Denne tråd handler i udgangspunktet om en væddeløbshest. Hvor idealistisk man end ser på hestehold, så har væddeløbsheste generelt en kort karriere, hvor de løber og tjener penge. Evt. kan hesten senere bruges til avl.
Men alt i alt - man satser ikke på en lang karriere. Så er det lettere at forstå, at man vælger på resultater frem for holdbarhed, for holdbarhed er underordnet hvis hesten kan vinde penge i den korte tid, dens aktive karriere varer.
MEN når vi taler rideheste så forstår jeg SLET ikke denne tankegang. Det tager mange år (desværre færre og færre år) at uddanne en ridehest, og en holdbar hest kan fungere som konkurrencehest år efter år. Derfor er holdbarhed for den ambitiøse rytter, der vil langt på konkurrencebanerne alfa og omega.
Desværre ønsker avlsforbundene, anført af DV en tidlig afprøvning og at de unge heste skal deltage i championater og unghesteklasser. Dette er måske meget forståeligt fordi en avlsorganisation ønsker at afsætte heste - og det er godt at afsætte heste på stævnepladserne... Omvendt så fører denne praksis til samme mekanisme som på væddeløbsbanerne, hestene får en kort karriere og bryder så ned. Forsikringen betaler en ny hest, og den håbefuld rytter køber sig endnu en 2-års og tilrider den som 2,5 års for at den kan sadelkåres som 3-årig...
Toprytterne (altså dem, der konkurrerer internationalt i høje klasser, ikke dem, der vinder unghestekonkurrencerne) har mange gange sagt, at de ungheste, der kommer til tops i unghestekonkurrencer, de kommer ikke til de høje klasser... Hvis avlsforbundene ønsker danske heste markedsført som topheste, så skulle de fokusere på top og ikke på ung. Men den ensidige fokus på fri trav og tidlig tilridning giver lav levealder - og stor omsætningshastighed for avlerne. Og da et avlsforbund nu engang består af avlere, der vil afsætte deres afkom, så fortsætter unghestekonkurrencerne i medlemmernes interesse.
Avlsforbund som DV burde også tænke lidt mere over, at langt de fleste heste bliver solgt til mere eller mindre talentfulde fritidsryttere, som mest af alt har glæde af en holdbar, omgængelig hest med en rimelig kapacitet. Det er bare ikke med dette formål, man avler hestene. Jeg kan godt sætte mig ind i, at en avler ønsker at avle en tophest, men nogle avlere kunne måske tænke over, at der også kunne være god forretning i at avle sunde, omgængelige heste til almindelige ryttere. Pæne, talentfulde heste, men måske ikke med GP-potentiale, for det er jo alligevel ikke ret mange af os, der når dertil.
Med mine egne erfaringer og med det, jeg ser og hører rundt omkring, så afliver jeg selv og andre hest efter hest efter hest efter hest efter hest. Det skyldes i nogle tilfælde dårlig ridning og træning, men oftere er det medfødte eller tidligt udviklede defekter der på ingen måde relaterer sig til træning. Som adfærdsrådgiver synes jeg også, at jeg oftere oplever adfærdsproblemer pga. smerter fra medfødte/tidligt udviklede defekter end fra ridebetingede smerter, omend dette fænomen selvfølgelig også forekommer. Men for 2 af mine egne 3 varmblodsheste, har de vist symptomer allerede inden tilridning og jeg kender til masser af heste, der er aflivet længe inden tilridningstidspunktet pga. ben- og ryglidelser.
Jeg tror ikke på, at avlsforbundene strammer særligt op på deres regler, for det vil koste alt for mange medlemmer, og så skal man jo stadig ikke glemme, at hvis alle rideheste blev 20 år, så ville det være ret svært at sælge næste årgang. Den eneste mulige vej er, at køberne ser sig ordentligt for og måske køber andre typer af heste - fx. de lidt mindre racer som PRE, lippizanere, arabere o.lign. Jeg siger ikke, at de aldrig har holdbarhedsproblemer, men så vidt jeg ved (men det er svært at finde dokumentation) færre holdbarhedsproblemer. Samtidig bør vi sikre os, at de heste vi køber er i orden - fx. ved at få dem røntgenfotograferet ved køb. Hvis det blev praksis, ville det være svært at afsætte de syge heste. Ligeledes hvis det blev obligatorisk også at undersøge hopperne for defekter og hvis oplysningerne blev tilgængelige for køberne - MEN det kan jo være svært for en køber at stå overfor en stor og kendt avler og modsige ham i, at arvelige defekter er betydningsløse og desuden kun forekommer hos hobbyavlere - for det er så let for avleren at henvise til toprytterne, og så holder mange købere hurtigt mund, skriver under, tegner en forsikring og håber det bedste.
Så kan man argumentere med, at man på konkurrencebanerne bliver dømt ned på de mindre heste. Det er måske og måske ikke rigtigt, men hvis flere kom på mindre heste, ville udviklingen vende, så godt redne heste vandt præmierne, og ikke de heste med den bedste frie trav og formentlig den laveste holdbarhed. Der er også gået mode i kæmpestore heste. Før i tiden var en varmblod 165 cm., i dag er der MASSER af dem på over 175 cm. - men hvem af os passer til sådan en kæmpe? Hvor mange kvinder på 165 cm. synes egentlig det er rigtig fedt at sidde på en hest på 175 cm? Ikke jeg i hvert fald.
Men hvis nogen er vidende om valide data om holdbarhed, så er jeg interesseret læser.