Jeg an ikke se hvad din hest vejer. Men hvis din hest vejer 500 kg (den vejer nok omkring 470) skal den have 1-1 1/2 % af sin kropsvægt i hø, og 1 1/2 -2 % af sin vægt af wraphø.
Hø indeholder mindst 80% tørstof for at det kan være lagerfast, alså for at det ikke udvikler skimmel...det som ses/virker som støv. Meget hø er ikke godt når vi når nogle måneder frem. Det er det man hører mange garvede hesteejere siger at hø vil de ikke bruge til deres heste efter jul.
Hø er billigere at fremstille, derfor er det ofte billigere i indkøb.
Hø kræver tørt lagerrum.
Hø skal helst være høstet første gang inden Sct.Hans, og det vil i praksis sige medio juni, eller før.
Hø skal være grønt og blødt...ikke gult og stift.
Duften skal være i orden.
Det er svært i Danmark at fremstille kvalitetshø, da det ikke må få regn i tørringsperioden på marken, hvor det helst skal ligge i ca. 6 dage i sol og let blæst.
Wrap indpakker man i minimum 8 lag plastic. Derved insilerer man græsset, hvor bla. sukkeret i græsset af mælkesyrebakterier omdannes ved syrning hvor Ph falder. Det i sig selv virker konserverende. Manglen på ilt virker også konserverende.
Wrap indeholder ikke støv, hvilket er en kæmpe fordel for heste.
Wrap fremtræder i mange tørstof variationer. Men en tørstof% på under 50, er ikke velegnet til heste, da mange heste får virkelig dårlig mave af det. Desuden har wrap med så meget vand i også en meget kraftig syrlig duft. Slang-udtrykket for en sådan våd wrap er "Ko-wrap". Det skyldes at køer tåler det fint.
Til heste vil man helst have wrap med en tørstof% på omkring 60 eller derover. Det dufter ofte kun svagt syrligt og mange gange dufter det som hø. Det føles tørt eller svagt fugtigt.
Mange heste elsker wrap, frem for hø.
Wrapballer kan opbevares udenfor, men de er meget sårbare overfor selv ganske små huller i plasticlaget. Det tåler det bare ikke. Men kan sagtens reddes ved straks at lappe hullet grundigt.
Wrap er dyrere at fremstille. Men man er knap så afhængig af vejret, da 3-4 dages tørring på marken og ofte kun én vending e nok.
Nogle sværger til hø, andre sværger til wrap.
Min begrundelse for at sværge til wrap er:
Jeg har set for mange hosteheste der har fået for dårligt hø og frøgræs, der havde kroniske luftvejssygdomme.
Jeg kan aldrig vide om det hø jeg får lavet vil støve efter nogle måneder.
Lagerplads har jeg ikke nok af til at opbevare hø.
Mine heste foretrækker wrap.
Hele fremstillingsprocessen er nemmere for mig.
Nemmere at styre kvalitet.