Jeg har jo hvid hest (eller skimmel med hvid hale og man samt 4 sokker og blis, samt broget hest med tofarvet man og hale). hemmeligheden bag flotte hvide heste er at vaske dem ofte. man kan ikke lade dem svine sig til i en måned og så tro at man kan få dem rene på en dag ved bare at vaske mange gange. det går ikke.
De skal vaskes mindst hver 14 dag på udsatte steder, dvs hale og ben. har den tynd mave eller lignende, så er det hver dag. efter en længere tids stævne pause hvor de ikke er blevet vasket starter forberedelserne ca 14 dage før med første vask af ben og hale. efter en uge vaskes igen, og så igen lige op til stævnet.
jeg vasker helst samme dag, det giver det flotteste resultat. jeg vasker i sæbespåner, lav en tyk 'grød' og smør det godt ind. lad det virke ca 15 min og skyl så ud. derefter vasker jeg med shampoo, eventuelt blå shampoo hvis jeg har det til rådighed.
showshine bruger ejg kun i halen. jeg er ikke så vild med at hele hesten er smurt ind i sådan noget stads, nogle typer lukker for porene i huden og gør det svært at svede. hvis hesten er fodret korrekt har den iøvrigt et meget flottere skind end man kan opnå med showshine.
når hesten er vasket bliver halen flettet i en stor fletning. dette mest for at beskytte den lidt. hovene smøres.
hesten flettes altid på dagen, den står ikke med feltningerne mere end 1-2 timer. er der længere mellem klasserne fletter jeg op og fletter igen. rosenknopper er altid pænest når de er nyflettede. og så mener jeg ikke det kan være rart for hesten at være flettet stramt op over længere tid.
langt hår klippes af der hvor det ikke skal være. er det dressur får de lige en gang babyolie inden de skal igang. det giver fantastisk glød i ansigtet.
udstyret tører jeg over med effekt eller læderbalsam fra hhv bluehors eller stübben. det bliver jo pudset hver dag efter endt ridning (kun med sæbe) så det er ikke snavset.