|
|
| Kan ik gå |
| Forfatter:  |
Heidi (Heidi) |
| Dato:  |
24-08-2007 15:23 |
|
Savoux har været småt gående på forbenene nogle uger efterhånden, og hverken dyrlæge eller smed kan se eller mærke noget. Dyrlægen har været ude 3 gange og han har været behandlet med Finadyne og så noget antibiotika jeg ik kan huske hvad hedder, men der er stadig ingen ændring. Inden han fik sygesko på i onsdags, var det meget slemt når han skulle ud om morgenen, men det var som om det blev lidt bedre i løbet af dagen. Han havde trådt en forsko af og taget så meget hov med, at det var med nød og næppe smeden ku sætte en ny på. Han har hele tiden været mest halt på det forben. Den nye sko gik han med 2½ uge og så kom smeden og gav ham gummisko med såler på, på begge forben. Men nu kan han slet ik gå. Jo han virker ik halt mere, men tar meget meget korte skridt, og det er lig´som han sætter forbenene langt fremme, hvis I forstår... Smeden sagde jeg skulle gi det ca en uge, fordi han skulle vænne sig til de nye sko samt at han skulle finde ud af at det ik gør ondt at gå med dem. Men det gør så ondt at se ham sådan og, og jeg får tårer i øjenene når jeg lukker ham ud.. Inden han fik sygesko på, var han meget småt gående på hård bund, men gik jeg ud på græs plænen, gik han rimelig igennem, men ik optimalt. Forfangenhed er udelukket ifølge smed og dyrlæge. Dyrlægen ku ik finde/mærke noget i ryg eller ben. Der var en anelse galle i forbenene, men hun syntes det var så lidt, at det ik skulle ha betydning. Han har fået det samme mad al tid. Siden onsdag har han fået glucosamin og msm. Jeg begynder at tænke på gigt, så derfor glucosamin og msm, seneskade eller forgiftning. Men han har ik været redet anderledes og der er ingen giftige planter i folden... Det var min mening jeg ville ha kørt ham til Kasernens Hesteklinik og få ham scannet og taget røngten, men både smed og dyrlæge sagde jeg skulle prøve med sygesko og glucosamin en lille uge. Hvad ville I gøre?? Se til først i næste uge eller??? Jeg skyller hans ben med koldt vand 2 gange om dagen, for at køle dem ned, for det kan vel ik undgåes at han spænder og belaster benene meget når han går på den måde. Jeg har osse haft givet ham staldbandager på, men han virker generet af dem... Gode råd og erfaring modtages med glæde. Jeg har intet imod at folk siger sin mening, men jeg ønsker ik at blive beskyldt for ik at ha kørt ham til anden dyrlæge.
Misbrug ikke din vens venlighed og loyalitet - på den måde bevares venskabet - Heidi - Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan ik gå |
|
|
Hvad med at få taget en blodprøve? - det kan du lige nå nu her inden weekenden. Så kan der måske findes en årsag eller andet kan udelukkes.. Det lyder ikke rart 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blodprøve |
Heidi (Heidi) |
24-08-2007 18:25 |
|
Ja det lyder som en god idè. Jeg vil få lavet en på mandag. Men hvad kan de se i sådan en?
Misbrug ikke din vens venlighed og loyalitet - på den måde bevares venskabet - Heidi - Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| msn og glykosamin virker |
|
|
kun på lan sigt, min fik det ca 3 måneder før vi kunne se en forskel. og ja din smed har ret, nye sko og sygebeslag skal de lære og gå med, min den gamle skulle ha eggbar på, og det tog næsten en måned i terrænet før han lærte og rulle over på dem. hva siger din dyrlæge til rønken scanning??? har han ingen forslag. hvordan reageret han på finerdynen(smertestillende)blev det ikke bedre eller var der ingen forskel. held og lykke, og god bedring.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan det ikke.. |
|
|
Kan det ikke evt. måske være forbenet dragtbrusk? Der afkortes skridtene, det plejer dog for det meste at ramme kun et forben, men kan også ramme begge to.. Eller har dyrlægen fuldstændig udelukket det? Jeg bruger selv kasernens hesteklinik, hvem bruger du? Og hvilken smed? Står selv med en hest der lige har været dernede og få taget en masse røgten billeder og fået lagt blokader pga. halthed.. Og også fået sygebeslag på..
Kærlig hilsen Sofie. Med den helt fantastiske, og aller bedste hest & pony - Zobell og Lisa. Mange ting tæller når man har hest, men noget af det vigtigste for mig er: Personlighed<3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halt hest |
Heidi (Heidi) |
24-08-2007 21:16 |
|
Basse52: Min egen dyrlæge har slet ik nævnt noget om scanning og røngten, så det er min egen beslutning. De siger bare det er underligt... I starten reagerede han fint på finadyne, men her i sidste omgang hvor han osse fik antibiotika, var det meget lidt det hjalp. fjumz ♥ZobellLisa♥: Igen har min dyrlæge ik været inde på noget som det måske ku være. Men jeg vil da lige læse lidt om forbenet dragtbusk. Tak fordi du nævner det som en eventuel mulighed. Jeg bruger Maribo Dyrehospital. På Kasernen kender jeg kun lidt til Berner og Linus. Sidst dyrlægen var her, bad jeg dem om at finde ud af hvad der var galt, men det blevet slået hen med at de ville prøve at behandle ham for knusninger i hoven, som ku gi´ lidt betændelse. Da smeden var her og ligge den sko af han havde trådt af, var der 2 knusninger i pågældende hov, så derfor antibiotika. Jeg vil lige nævne at jeg ik længere vil bruge dyrlægen, men Kasernen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| okay.. |
|
|
Ja okay.. Ville bare lige hører og komme med et foreslag hvad det MÅSKE kunne være Ja både Berner og Linus er kanon gode.. De har bare et kram på de heste!! 
Kærlig hilsen Sofie. Med den helt fantastiske, og aller bedste hest & pony - Zobell og Lisa. Mange ting tæller når man har hest, men noget af det vigtigste for mig er: Personlighed<3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hestefysioterapeut |
flikken |
25-08-2007 07:28 |
|
Undrer mig lidt over at ingen har nævnt at din hest kunne være skæv... Det kan en hestefysioterapeut måske rette op på, det var da et forsøg værd, og er desuden væsentlig billigere end ´så meget andet...Prøv det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skæv hest |
Heidi (Heidi) |
25-08-2007 08:18 |
|
Min dyrlæge kiggede på ham bagfra og sagde han så fin ud, men ved ik om det er nok eller jeg skal ha en kiropraktor ud...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| av hestens fødder |
|
|
det lyder lidt henad det samme problem jeg har med Mille. Hun blev også lige pludselig enormt småt/ømt gående på begge forben. Det er ikke særligt tydeligt at se, men jeg kan mærke det med det samme, hvis jeg sætter mig op. Hun går okay rundt ude på folden, men vi skal ned af en lille bakke for at komme i stalden, og her kan jeg tydeligt se det. Jeg har valgt at give det ro en uge (hun virkede ikke så øm - trods alt - at smertestillende var nødvendigt) men er det ikke markant bedre på mandag, kører jeg hende direkte til scanning og evt røntgen. Jeg gider ikke først høre på 3 dyrlæger, der siger giv den ro og lid af dit og lidt af dat. Min erfaring siger mig, at dyrlægens første råd altid er "giv den ro en uge" og så evt giver smertestillende/antibiotika, som langt hen ad vejen ikke har anden effekt end at gøre hesteejeren fattigere. Så vil jeg hellere få lavet en "ordenlig" undersøgelse med det samme. mvh maria
Søger du opstaldning nær Ålborg? Tjek min præsentation for info. Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg syntes |
|
|
det lyder som om din hest er forfangen, selvom dyrlægen siger nej..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hvordan går det med din pru Heidi ??
Lykkelige ejer af Sir Aidan Skye !! Hvorfor har mænd én hjernecelle mere end en hest? Det er så de ikke drikker af spanden når de vasker bil. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halt hest |
Heidi (Heidi) |
28-08-2007 12:21 |
|
Det går en lille bitte smule bedre, men slet ik som jeg havde håbet på og vil acceptere... Han skal op og taget røngten på tirsdag på Kasernens Hesteklinik. Der er desværre en hel uge til, men der er desværre ik tid før... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Røngten |
|
|
Hvordan gik det med røngten? Jeg har nemlig en hest som jeg måske også tror har lidt gigt... Kan de ikke tage en blodprøve for at se om det er gigt?? Grunden til at jeg tror at det er gigt er pga hun reagere på vejrforandringerne... og halter mest når hun kommer fra stalden og skal ud og stå, altså når hun har stået stille og været kold...
Lene 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Røngten |
Heidi (Heidi) |
06-09-2007 15:58 |
|
Han har aktiv drejende hovben og fået 14 dage til at få det bedre i, ellers er der ik mere at gøre  De skal ta røngten for at se om det er gigt, da det er forandinger i leddene. Det kan da godt tyde lidt på det er noget gigt din hest har, men få det tjekket for en sikkerhedsskyld 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| kate jensen |
Heidi (Heidi) |
06-09-2007 16:10 |
|
kate jensen: Jo han har været forfangen, men det havde dyrlægen ellers mere elller mindre udelukket pga de ikke ku mærke noget ved visitering. Men på billederne ku den nye/anden dyrlæge se at han har meget tykke såler, og derfor har de ikke ku få en reaktion fra ham. Men det synes jeg så min gamle dyrlæge skulle ha tænkt på og taget som forbehold istedet for at sige at han nok ik er forfangen, og så har ladet ham komme på fold...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift... |
|
|
Hvis det overhovedet er muligt så prøv at få fat i et ordentlig læs sand han kan stå på (hvis du ikke allerede har det) Min søsters pony blev forfangen sidste sommer, hun kom på sand og dyrlægen mener at det har redet hende fra mere drejning og så er det også aflastende, fordi hesten selv kan graven hoven ned i den vinkel der passer bedst. (det er dog koldt, så hvis hesten ligger meget ned i boksen er et dækken smart) God bedring til Savoux - jeg krydser finger for at han får det bedre. Hilsen Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nina ♥capri♥ |
Heidi (Heidi) |
06-09-2007 17:20 |
|
nina ♥capri♥: Tak  Han fik et læs sand at stå på igår morges Og ja, det er koldt sådan noget sand så om natten får han et ulddækken på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heidi.. |
|
|
Det er jeg da ked af at høre. Jeg håber da at han får det bedre!! Sender positive tanke til jer!! Så må jeg ringe til min dyrlæge igen... Han bor snart fast ude ved os. Tror snart han bare skal se nummeret på displayet og han ved hvad det drejer sig om. God bedring med ham!!
Lene 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Snedker |
Heidi (Heidi) |
06-09-2007 18:49 |
|
Snedker: Tak  Jeg har faktisk overvejet om ik man kan få sådan et 10 turs klippekort, så 10. gang er med rabat eller gratis 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forslag |
|
|
Det må jeg lige foreslå min dyrlæge sådan en ordning...  Jeg skal vist ikke klage over min dyrlæge, han er nu rigtig god ved os, og står der oftes med det samme men har ringet!! En dag var jeg faktisk taget hjem, da han havde sagt at han ville komme dagen efter i stedet for, men pludselig stod han der, da han lige alligevel var i nærheden. Jeg tror ikke jeg er kommet ud i stalden så hurtigt før... Men det er skønt at han kommer alligevel han havde sagt at han ville komme dagen efter.
Lene 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hvis det er gigt, kommer smerten ikke akut som på din hest. Det er længerevarende som bliver værre og værre. Lige da jeg læste det, var jeg sikker på forfangenhed, men det har de jo udelukket... Det forstår jeg bare ikke helt med din beskrivelse af hans måde at gå på osv. Men hvis hesten ikke bliver smertefri snart, vil den måske blive det der hedder akut forfangen -af at belaste sine ben så meget. Det var da en værre redelighed  Jeg krydser fingre for dig og din hest  Mvh
Kristina og Mademoiselle Du kan også hjælpe: www.wspa.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hov. HAr ikke læst alt der er skrevet... Så var det forfangenhed. Puha! Håber virkelig det bedste for din hest, det er frygteligt smertefuldt for dem... Håber virkelig på din hest og krydser fingre, hår og tæer og held og lykke  Mvh
Kristina og Mademoiselle Du kan også hjælpe: www.wspa.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|