Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kan man lave wrap-hø...???
Forfatter: 
Dato:  09-09-2007 11:21

Ved godt, hvad wrap er

Men i min "chokolade-øre-bolle-snegl" har jeg hørt, at der også er noget der hedder wraphø - er det korrekt?

Jeg kunne forestille mig, at det er hø, der egentlig ikke er 100% tørt nok til at blive presset til alm hø-baller - men så bliver pakket ind som wrap - hm, det bliver vel egentlig til tørt wrap...!!!

Grunden til mit spørgsmål er, at - argh - vi har slet ikke held med høet i år.

Første slet skulle bare liiige tørre en enkelt dag mere - og så har det mere eller mindre regnet lige siden.

Så vi har fjernet muggent hø/afslået græs med håndkraft - og det er skisme hårdt.

Andet slet har derfor været en del forsinket - men græsset står fint og højt lige nu.

Desværre er der jo ikke så meget tørring i luften på denne årstid - så derfor mit uvidende(!) spørgsmål - kan man lave andet slet til wrap-hø...

Egentlig kunne vi sagtens lave det hele til wrap, men ikke alle 4 heste/ponyer tåler wrap'en så godt, så der skal alligevel indkøbes hø.

Så hvis man (i min uvidende verden ) kunne lave wrap-hø, så var der jo sparet nogle penge...

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Trakehner = Tragedier; Taipan

Karoline er en shetlænder - og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

Jo, det kan du
Forfatter: 
Dato:  09-09-2007 11:47

sagtens ;-)

Det er da en god idé (y) det er jo lidt dyrere pga plastikken, men det er meget bedre end at få noget hø, som laver svampesporer det kan hurtigt blive meeeget dyrere (n)

Men du skal nok lige snakke med den, der skal pakke det i plastik, så I ved præcis hvornår og hvordan.

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Der er intet der er godt, at det ikke er galt for noget andet...... :-P

0
0
Svar på denne tråd

Wrap-hø
Forfatter: 
Dato:  09-09-2007 12:22

Selvfølgelig - endnu havde jeg kun wrap-hø i tankerne.

Men tak for dit svar.

Og joda - alt, hvad der skal pakkes ind, er jo dyrere...

Når/hvis vi sælger ud af det, jamen - så skal vi "bare" have dækket omkostninger og tjene en lille skilling

Opbevaringen er jo et helt kapitel for sig - ingen hensyntagen til om der nu også er tørt nok vinteren igennem m.v.

0
0
Svar på denne tråd

2 slet...
Forfatter: 
Dato:  09-09-2007 12:52

Wrap og wraphø er i princippet det samme. Det kommer bare an på hvem der taler om det.

Wrap kan dog godt være grønt helsæd, men det er ikke særlig godt til heste.

Det man skal være opmærksom på mht. til wrap til heste er at langt de fleste heste tåler wrap med den tørstof % på over 60.

Jeg har efterhånden fået lavet wrap til heste i nogle år, og har der høstet en del erfaring.

Mit 1. slet slår jeg når jeg med den største sandsynlighed kan få 4 sammenhængende dage med tørvejr, gerne sol og lidt vind. Blæser det meget kan man i mange tilfælde nøjes med 3 dage, især hvis man vender det. Og du vil i de fleste tilfælde opnå en tørstof % på 60 eller mere.

Mine 2. slet er i virkeligheden lettere og ofte af bedre kvalitet. udbyttet er dog ofte omkring 50-60% af første slet.

Men græsset er langt mere fint, og tørrer glimrende i efterårsblæsten, især hvis solen også skinner.

De sidste gange har jeg måttet ringe til maskin stationen og bede dem om at komme og presse efter 2 dage på marken (uden vending) og tørstof% har været oppe på 68-71 %. Meget fint wrap.

Jeg ved ikke hvorfor du mener at et par af dine heste ikke kan tåle wrap. Men hvis du før har gvet dem "ko-wrap" altså det wrap der lugter skarpt og som er tungt og vådt, jammen så er der himmelvid forskel på det og så det wrap som jeg f.eks producerer.

Hvis du vil vide mere. Så skriv en PB, eller bare her.

Se Præsentation

Meget tørt wrap sælges.

Foderplaner udarbejdes.

0
0
Svar på denne tråd

Takker for flere råd
Forfatter: 
Dato:  09-09-2007 14:28

neizse

Takker for dine råd og erfaringer.

Ikke fordi jeg ikke vil skrive til dig via PB - me måske der sad andre uvidende(!) hesteejer som mig, som kunne nyde godt af dine, og andres erfaringer - så derfor det offentlige forum

...

Kort fortalt, så er jeg gammeldaws mht til stråfoder, men vil meget gerne lære af andres erfaring...

Alle 4 heste/pony'er står på spåner - ponyer'ne æder en halmbox, Taipan/trakehner får kolik af halm og Gogge/fuldblod-holstener, tjah han har før stået på halm, men for nemheds skyld er han også sat på spåner.

Taipan, kolikhesten, har tidligere fået prima wrap, men hans mave-/tarmsystem er åbenbart sart (iflg 3 stk forskellige Dr Gigadyr), så hø er at foretrække til ham.

For meget græs giver også kolik...

Foderændringer skal ske over minimum 4 uger for at undgå kolik... jo tak, kender alle symptomerne på kolik

Ponyerne, som ikke laver dagens gode gerning, lever af strukturfoder, vitaminer/mineraler, saftfoder (gulerødder/æbler) og selvfølgelig hø i store mængder.

De 2 heste får havrefrit fuldfoder, strukturfoder, saftfoder samt hø i store mængder.

Grunden til mit spørgsmål omkring wrap-hø er primært, at det jo dels er lettere at opbevare og dels, at hvis græsset mere eller mindre er lige så tørt som hø - og så bliver pakket ind - så må det jo "fungere" som hø.

0
0
Svar på denne tråd

Bare et lille fif.
Forfatter: 
Dato:  09-09-2007 16:26

Jeg har tidligere haft en hest med et overordentligt sart tarmsystem i min stald. Og selvom man selvfølgelig ikke umiddelbart kan sammenligne den ene med den anden. Skal du lige have et fif med. Det kan godt være at du har prøvet det.

Den får hver eneste dag et tilskud i sin mad med Yea-Sacc og B-vitamin. Og efter et stykke tid blev maven fuldstændig i orden og har aldrig problemer. Den kunne heller ikke, og kommer nok aldrig til at tåle wrap der er vådt/meget fugtigt. Ejeren kommer stadig og køber wrap af mig, selvom hun er flyttet et pænt stykke væk.

Se Præsentation

Meget tørt wrap sælges.

Foderplaner udarbejdes.

0
0
Svar på denne tråd

Vi laver også wrap
Forfatter: 
Dato:  09-09-2007 18:43
på samme måde som Neisze beskriver og det bliver altid fint. Vi lavede 1. slet primo juni, andet slet primo august og tager et lille 3. slet her om lidt - markerne er for lange til at overvintre så de skal alligevel slås og den smule der er nu, bliver lavet i mini-wrap.
et fif til:
HVIS du har noget liggende i et skovbryn/ skygget sted, skal det rives ud i solen - ellers tørrer det ikke nok.
De to yderste rækker her ligger ved nogle høje popler og lavede et bøvl med presseren sidste år, da det var for vådt.

Vi bruger kun hø i nødstilfælde - alt for stor svamperisiko.

Eva

Hjemmeside: http://www.topshoej-stutteri.dk

Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring.

Sælges :
*yndig dansende lipizzanerplag
*stor, sød varmblodsplag e. H. Happy Hero og M +mor
0
0
Svar på denne tråd

godt wrap
Forfatter: 
Dato:  09-09-2007 19:18

Har altid troet at wrap, bare er wrap. Men indtil sidste vinter, hvor jeg havde en hest opstaldet, kom vedkommende med wrap, som var halv hø og halv sæd. Min dyrlæge fraråder også kraftigt denne form for wrap, da korn som regel er meget tilbøjelig til at starte en gæring i maven og forårsage kolik. Vi har fået lavet wrap de sidste 2 år af en dygtig indehaver af maskinstation. Han går meget op i kvalitet, og hvor tørt høet skal være for at det er helt optimalt. Så vi har høstet det lækreste wrap( udenlukkende af græs) og hestene er vilde med det. Min ene hest har også altid haft lidt tilbøjelighed til hurtigt turbulent mave. Men vi har ingen problemer haft med dette wrap. Selv nu kan vi gå forbi nogle wrapballer fra sidste år, som vi ikke har fået ´brugt, og de dufter himmelsk.

Den anden form for balle som bliver nævnt, den meget våde form, er vel nok ensilage. Og det giver ihvertfald nemt tynd mave for heste, selv i små mængder.

0
0
Svar på denne tråd

Tørt wrap
Forfatter: 
Dato:  09-09-2007 21:14

Vi laver også vores wrap i den tørre kvalitet. Jeg har én hest, der kan få lidt ræsermave af det, men med et tilskud af probiotik går det strygende. Alle heste spiser ad libitum af wrappen, og kan så til gengæld ikke tåle noget kraftfoder uden at blive for fede. De får en ske opblødte roepiller for sjov, sojaskrå efter behov, hørfrøkager og Regulator Complete.

Det skal dog siges, at mine heste sagtens kan spise maskinstationens lidt mere våde wrap, hvis jeg løber tør for mit eget. Det kan de faktisk bedre lide, og jeg har aldrig oplevet, at de er blevet syge af det.

Mvh

Julie

Totalt meget modstander af UFO'er

(og rodeo)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-09-2007 21:19

vi har for 1 gang prøvet at lave wrap i år og det er gået over al forventning...

jeg var bange for det ville være vådt så vi lod det ligge til det næsten var hø og fik det derefter presset og wrappet samme dag, jeg åbnede så en balle den anden dag og sikke det dufter... og hestene er VILDE med det... *s* det er næsten helt tørt men stadig så det ikke bliver "stift" eller hvordan skal jeg sige, og det er bare super...

det er med garanti sidste gang jeg har fodret med hø...

Smukt hingsteføl sælges se:

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/167547/1/

Dressurtante med de 3 stjerner * * *

Hannibal - Morning Star - Lord Deluxe

EN KRONE OG EN BØLGE ER DA EN SELVFØLGE....;o)

ww

0
0
Svar på denne tråd

Det må prøves...
Forfatter: 
Dato:  10-09-2007 01:28

Det må helt sikkert afprøves - det med det tørre(!) wrap-hø.

Heldigvis så véd vi, hvad det vil indeholde, da græsset/høet står på vores egen mark/eng.

Skal så bare lige finde én, der kan "pakke det ind" i baller på 50-60 kg - vi har desværre ingen frontlæsser på den gamle traktor...

Dén størrelse vil sikekrt også passe, når det "kun" er 2 heste og 2 ponyer, der skal æde sig gennem så'en "madpakke"

Tak til alle for jeres råd, erfaringer m.v. - dejligt, at man som uvidende kan få råd/kan lære noget nyt.

...

neizse

Jeg vil da helt klart prøve med Yea-Sacc og B-vitamin.

Yea-Sacc - kan det fås hos foderstofferne eller er det via dyrlægen...???

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-09-2007 08:59

Brogården forhandler der. Men jeg mener at Land og Fritid er begyndt at forhandle det, endda billigere. Der findes også andre produkter der ligner, men dem kender jeg ikke navnene på.

Held og lykke med projekterne.

Se Præsentation

Meget tørt wrap sælges.

Foderplaner udarbejdes.

0
0
Svar på denne tråd

Endnu en gang
Forfatter: 
Dato:  10-09-2007 10:10

Endnu en gang - tak for hjælp, råd og erfaringer til alle.

neizse

tak for tippet, endnu en gang.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider