvad kan jeg bruge til ham uden og skal af med får mange penge...

er det nomalt at strålen er lidt blød???

Øvelse gør mester...

og huske man skal ikk kaste med sten når man selv bor i glashus

0
0
Svar på denne tråd

surstråle
Forfatter: 
Dato:  10-09-2007 20:54
æble eddike, virker både når den har surstråle, men kan også virke forbyggende hvis man sprøjyer det på 2 til 3 gange om ugen. hvis du skal behande med æble eddike skal du først rengøre hoven, og der efter sprøjte det på og lade det sidde. ellers er hovtjære også et super produkt som kan fås i de fleste heste forretninger

Hilsen Camilla.

0
0
Svar på denne tråd

Sur stråle
Forfatter: 
Dato:  10-09-2007 22:46
Har sendt dig en PB!

V.H. Rikke

*~* Dressuren er til for hestens skyld - ikke omvendt *~*

0
0
Svar på denne tråd

hovtjære
Forfatter: 
Dato:  11-09-2007 00:10

MAn må netop ikke bruge tjære. Der har indenfor de sidste ½ år blevet offentligt gjort at det netop lukker snavset inde og kan gøre sur stråle værre... SE denne artikel:

www.hestebeslag.dk/data/images/ hov1.pdf

man må heller ikke vaske strålen, for så får vandet skidtet til at trække længere ind. Det eneste der virker er at børste hoven ren og så bruge trust buster... det er dog blevet ulovligt, da det var kræftfremkaldende... blus horse har et produkt der minder om det... Det hjælper rigtig meget at sætte din hest på spåner fordi det tørrer hovene ud...

Tro på det og du kan gøre det umulige muligt...

Dem der vil frem rider DV

0
0
Svar på denne tråd

koppersulfat
Forfatter: 
Dato:  11-09-2007 12:57
Hvis det bliver slemt, anbefaler dyrelægerne koppersulfat. Det har jeg brugt til min hoppe som har haft store problemer med det og det virker fint.
0
0
Svar på denne tråd

salicylsyre...
Forfatter: 
Dato:  11-09-2007 13:33

Min smed og dyrlæge anbefaler salicylsyre!!

Det har jeg brugt og virker!! Det er pulver, du dryser på efter du har rengjort hoven og strålen selvfølgelig, og presser så vat i strålen. Min havde faktisk desværre fået hovkræft af sur stråle, så jeg fik syren af min dyrlæge... der gik ikke ret længe før det så fint ud igen!

Thrust buster har jeg også brugt, men synes at det er dyrt. Jeg gav 180 kr for 60 ml. men hos dyrlægen har jeg fået 500 g. for 100 kr.

Jeg kan kun varmt anbefale syren!

Lene :-)

0
0
Svar på denne tråd

Æblecider eddike
Forfatter: 
Dato:  12-09-2007 11:10

Vi har købt æblecider eddike, hældt det på en sprayflaske og sprayer det på/i strålen efter hovrensning - man kan ligsom spule strålen ren med æblecider eddiken og ned i eventuelle (sure) huller i strålen - og det virker! Vi har gjort dette hver dag efter hovrensning så længe den sure stråle var slem og efterfølgende 3-4 gange ugentligt forebyggende.

Når vi får besøg af smeden og han beskærer hove får vi nu ros for den hele rene fine stråle.

Blåsten (kobbersulfat) og salicylsyre er skrappe sager, som jeg kun ville anvende i meget grelle tilfælde og kun i kort tid, da det ætser strålen. Trushbuster er flydende blåsten iflg. vores smed.

Prøv at dufte til det blå produkt fra Blue Hors - det dufter lidt surt a la æble eddike synes jeg.

Mvh.

AnjaR

0
0
Svar på denne tråd

Jeg skal til at
Forfatter: 
Dato:  12-09-2007 12:52

læse den artikel om lidt

Men jeg har da her i vinters brugt hovtjære, nemlig fordi min hoppe havde en meget sur stråle, og den forsvandt da jeg brugte hovtjære.

Og jeg vil bruge tjæren igen, hvis hun får sur stråle igen.

Brugt kombi eller springsadel købes.

Stübben eller Passir.

17 tommer med bom 27-28 cm.

Farve underordnet.

0
0
Svar på denne tråd

Lige et uvidende
Forfatter: 
Dato:  12-09-2007 13:03

spørgsmål.

Hvordan konstatere jeg om min hyp har sur stråle???

Gammel Nok, Bette Røv og Lordi styrer.

Altid med på en lytter, eller et god råd.

Bare spørg og jeg skal hjælpe hvis jeg kan :-)

0
0
Svar på denne tråd

Iod og brintoverilte
Forfatter: 
Dato:  12-09-2007 13:12
Min dyrlæge anbefalede en 2-3% brintoverilte vandig-opløsning til først at rense for snavns - man havde selvfølgelig rengjort hoven med børste og vand først.

Derefter sprøjtes en omkring 2% iod-vand-opløsning ned i strålen, en tot vat gennemvædes med iod-blandingen og stoppes ned i strålen, og lidt af iod-blandingen sprøjtes over.

Husk handsker, det sviner som pokker - nikotinfingre, nej tak ;)

Jeg fik nogle 60 mL sprøjter til behandlingen af min dyrlæge, men de kan også købes på apoteket ret så billigt, og genbruges flere gange.

Behandel hver dag.

Fortsæt behandlingen indtil den sure stråle er næsten væk, og gå så ned til kun at behandle et par gange om ugen.

Det var det, min dyrlæge anbefalede som behandling, da min Cille-pige stod halt pga. sur stråle sidste vinter.

Iod-opløsningen fik jeg hos min dyrlæge, og brintoverilte an købes hos Matas - køb en stærk opløsning, og fortynd den selv, det er langt billigere.

Mvh. Simone
0
0
Svar på denne tråd

Sur stråle bruger jeg...
Forfatter: 
Dato:  12-09-2007 20:41

Hejsa.

Ved sur stråle gør jeg dette i samarbejde med smeden:

Vasker hoven grundigt, renser med vat og så bruger jeg en spray som hedder Hoof Master (super god).

1 gang ugentligt-2 bruger jeg hovtjære og det har hjulpet hver gang.

Knus

0
0
Svar på denne tråd

jannej:
Forfatter: 
Dato:  12-09-2007 22:23

Hvor har du hørt, at ThrushBuster er blevet ulovligt? Det sidste jeg har hørt fra importøren er, at det netop ikke er ulovligt.

Med venlig hilsen

Thomasminde

Forhandler af foder og plejemidler til heste og ponyer på Lolland-Falster

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa med jer
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 09:42
Jeg har også hørt fra min smed, at Trush Buster er blevet ulovligt derfor anbefalede han Hoof Master-
0
0
Svar på denne tråd

Dandi...
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 13:21
Til Dandi og andre ;):

Oftest lugter hestens stråle rigtig ækelt og råddent, når den har sur stråle; det kan du lugte, når du løfter hoven for fx. at rense den.

Jeg har dog også oplevet, at det kan være svært at lugte, hvis underlaget har været lidt for ækelt - fx. ved opstaldning i spiltov (Sådan havde elevhestene hos os det engang - men ikke mere! (Y))

Strålen bliver også dybere, fordi strålen nedbrydes. Dette kan dog også forveksles med, at hesten skifter hornet i hoven i våde perioder.

Men altså: En dyb, ildelugtende hov, der højst sandsynligt er øm (stik forsigtigt en helt ren hovrenser ned i strålen eventuelt for at tjekke) og eventuelt også blød i hornet = sur stråle.

Nogle tilfælde er dog værre end andre, og nogle af de milde kan afhjælpes med en periode med rigtig god hov-hygiejne og eventuelt blåsten.

Mvh. Simone :)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider