Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Sprunget vandrør - hjælp!!
Forfatter: 
Dato:  08-01-2004 10:53
Nu håber jeg at få nogle gode råd af jer andre hesteejere....

Vandet i vores stald fryser rimelig hurtigt. Vi har ellers været meget grundige med at isolere rørene, men alligevel fryser de ved bare et par graders frost. Og i denne omgang har det altså ført til sprængninger....!!

Stalden er meget kold, da der ikke er loft. (Tagstenene trænger også til understrygning)Rørene er isoleret med 13 mm isolering, som vi har været meget omhyggelige med sluttede helt omkring. Vi har brugt pexrør, men det skulle vel ikke have noget at sige??

Jeg har hørt at man kan vikle nogle glødetråde om rørene, så de ikke fryser. Er der nogen, der har prøvet det? Min kæreste har også overvejet om man simpelthen skulle prøve at "sætte vandet i kredsløb", så der hele tiden var cirkulation på vandet.

Nogen gode idéer - jeg er villig til hvad som helst.

Mvh
Trine
0
0
Svar på denne tråd

Vandrør
Forfatter: 
Dato:  08-01-2004 11:44
Kan ikke anbefale glødetråde de smelter px rør.
At lave en ring ledning med en cirkulationspumpe er en god ide.
Vi har selv lavet det i vores stald og det fungerer fint.
Min mand har lavet det sådan at der også er monteret en vandhane på ringledningen i vaskerummet, den åbner vi lidt for om natten, hvis det fryser rigtig slemt, pga hestene ikke drikker ret meget om natten,
Hvis det fryser meget udenfor har vi ikke porten åben ret længe om dagen.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svaret
Forfatter: 
Dato:  08-01-2004 14:51
Det kunne være vi skulle prøve cirkulationsteorien...

Så må vi åbne lidt for vandet om natten/dagen, når der er hård frost. Bare træls når vi nu har haft isoleret og tapet det hele ind - men det kan vi jo så gøre igen....

Mvh

Trine
0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor ikke!!
Forfatter: 
Dato:  08-01-2004 17:18
tage de vandkopper ned, og sætte nogle gode store krybber op i stedet for. Jeg har gennem nogle år altid døjet med frosne vandkopper/rør, som tit er resulteret i en sprængt vandkoppe (prop) og jeg besluttede her i efteråret, at jeg ikke gad det bøvl længere, så satte 1, 10 l krybbe op i hverboks, som de kan få vand i, når de er inde.

Efter det bøvl jeg har haft de tidligere år, så må jeg sige at det her er meget lettere, også selv om de skal gøres rene hver dag og tømmes for vand. Jeg har både sparet tid og penge indtil nu.

Det skal lige siges at jeg dog mask har 4 hest i stalden, og de har adgang til vand på folden (når det ikke er frosen). Men nogle krybber og en lang vandslange det kan afhjælpe problemerne.

MVH
Gitte

Har en welsh sec B tilsalg, se min præsentation, eller kontakt mig for yderliger information.
0
0
Svar på denne tråd

God ide Gitte
Forfatter: 
Dato:  09-01-2004 11:14
Jeg er helt enig med Gittes forslag, det er både nemmere og billigere at vande med spand/krybbe når jeres heste ikke kan holde stalden varm nok om vinteren - det er jo trods alt kun om vinteren man har rigtig brugt for det hvis der er vand på folden også.

Vi har brugt 20l spande (som dem i silvan/røverkøb til en 20 kr. og de holder en hel vinter+ mere, har hestene tendens til at bruge dem som legetøj eller lign. så kan man købe en galvaniserede spandholder til omkring 120kr.

Dette supleret med en vandslange fra en frostsikker hane er nemt og man er sikker på at få kigget "koppen" efter hverdag for møg og lign. (det glemmer man tit når man har vandkop ;-)

men ønsker i at benytte vandkoppene så skal der nok noget cirkulation til..

held og lykke med projektet

Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Cirkulation
Forfatter: 
Dato:  09-01-2004 17:21
Vi har lavet cirkulation, eller rettere er ved det.

Planen er så at man kan tænde en pumpe ved nattefrost, og ved længerevarende frost perioder kommer man til at kunne tænde for en lille varmtvandsbeholder som varmer vandet lidt op inden pumpen sender det videre i systemet.

Jeg håber det kommer til at virke, for vandet har allerede været frosset i Løsdriften i år, stalden er gået fri indtil videre.

Linda

Der findes ingen "Problemer" kun "Udfordringer" :-P
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider