Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Ingen hø i år?
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 12:58

Vi står i den situation, at vi nok ingen hø får i år.

Derfor forhandles der pt. med Dangrønt om endten grønhø eller lucerne.

Vi ønsker at fodre "enkelt" med godt og har en blandet flok på 6 drægtige hopper, plage samt rideheste (spring på L-M niveau).

Hvad er bedst - grønhø eller lucerne? Hvad skal der suppleres med?

Vi har tidligere fodret med hø adlibitum (ca. 10 kg. daglig pr. hest) samt havre og regulator complete. Det har været super godt.

Håber der kommer en masse gode råd, da grønhø/lucerne er helt nyt for mig. Både ris og ros til dette grovfoder ønskes.

Venlig hilsen
Karina Josefsen
Stutteri Lajgården

Salgsheste på hjemmesiden:

Hp. føl e. Chico´s Boy/Alcatraz - eget opdræt

1-års hp. plag e. Crelido/Fanal Prydsholm - eget opdræt

+ flere fra avlere i nærh

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 13:33

der har været en del tråde om Grønhø og spiserørsforstoppelse.

Vil I ikke fodre med wrap? Det var måske også en idé.

Mor til verdens skønneste dreng Mads 13/7-06 ;-D

Ejer af Skot af Lilleris

Verdens dejligste oldenborger !

0
0
Svar på denne tråd

Ikke lucerne
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 13:38
Heste over 5 år har væsentligt sværere ved at optage den mængde protein som er i lucernen. I små mængder, som f.eks. 2-3 håndfulde ved hver måltid er det fint, - men ikke større mængder.

UNG DRESSURHOPPE KØBES

max. 6 år, ca. 170 cm., ukompliceret, super temperament, godt eksteriør, godt gående + hjertet på rette sted. Jo mørkere jo bedre
0
0
Svar på denne tråd

Ja hvad
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 14:26
Med wrap...

Illum

.

Der er kun EN Smuk Ganger og EN MiniTøsedulle...

.
Skadefro nej, men ganske tilfreds....

.

Michael Rasmussen, vinder af TDF 2007!!

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville jo vælge wrap
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 20:23
og forstår ikke helt problemet. Der er da høstet MASSER af wrap.

Men skulle også det være umuligt, ville jeg vælge en hygiejnisk god frøgræs (for tyggetiden)og supplere med grønthø for FE og protein(blandet i) og måske grønpiller i roepillerne...

Der er alt for lidt tyggetid i grønthø ift FE og protein - du skal have noget med mindre FE og mere struktur, også. Evt havrehalm med græsudlæg eller byg-helsæd at blande med.

Der er mange måder det kan gøres på.Men det kræver en foderplansudregning at gøre det tip-top.

Vi bruger bare wrap, wrap og atter wrap.

Eva

Kursus med Susan Kjærgård 24-26.8 i Sorø - se under arrangementer.

Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring- gode terrænmuligheder.
0
0
Svar på denne tråd

Wrap..
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 22:40

.. er jeg ikke begejstret for. Den ene springhest tåler det overhovedet ikke (heller ikke tør wrap) og jeg syntes det er besværligt at håndtere. Tungt, meget plastic og kan ikke flyttes af vores staldkat.

Ellers tak for de råd der er kommet indtil nu. Alt er med i overvejelserne.

Venlig hilsen
Karina Josefsen
Stutteri Lajgården

Salgsheste på hjemmesiden:

Hp. føl e. Chico´s Boy/Alcatraz - eget opdræt

1-års hp. plag e. Crelido/Fanal Prydsholm - eget opdræt

+ flere fra avlere i nærh

0
0
Svar på denne tråd

Forstår Lajgården
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 23:17

Fisme - jeg kan heller ikke få hø og hvis jeg kan er det sikkert af tvivlsom kvalitet.

Jeg har været nød til at tage wrap. Det er lidt besværligt, især i rundballer og jeg har ikke pladsen til at rulle den rundt.

Men hestene er rigtig glade for det - så det er da en trøst - samtidig tror jeg, at wrap er et bedre foderstof end hø (uden at vide det med sikkerhed).

Nogen gange kan man være heldig og finde wrap i firkantballer - det må unægteligt være lettere at håndtere.

Grønhø kan give spiserørs forstoppelser ligesom hø med alt for fin struktur.

Med venlig hilsen

MonaK

0
0
Svar på denne tråd

Hej Karina
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 08:19

Jeg mener ham vi plejer at købe hø af, og som jo bor i området, stadig har noget til salg. De plejer i alle fald at få meget ind, så jeg ku ikke forstille mig andet, end de stadig har.

Jeg ka få nummeret til dig, såfremt du ønsker det ??

Annette

Escapology T, nu til avlsbenyttelse for de danske hopper !!

Forhandling af Marstall foder !!

Er din hoppe dækket med foder op til kåring ??

Se mere på

sitecenter.dk/stutteri-taldorf

Inseminering tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

jkdrhfgehjer
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 08:37

Før vi selv kunne producere nok hø og wrap købte jeg hos følgende firma

http://www.solund-wrap.dk

De leverer i hele Danmark, kan sætte det på paller og jeg har udemærket tilfreds med både pris og kvalitet.

Jeg synes da også mange har høstet rigtig meget hø og wrap i år, selv har vi i rigelige mængder og sælger en del af det - der er bare lidt lang over til dig ;-)

Vi driver landbrug og dyrker også græs til frø. Derfor kender jeg prisen på en balle frøgræs, kun 25 kroner plus presning, og som regel vil landmændende meget gerne af med det. Det har ikke en høj foderværdi (FE per kg tørstof) men kan udemærket bruges som stråfoder sammen med noget lucerne og grønhø.

Ellers kig på www.grovfodermarked.com

Held og lykke

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

Opstaldning søges til hingsten Hannibal, 86 cm. Skriv en PM hvis du kender et godt sted. Hele jylland har interesse, Ønske: fuld pasning, evt. løsdrift

0
0
Svar på denne tråd

25 kr pr balle frøgræshalm!!!
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 09:12

Kæft det er dyrt, for noget uden værdi.

Vi sætter en tændstik til det, i år alle 17 ha.

Og gid dog dem der sælger frøgræshalm ville oplyse om det havde ligget på skår ( mange mange svampesopre i, i år) og om det er stråforkortet.

Men sidst jeg ringede og tjekkede hos en, kun for at høre hvad de bilder kunder ind, skulle jeg selv spørge ind til dette.

Og det er der mange der IKKE ander noget om...

Illum

.

.

.

0
0
Svar på denne tråd

Frøgræs er ikke uden værdi
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 11:37
Der er masser af nøjsomme heste som IKKE kan fodres med NOK grovfoder, medmindre man bruger noget mere "fortyndet" end hø og wrap.

Vi får vores speciallavet som hø - og betaler så også ekstra for det - men det er rimeligt grønt, knastørt og ingen svampesporer i det. De vil MEGET hellere spise frøgræs end halm på vinterfoldene og de bliver heller ikke vommede af det.

Analysen siger ca 3,5-4 kg til en FE - halm er ca 10-12 kg - wrap ca 2,5 kg, GODT hø ca 2 kg - så faktisk er det udmærket som tidsfordriv, meget bedre end halm og en nødvendighed til de der ellers bliver tromletykke.

De med tendens til at blive tromletykke er faktisk IKKE min gamle shette, hun kan fint tåle hø og wrap i rå mængder, men vi har tre andre på stedet - som ville trille, hvis de fik deres grovfoderbehov dækket i KUN hø/wrap. De får selvfølgelige det de skal have i hø/wrap og så frøgræs derudover, så de aldrig går tomme.

Der er da stort set ALTID MUG og sporer i HØ hen på vinteren - det tør jeg ikke bruge,kun som nødløsning, langt hellere wrap.

Og Karina: det er da en slap staldkat hvis den ikke kan løfte en 3-400 kgs balle, det burde den snildt kunne.

Eva

0
0
Svar på denne tråd

Og lader man dem stå på vintergræs
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 11:41
Illum - så er det = frøgræs.Græs der har smidt frøene og ikke vokser mere.

Der er formentlig bare flere sporer i det gamle græs på marken end det der er høstet tørt, vendt, presset og opbevaret forsvarligt.

Jeg har haft græs fra en vintergræsmark under mikroskopet.
Og har faktisk mikroskop herhjemme så HVIS jeg ser noget mistænkeligt, kigger jeg på det.

Det er der nok ikke mange opstaldningssteder der gør...

Eva

0
0
Svar på denne tråd

Jaja fint nok
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 12:23

Men det frøgræshalm som sælges i år og som IKKE er behandlet som hø...er noget pokkers noget.

Og da jeg fik svar at, ja det havde ligget på skår, så svarede jeg igen, jamen så er det jo fyldt med spore allerede nu.

Og det kunne han kun mumle til.

Ergo er rigtig meget af det der sælges i år, noget "hø" det ved vi da med alt det vand...

Illum

.

.

.

0
0
Svar på denne tråd

Og ps..
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 12:24

Det græs der var på fold i vinters det havde intet med frøgræshalm at gøre.

Det groede og groede hele vinteren fordi det var lunt...

Illum

.

.

.

0
0
Svar på denne tråd

Fint hø
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 14:51
Vi har fået rigtig meget godt hø ind i år. Også mere end hvad vi selv kan bruge, vi har ikke haft problem med regnen og får et slet mere der skal tages har vi så snakket om at lave til wrap.
Ved min far sælger af det 15kr pr stk for små baller ved afhentning i laden.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider