Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Bidstørrelser :-)
Forfatter: 
Dato:  05-01-2004 20:46
Hej Alle..

Stødte lige på et lille spørgsmål som jeg er i tvivl om. Jeg kigger på bid inde på Hööks online-hjemmeside. Derinde står størrelserne på biddet angivet i mm. Indtil nu har jeg kun set bid målt i tommer.

Min hest bruger et bid på 12.5 tommer, og derfor vil jeg høre om 125 mm. er det samme som 12.5 tommer.
Håber der er nogen der kan svare på mit lille spørgsmål.

Knus Nathalie
0
0
Svar på denne tråd

12,5 tommer!!!
Forfatter: 
Dato:  05-01-2004 20:54
En tomme er ca. 2,5 cm. sp hvis din hest bruger et bid på 31,25 cm. så må den godt nok være en bredflab :-D

Jeg tror du har læst forkert: mål dit eget bid og du vil finde ud af, at det er det samme som det du har kigget på i Hööks ;-)

Hilsen Camilla & Felur

Frisk hoppe i Albertslund søger part!

0
0
Svar på denne tråd

Det kan..
Forfatter: 
Dato:  05-01-2004 21:00
...jeg altså ikke forstå!! ?:-) ?:-)

Okay, hvis vi nu ser det fra en anden synsvinkel: Ville i syntes det lød helt ude i hampen hvis man købte et bid på 125 mm. til en haflingerhoppe på 140 cm i stang??
0
0
Svar på denne tråd

Noget om størrelser:
Forfatter: 
Dato:  05-01-2004 21:04
1cm = 10mm

12,5cm = 125mm

Jeg synes det lyder fornuftigt med et bid på 12,5cm til en haflingerhoppe. Men prøv da og mål dens nuværende bid ;-) Der skal være ca. en ½cm. "luft" til hver side på biddet, når du holder det udstrakt i hestens mund.

Hilsen Camilla & Felur

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved...
Forfatter: 
Dato:  05-01-2004 21:08
at hendes nuværende bid er 12.5 cm. Har bare taget fejl af tommer og cm. Jeg er ikke helt sikker på om der er ½ cm. på hver side men der er i hvert fald ikke kommet nogle sår i mundvigene eller noget.

Hvis der ikke helt er ½ cm i hver side, men ikke er kommet nogen sår eller rifter ville du så råde mig til at købe et bid på 12.5 cm. eller 13.5 cm?
0
0
Svar på denne tråd

Brug det samme.
Forfatter: 
Dato:  05-01-2004 21:10
Hvis det nuværende bid ikke har gnavet hende, så er 12,5cm. sikkert helt fint :-)

Hilsen Camilla & Felur

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes det lyder
Forfatter: 
Dato:  06-01-2004 09:20
som lidt lille, men jeg har jo også selv den lille bredmundede frø...

Du kan ikke altid regne med at biddet gnaver, hvis det er for lille. Da jeg købte min (problem-)hest gik han med et 11.5 cm bid, hvilket åbenbart er meget normalt for en islænder. Da jeg fik ham hjem og gennengik udstyret og skulle ud at ride synes jeg biddet så lidt lille ud. Jeg forsøgte med nogle større og endte på et...14.5 cm bid. Ikke noget at sige til, han var en problemhest derovre hvis du spørger mig.

En haflinger er en relativ stor og kraftig hest med et bredt hovede, så jeg ville nok mene at et feks 13.5 cm bid var mere passende, men prøv dig frem. Der må være en, du kan låne af.
0
0
Svar på denne tråd

Tillægsspørgsmål
Forfatter: 
Dato:  06-01-2004 10:32
Hvor måler man længen? Sidst jeg skulle købe bid, havde jeg fundet størrelsen ved at låne mig frem, og da jeg så målte (fra den ene ende til den anden) var det 17,5 cm! De så lidt sjove ud i butikken, da jeg bad om denne størrelse :-) Der må være noget jeg har misforstået.

Lotte
0
0
Svar på denne tråd

Indvendig
Forfatter: 
Dato:  06-01-2004 10:38
Man måler et bid indenfor ringene.

Til Louise: Hvis din islænder bruger 14,5 cm bid, så er den da godt nok bredmundet, det gør min varmblodshoppe på 176 cm også, hendes mor på 170 cm bruger 13,5.

0
0
Svar på denne tråd

Tak CharlotteGC
Forfatter: 
Dato:  06-01-2004 11:40
Sådan bliver man jo klogere hele livet.
0
0
Svar på denne tråd

Charlotte og Lotte
Forfatter: 
Dato:  06-01-2004 13:32
tro mig....jeg kan godt vælge bid til min hest; jeg har redet i 25 år. Ja, han har åbenbart en utrolig bred mund, men islændere har altså heller ikke verdens mest lille og fikse hovede...

Jeg forsøgte med både 12.5 og 13.5 cm bid til ham, men de var begge for små pg så måtte jeg ud og købe et i 14.5 til den stakkels bredmundede frø :-) Det passer fint, men er ikke voldsomt stort. Det stikker vel knap ½ cm ud på hver side, så jeg overvejede faktisk et større et, men har lader til at trives fint med det her.

Iøvrigt havde jeg engang en andalusierhoppe. Hun var omkring 162 i stg og jeg havde de værste kvaler med at finde bid. Endelig fandt jeg et...str 16.5 som hun kunne passe, så det jeg bare vil sige er, at man ikke kan regne med at fordi den type hest normalt bruger den størrelse, så skal alle have det.

Lotte Du måler biddets længde som den del, der er i hestens mund, dvs fra bidring til bidring og ringene skal ikke måles med. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Mål munden
Forfatter: 
Dato:  06-01-2004 13:39
Tag en tommestok og stik den i gabet på dyret der hvor biddet skal ligge - og vupti kan man aflæse bredden på både bid og mund.

Og man slipper for at gætte sig frem.
Mvh PiaR
Uden appetit skal man hverken spise eller elske.

0
0
Svar på denne tråd

Så er der to bredmundede frøer...
Forfatter: 
Dato:  06-01-2004 17:56
Ja så må der i hvert fald være to bredmundede frøer, for min haflingerhoppe på 137 cm i stang bruger også 14,5 cm i bid og så stikker det en halv cm ud i hver side :-)

Jeg vil give Louise ret, 12,5 cm lyder ikke af voldsomt meget til en haflinger. Men okay nu er jeg jo også vant til min hoppes brede mund, og der er jo trods alt lidt arabergen i haflingeren, hvilket bl.a. betyder, at de godt kan arve araberens træk på næse og mule, så den kan jo godt være en "tynd-mule" ;-)

Mit bedste råd til dig, Nathalie, er, at du propper det gamle bid i munden på din haffer og så måler du, om der er en halv cm til overs i hver side, er der det, så passer biddet :-) Er der ikke, så skal du nok overveje et bid i str. 13,5 cm :-)

Nytårsknus fra Tine & haflingerdyret Flicka :-D

- En af fordelene ved at være rodet er,
at man gør nye og spændende oplevelser hver dag -
Peter Plys

Nyt sveddækken, str. 140 cm, sælges. Se mere på Markedspladsen
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider