Hej...
Jeg er den lykkelige ejer af en skøn fuldblods hoppe på 5 år...
Hun har problemer med sine stråler. Der kommer "kløfter og lommer" i dem, det er som om der simpelthen har dannet sig nogle luftbobler inde i strålen (hovbylder), som når de kommer til overfladen bliver til krater. Hun er ikke generet af dem, og hun har haft dem i over 1 år. Det er meget forskelligt hvor store og dybe de er, samt hvor længe der går inden de gror ud. Nogle af dem er klart kommet af hovbylder. Hun er dog yderst sjældent halt af det!! Nogle af gangene er "hullerne" meget dybe, de starter oftest i kanten af strålen og går oftest "ind under" strålen.
Jeg snakker med smeden om det hver gang han er her, og han mener bare det er "fuldblods fødder", og er ikke nervøs for det. Jeg har efter at hans råd smurt strålerne med jod, for at hærde dem lidt. Det har hjulpet lidt, men har bestemt ikke løst problemet helt!
Hun går med almindelige sko, hun får biotin, e-vitamin, grøn salvimin og glucosamin udover det daglige foder. Hun har sommeren over gået på græsfold, og bliver til daglig redet på ridebane, asfalt og grusveje (hun ømmer sig IKKE på grus).
Er der nogle der har erfaringer med dette, og har en eventuel "kur" til det??