Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Dårlige stråler - mangler gode råd!
Forfatter: 
Dato:  20-08-2007 19:11
Hej...

Jeg er den lykkelige ejer af en skøn fuldblods hoppe på 5 år...

Hun har problemer med sine stråler. Der kommer "kløfter og lommer" i dem, det er som om der simpelthen har dannet sig nogle luftbobler inde i strålen (hovbylder), som når de kommer til overfladen bliver til krater. Hun er ikke generet af dem, og hun har haft dem i over 1 år. Det er meget forskelligt hvor store og dybe de er, samt hvor længe der går inden de gror ud. Nogle af dem er klart kommet af hovbylder. Hun er dog yderst sjældent halt af det!! Nogle af gangene er "hullerne" meget dybe, de starter oftest i kanten af strålen og går oftest "ind under" strålen.

Jeg snakker med smeden om det hver gang han er her, og han mener bare det er "fuldblods fødder", og er ikke nervøs for det. Jeg har efter at hans råd smurt strålerne med jod, for at hærde dem lidt. Det har hjulpet lidt, men har bestemt ikke løst problemet helt!

Hun går med almindelige sko, hun får biotin, e-vitamin, grøn salvimin og glucosamin udover det daglige foder. Hun har sommeren over gået på græsfold, og bliver til daglig redet på ridebane, asfalt og grusveje (hun ømmer sig IKKE på grus).

Er der nogle der har erfaringer med dette, og har en eventuel "kur" til det??

Knus fra Marie

"gud bevare military"

(Skriv gerne med spørgsmål vedr. military!)

Billederedigering tilbydes.

0
0
Svar på denne tråd

gjhikhgrilhgtnrihngrh
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 09:58
Smid den på spåner, så det ikke bliver fugtigt, og se om det hjælper

Fjordheste er også dressurheste..

0
0
Svar på denne tråd

Tørt er godt!
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 12:50

Du skal sørge for at holde strålerne (hele foden selvfølgelig...) ren og tør. Yderligere skal smeden sørge for at skære flapperne af og hullerne fri, så der ikke kan ligge skidt og råd.

Halmstrøelse er det værste for stråler. Spåner, træpiller, hør hamp etc. er langt bedre og med meget større sugeevne. Desuden skal boksen selvfølgelig holdes ren, hver dag.

Du kan yderligere behandle med flere forskellige ting. Jod, er ikke så dumt, men også æblecider eddike, klor eller Blå Biotex kan hjælpe. hæld det på en sprayfglaske og spray strålerne hver dag når du har renset dem.

Fuldblodsfødder? Kig på sundehove.dk og se hvordan fuldblodsfødder kan se ud... Det er vist bare en dårlig undskyldning. Alene ud fra det citat er jeg tilbøjelig til at sige "skift smed!"

Der er ingen lyn-kur. Det er altafgørende at din hest har tørre og rene omgivelser. Det er det bedste du kan gøre for den.

Signe

www.kursushest.dk
En kongres om hestens bevægeapparat for alle hestefolk med lyst til at lære mere.
15.-16. september 2007 på Vilhelmsborg

0
0
Svar på denne tråd

1234356
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 14:32

Hun har jo hele sommeren gået på døgn fold, der er ikke meget fugt og halm, derfor tror jeg næppe det er grunden... Men når hun engang skal på stald igen, vil jeg have det i baghovedet, og muge ud så tit jeg kan! Smeden har altid skåret strålerne pæne og rene, og de ligner alm. hove når han tager derfra. Jeg vil bestemt ikke mene at det har noget med smeden at gøre, så han bliver hvor han er, vi er ekstremt glade for ham, han gør sit arbejde til UG med kryds og slange...

Jeg er godt klar over at fuldblodshove kan være lige så pæne som alle andre hesteracers... Nu vil jeg så våge og påstå at det ikke er en engelsk fuldblod der er afbilledet i dit link, da den har meget hovskæg... Men anyways så tak for tipsene, jeg ved godt at der ikke er nogen lynkur, men søgte nogle tips og erfaringer indenfor det område...

Vil gerne have flere...

Knus fra Marie

"gud bevare military"

0
0
Svar på denne tråd

Det forkerte billede...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 14:50

Forudsat du har kigget på det rigtige billede (næsten nederst) så er det bestemt en fuldblod. Jeg vil tro at dit øje har ramt haflingeren, og nej, det er ikke en fuldblod, det har du ret i...

Denne sommer har ikke været god for hestestråler, der har været alt for meget vand. Så det er bestemt ikke unormalt at strålerne ikke er optimale. En tør døgnfold havde været optimal, men dem er der langt imellem i dette land...

Signe

www.kursushest.dk
En kongres om hestens bevægeapparat for alle hestefolk med lyst til at lære mere.
15.-16. september 2007 på Vilhelmsborg

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 15:20
Er det ikke dette billede du mener??

Jeg er ikke ekspert på fold-området, men vores fold er med kort græs og højt liggende, så vandet løber væk...

Knus fra Marie

"gud bevare military"

0
0
Svar på denne tråd

blåsten
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 19:27
kan købes i Matas. og ja, det er lovligt.

Fjordhest er bedst!
0
0
Svar på denne tråd

billedet
Forfatter: 
Dato:  22-08-2007 00:15

er af min hest og hendes mor løb på Ålborg galopbane. Faderen har jeg ikke tjek på. Hun har haft typiske "fuldblodshove" før hun blev barfod.

lad være med at overbehandle men giv hoven en pause nu og da. Medmindre du har haft tag over dine folde, så må din hests hove have fået rigeligt med sjask ?..

Men det er jo meget individuelt hvad der virker på sur stråle, da det kan være pga mange forskellige bakterier.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-08-2007 09:41

Det er rigtigt hvad i siger alle sammen... ingen tvivl om det... Men det er ikke sur stråle hun har. Hun lider meget af hovbylder, og det er det der er problemet, tror jeg, jeg er ikke hovekspert!

Jeg har ikke mulighed for at lade hende gå barfodet, da hun bliver ømfodet, samt at jeg ikke kan skrue mordax i, og det ønsker jeg ikke. Derudover vil jeg mene at der nemmere kommer trykninger i hoven og hovbylder, hvis hun går uden sko.

Der er selvfølgelig ikke tag over foldene! Men jeg mente bare, at der var en græsfold uden pludder og vandhuller!

Vil gerne høre flere erfaringer om hove/vores problem!

Knus fra Marie

"gud bevare military"

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider