Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Min hoppe har fået brud i hovbenet.. :(
Forfatter: 
Dato:  08-08-2007 17:15

Hej... ja min hoppe har været så uheldig.. at hun har fået to brud, i hovbenet i højre bagben.. :( da jeg kom på marken for at hente min hoppe og føl.. lå de ned og slappede af.. min hoppe havde lidt besvære med at komme op.. og da hun var kommet op at stå.. kunne jeg se den var helt galt.. :( Hun kunne ikke støtte på benet... og kunne næsten ikke gå.. :( Jeg fik dem stille og roligt med op i stalden... kølede hendes ben lidt ned, og fik hurtigt ringet efter en dyrlæge.. for det der skulle bare undersøges NU..

man troede først at det var en hovbyld.. og der blve grundigt undersøgt i hoven.. men ingen tegn... hun havde lavpulds.. så dyrlægen sagde at enten skulle den stå i boks natten over og have smertstillende.. og se om det hjalp om morgen dagen efter.. eller også skulle den til ansager.. da der kunne være sket noget i benet...

så jeg valgte beslutningen om at sende hende afsted til ansager.. sammen med hendes føl... åhh hvor er det hårdt.. :(

da de endelig kom derop.. blev hun straks undersøgt.. og blev igen kigget efter en hovbyld.. og derefter, i røngten..

Dyrlægen fandt så to små rævner, i hovbenet.. så nu har hun fået lagt special sko på idag.. og skal gå med det i 12 uger... Hun får heldigvis lov til at gå på sygefold sammen med følle.. og efter 12 uger.. skal hun i røngten igen...

Jeg syntes det er for mærkeligt.. kan ikke lige se hvordan hun skulle kunne skade sig selv.. Men der er kommet ny hest ind i flokken.. så kan være den har sparket hende.. og lige ramt hende i hoven.. :(

syntes bare jeg er så uheldig fortiden.. :(

Er der nogen herinde på hestenettet... der har oplevet det samme?? og hvordan det så skal gå derefter..?

Hilsen stine.. :(

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-08-2007 22:16
Hvis det "kun" er små revner, og hun straks har fået specialbeslag på, så er der ret gode chancer. Hvad sagde dyrlægen?

Se Præsentation

Meget tørt wrap sælges.

Foderplaner udarbejdes.

0
0
Svar på denne tråd

Det at hun
Forfatter: 
Dato:  09-08-2007 07:51

er kommet så hurtigt afsted og fået stillet en diagnose, fået sygebeslag på der aflaster skaden osv osv, det er alfa omega!!! Så der kunne du ikke have gjort noget bedre for hende!

Men hovbenet er altså bare et meget kritisk område at blive skadet i. Men revner...ja måske hun heler hurtigt op, eller at det er et "mildt tilfælde".. jeg krydser ihvertfald mine fingre for dig og hyppen.

Min den gamle hoppe fik konstateret hovbensbetændelse for snart 3½år siden, og hun har ikke været konkurrencehest siden..

Kender en vis hest også kom til skade i hovbenet ved at springe meget voldsomt ud af en lastbils rampe, den var desværre færdig, og fik fred efter 6uger i boks, men da var hovbenet også brækket. Og ejer ville ikke lade den gå længere efter 6uger, da prognoserne ikke så super gode ud for hyppen, og den stod i kun i boks 24 timer i døgnet! Og den skulle have stået der i 4mdr...for derefter at blive tjekket igen.

Held og lykke

Hilsner fra Margit

En sand ven er en der tror på en, når man selv er holdt op.

Livet er til låns-lev det fuldt ud!

0
0
Svar på denne tråd

hej igen..
Forfatter: 
Dato:  09-08-2007 15:37

Ja... jeg kunne heller ikke se andet at gøre... han sagde og dyrlægen der var ude ved mig, at enten kunne man give hende smertestillende, også se tiden an til næste morgen.. men det kunne jeg da godt se, ikke ville hjælpe nogen steder... så han ringede til ansager, og fik dem til at sende en bil, så de kunne hente min hoppe og føl..

jeg har normalt ikke ham her dyrlægen.. men min egen dyrlæge mente det var en hovbyld.. og sagde jeg skulle lade den stå til om morgen, også ringe til ham.. men syntes jeg ikke jeg havde lyst til, så ringede efter den anden, som jeg brugte engang..

Men de sagde deroppe, at hun havde to brud i hoven.. de var ikke særlig store... men man kunne selvfølgelig se dem.. så billederne selv, og han sagde så, det man kunne gøre ved det, var at give hende sygebeslag på, som skulle holde ligesom gibs.. og først sagde han at vi skulle give hende 6 uger, da han troede hun var avlshoppe.. men da hun jo er ridehest... ville vi hellere behandle hende derefter... og blev ændret til 8 uger med de beslag på.. hun fik ringsko på.. også skal hun så afsted til røngten igen om 8 uger.. hun fik heldigvis lov til at gå på vores sygefold på gården.. også af hensyn til føllet.. så de ikke skal stå i boks.. om 6 uger, skal jeg så se om det er blevet bedre.. og hun må så komme ud på lidt større stykke... men jeg håber bare at det går den rigtige vej... han sagde dog, det ikke var et sted, der var så svært at rette op på, som, så mange andre steder der kan brække.. så det hele lyder til at hun nok skal komme på bene igen.. :)

han sagde dog ingen ting om, det ikke kunne kurreres... så jeg må bare håbe det går den rigtige vej..

0
0
Svar på denne tråd

Pyha håber
Forfatter: 
Dato:  09-08-2007 16:39

på det bedste for jer!!!

Det er så hårdt når de kære heste har ondt/er syge..

Det var godt du var stædig, og holdte fast i at hun skulle afsted!

En anden ting.. der er 4 heste ude ved os der lige har stået med hovbylder og en med hovknusning??? det er da helt vildt syntes jeg, alle på samme dag.. de er nu alle ok igen, dog er en indlagt pga bylden ikke er kommet ned så de kan få den fjernet..

der er ikke synderligt mange sten elign. på foldene.. mærkeligt...

Nå det var et sidespring..

Dejligt at mor og følle må gå lidt ude, det ville være synd for dem begge med boksro..

Mange hilsner fra Margit

En sand ven er en der tror på en, når man selv er holdt op.

Livet er til låns-lev det fuldt ud!

0
0
Svar på denne tråd

jjjaa.. puha..
Forfatter: 
Dato:  09-08-2007 19:33

Ja... det er forfærdeligt.. :( min vallak er faktisk også halt.. han skal selv i røngten ved min egen dyrlæge om ikke så forfærdelig længe.. så man kan vidst godt sige jeg er inde i en dårlig periode, med halte heste... mit føl havde også været et klovn og snubbel.. så hun også var halt.. men det er heldigvis gået den rigtige vej..

meen ej.. hvor er det træls med halte heste... men ja.. kun godt jeg fik hende sendt afsted.. og håber ja at begge heste kommer på bene igen..

men det lød heldigvis til at hun nok skulle hele sammen igen.. det var ikke et, problem at rette op der hun har fået brud.. men derfor er det jo hårdt alligevel... og håber hun kommer igennem det uden men.. hun kommer sikkert til at gå med bagsko.. men det er jo billigt sluppen alligevel.. hvis man tænker på, at jeg ligeså godt kunne have mistet hende..

men krydser fingre... allerede idag, kunne jeg se på hende, at skoen støtter og hjælper som den skal.. hun gik fint rundt på.. og haltede ikke som sådan.. så det hjælper da..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider