Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvor meget wrap?
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 10:04

Min hest flytter hen på et opstaldningssted her d 1 Sep. Han har gået på sommergræs omkring 2 mdr nu og hygget sig døgnet rundt :)

Her d 1 kommer han i boks igen om natten - og selvfølgelig fold om dagen med andre heste osv.

Mit opstaldningssted laver en vejledende foderplan til mig som vi starter ud på og ser om det virker for ham - men jeg i tvivl om. Hvor meget wrap bør han egentlig få?

Han er 9 år gammel, skal rides hverdag - primærer dressur, ikke bare "lal". Han skal springes omkring 1-2 gange i ugen og selvfølgelig i skoven også..

Han er kun 153 cm høj og en slank model. Han er nemlig en araberblanding - af Connemara og Shagya.

Her kan man lige se hans kropsform:

Her ses hans lidt slanke model. Tag jer ikke af mig og hvordan han går osv - dette er udlukkende kun for i kan se hans kropsform, for har ikke andre billeder fra siden :s

Hvor meget bør han ca få i wrap om dagen? Evt hvor meget til morgenmad, frokost og aftensmad?

..

Det Er Så Svært At Skilles Ad,
Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,
Vil Altid Følge Dig :'(-<3'

Kan Ikke Hjælpe Mennesker Med Hesteproblemer - Kun Heste Med Menneskeproblemer..

0
0
Svar på denne tråd

Lige lidt dumme spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 10:05

Desuden - hvad ER egentlig bedst? Hø eller wrap?

Hvad er den decideret forskel mellem hø og wrap? Hvad "gør" det?

Det Er Så Svært At Skilles Ad,
Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,
Vil Altid Følge Dig :'(-<3'

Kan Ikke Hjælpe Mennesker Med Hesteproblemer - Kun Heste Med Menneskeproblemer..

0
0
Svar på denne tråd

dkdkdkdk
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 10:35

Som udgangspunkt siger man 1 kg. hø pr 100 kg. hest som minimum. Mon ikke din skal have 5 kg. pr. dag. Hvor meget det er i wrap kommer an på hvor meget vand det indeholder, men omkring 10-12 kg. om dagen?

Om hesten skal have mere kommer så an på din fodring ellers, om hesten har adgang til græs hele året og hvordan den holder huld.

Mange hilsner fra Anja

0
0
Svar på denne tråd

Grovfoder
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 10:40

Jeg an ikke se hvad din hest vejer. Men hvis din hest vejer 500 kg (den vejer nok omkring 470) skal den have 1-1 1/2 % af sin kropsvægt i hø, og 1 1/2 -2 % af sin vægt af wraphø.

Hø indeholder mindst 80% tørstof for at det kan være lagerfast, alså for at det ikke udvikler skimmel...det som ses/virker som støv. Meget hø er ikke godt når vi når nogle måneder frem. Det er det man hører mange garvede hesteejere siger at hø vil de ikke bruge til deres heste efter jul.

Hø er billigere at fremstille, derfor er det ofte billigere i indkøb.

Hø kræver tørt lagerrum.

Hø skal helst være høstet første gang inden Sct.Hans, og det vil i praksis sige medio juni, eller før.

Hø skal være grønt og blødt...ikke gult og stift.

Duften skal være i orden.

Det er svært i Danmark at fremstille kvalitetshø, da det ikke må få regn i tørringsperioden på marken, hvor det helst skal ligge i ca. 6 dage i sol og let blæst.

Wrap indpakker man i minimum 8 lag plastic. Derved insilerer man græsset, hvor bla. sukkeret i græsset af mælkesyrebakterier omdannes ved syrning hvor Ph falder. Det i sig selv virker konserverende. Manglen på ilt virker også konserverende.

Wrap indeholder ikke støv, hvilket er en kæmpe fordel for heste.

Wrap fremtræder i mange tørstof variationer. Men en tørstof% på under 50, er ikke velegnet til heste, da mange heste får virkelig dårlig mave af det. Desuden har wrap med så meget vand i også en meget kraftig syrlig duft. Slang-udtrykket for en sådan våd wrap er "Ko-wrap". Det skyldes at køer tåler det fint.

Til heste vil man helst have wrap med en tørstof% på omkring 60 eller derover. Det dufter ofte kun svagt syrligt og mange gange dufter det som hø. Det føles tørt eller svagt fugtigt.

Mange heste elsker wrap, frem for hø.

Wrapballer kan opbevares udenfor, men de er meget sårbare overfor selv ganske små huller i plasticlaget. Det tåler det bare ikke. Men kan sagtens reddes ved straks at lappe hullet grundigt.

Wrap er dyrere at fremstille. Men man er knap så afhængig af vejret, da 3-4 dages tørring på marken og ofte kun én vending e nok.

Nogle sværger til hø, andre sværger til wrap.

Min begrundelse for at sværge til wrap er:

Jeg har set for mange hosteheste der har fået for dårligt hø og frøgræs, der havde kroniske luftvejssygdomme.

Jeg kan aldrig vide om det hø jeg får lavet vil støve efter nogle måneder.

Lagerplads har jeg ikke nok af til at opbevare hø.

Mine heste foretrækker wrap.

Hele fremstillingsprocessen er nemmere for mig.

Nemmere at styre kvalitet.

Se Præsentation

Meget tørt wrap sælges.

Foderplaner udarbejdes.

0
0
Svar på denne tråd

Min hest
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 12:03

har været "i samme situation" som din:

2 måneder på sommergræs, og derefter flyttet på ridecenter her pr. 1. august. Vi træner ca. 5 gange om ugen, men ikke super koncentreret her i starten - mest for at kondien, for os begge, skal trænes frem igen.

Min får 10 kg wrap , 750 g havre, 250 g Regulator Complete og 700 g Fiberlux Basic i døgnet.

Han er en old/xx, vejer ca. 620 kg og 1.73 i stg. Han ligger på den dovne side, og er meget glad for mad

Jeg har valgt at give rigeligt med grovfoder, da det er det han fungerer bedst med. Han skal ikke stå og kede sig i sin boks og æde halm, eller være kronisk sulten.

Så mit bud er, at din hest minimum skal ha' 6 kg. wrap i døgnet, eller 7-8 kg. hø.

/Lisbeth
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider