Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

taber konstant sko
Forfatter: 
Dato:  27-07-2007 23:17
Hej

Har haft min hest i 6 mdr, og fra den dag jeg fik ham tabte han konstant sine sko. Hans hove er rigtig dårlige. Vinger, kløfter og sprækker.
Han har de sidste 3 mdr fået Hoof Maker, og går med ringsko. Han taber konsekvent sine sko hvis han går en dag over 4 uger. Inden for de fire uger taber han også ofte en sko.
Jeg er simpelthen ved at være rigtig træt af det skoræs. Både økonomisk og psykisk. Man kan jo ikke selv lige slå skoen på. Og det skal siges at uden sko kan han stort set ikke gå.
Har forsøgt at købe nogle hovsko til ham når han taber en sko, så han i det mindste ikke har ondt og stadig kan rides, men pga vingerne kan han ikke passe nogen af de sko jeg har kunne finde.

Nogen der har nogen forslag til hvad jeg kan gøre???

Kh Suzi

Ps han går konstant med klokker og foldene er ok.
0
0
Svar på denne tråd

Desværre
Forfatter: 
Dato:  28-07-2007 11:27

Jeg har dersværre ikke nogen rigtig gode forslag, men kender det alt for godt. Min hest er også ekspert i at træde sine sko af. Hun går med egg barr sko, som jo ligesom ringsko er nemmere at træde af.

Hvis folden han går på ikke er alt for mudret, kan du prøve, at lægge to par klokker på hver hov. På den måde holder den øverste klokke den nederste på plads. Men er folden meget mudret, hjælper det ikke .

Jeg har selv måtte holde min hest inde i lange perioder med mudder, da hun også bliver stok halt uden sko. Man føler næsten ikke, at det er et ordenligt hesteliv for dem, at være så "handikappet".

Mvh. Julia.

0
0
Svar på denne tråd

klokker
Forfatter: 
Dato:  28-07-2007 12:04

jeg havde samme problem med min gamle hest. Vi havde stort set smed hver uge til en forsko. Han blev også "fodret" med Biotin, men der går jo noget tid før det virker. Så foreslog smeden at jeg skulle give ham klokker på forbenene (7 dage om ugen - 24 timer i døgnet) og så tabte han ikke sko mere Det er da værd at forsøge.

Endvidere købte jeg et par "støvler" til at sætte på, når han havde tabt en sko. Det gjorde jo så, at jeg ikke længere behøvede jeg ikke at stresse, over at der var en sko for lidt, når jeg havde glædet sig hele dagen til at ride...på med en støvle og så i skoven...virker fint

Stephanie

0
0
Svar på denne tråd

brbhrgrtsdh
Forfatter: 
Dato:  28-07-2007 15:01

altså, jeg har også haft de der irriterende problemer med min hoppe da jeg fik hende, men efter et smedskift har hun kun tabt 1 sko på over et halvt år...

men hvis din hest har decideret dårlige hove, kan det måske ikke hjælpe :(

Highlander <3
Nyd livet på de evige græsmarker..
Glemmer dig aldrig!
Den stolte ejer af Miss GiGi - fuldblod er vejen frem ;)
-Og det går stærkt ;-)
0
0
Svar på denne tråd

sko tab
Forfatter: 
Dato:  28-07-2007 18:32

I nogle tilfælde kan det være smedens skyld, men det behøver det ikke være.

Kender 2 piger som har sammen problem med sine heste, eller den ene har ikke længere. Den gik også med klokker i en lang periode, men pludselig holdt det op, han må have ændret sig.

Den anden har klokker på hele tiden også og det hjælper lidt. Men siden hun er startet med at svømme med ham, så er det blevet lidt bedre...

0
0
Svar på denne tråd

jeg havde
Forfatter: 
Dato:  28-07-2007 21:29

det samme problem. Jeg skiftede smed, og så blev der længere imellem skoningen. Men hovene var meget tilredte pga. de mange gange skoene var faldet af, der var store revner og de var totalt flossede. Min smed foreslog at skoene skulle af og hesten skulle gå uden i et år. Det er nemlig så lang tid det tager for en hov at gro ud på ny og blive stærk og fin.

Det gjorde vi så og hovene er blevet rigtig fine og skoene bliver siddende hele perioden. Jeg skulle selvfølig overveje det nøje da det begrænser ride mulighederne en del. Men vi gjorde det at vi satte hesten i fol. Så kunne jeg alligevel ikke ride fuldt ud.

win-win situation...

0
0
Svar på denne tråd

klokker,
Forfatter: 
Dato:  29-07-2007 10:18
prøv med klokker, raya smed osse sine sko hele tiden, så jeg købte et par gode klokker som hun gik med både ude og inde,!

<¤#>katrine<¤#>

besøg stald Elmegaards hjemme side * www.elmegaard.eu * måske din drømme hest findes her,!?

0
0
Svar på denne tråd

du skal
Forfatter: 
Dato:  29-07-2007 12:17

Få de hove beskåret ordentligt og så tit at de kommer af med vinger, sprækker og mørt horn.

Tag kontakt til til din smed og bed ham/hende om en plan for at få de hove i en bedre form, kommer du ikke igennem der så skift smed. Måske din dyrlæge har nogen forslag?

Du kan ikke alene fodre dig ud af vinger... Rent mekanisk skal de fjernes ellers vil hoven splatte ud igen.

Du kan sætte nogen billeder ind hvis du vil, så kan vi bedre råde dig.

MVH

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Prøv at
Forfatter: 
Dato:  29-07-2007 12:23
gi`den Wolle´s horsepower, det er super godt til dårlige hove. Du kan finde det på nettet. Jeg har set mange eksempler på det har virket. Kender en smed der sælger det til flere af sine kunder

Hilsen Lene

0
0
Svar på denne tråd

dårlige hove
Forfatter: 
Dato:  29-07-2007 18:56
Hej igen

Han går altid med klokker på alle fire.
Har også kontakt til dyrlæge og smed konstant. Dyrlægen siger at jeg bliver nød til at have lidt tålmodighed. Det er bare svært når man lige har fået en smede regning på 3700 indenfor 3 uger og dyrlæge regning på 4000 fordi den konstant smider og taber sine sko!!!
Smeden og dyrlægen siger at de kan se det er blevet bedre men at det tager tid. Dyrlægen er også blevet rimelig træt af mig fordi jeg hele tiden ringer, men jeg ved sgu ikke hvad man skal gøre ved det. Kan jo heller ikke sælge dyret med sådan nogle hove.
Der er ingen vinger når smeden lige har været der men efter en to ugers tid er de der igen. jeg har målt ham på det bredest sted to uger efter han havde haft smed og tabt en sko. Der var hovene 15,5 cm!! Det er det samme som en bryggerhest.
Min dyrlæge siger at det er en rigtig god smed jeg har så er ikke så meget for at skifte, men det er godt nok ved at være lidt dyrt.

Prøver at sætte nogle billeder ind.

Kh suzi
0
0
Svar på denne tråd

billeder
Forfatter: 
Dato:  29-07-2007 19:30
0
0
Svar på denne tråd

hejsa.
Forfatter: 
Dato:  29-07-2007 19:42

Det ser flot ud, det arbejde der er lavet, det ser ud som om det er Mads

Jeg ser ikke nogle vinger?

0
0
Svar på denne tråd

dårlige hove
Forfatter: 
Dato:  29-07-2007 22:49
Ja synes også det ser meget godt ud. Det er heller ikke fordi at jeg tvivler på at det er rigtig det han laver, men så tit som han taber sko er det bare ved at blive en ret dyr fornøjelsen. Mads er jo ikke helt billig 8-) Ja ja ved godt at det er dyrt at have hest men 2200 hver anden uge det er lige i overkanten. Håber selvfølgelig at de har ret, og at det er ved at blive bedre. Det er jo også synd for hesten at den konstant taber sine sko, og næsten ikke kan gå.
Det hele mit indslag nok handler lidt om er om det nogensinde bliver anderledes eller om jeg bare har fået en hest der simpelthen ikke kan beholde sine sko på.

Der er ikke vinger lige når han er beskåret men efter ca 1 -2 uge er de der igen.
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-07-2007 22:53
Det ligner lidt det min hest havde. White line disseases.. Det blev behandlet med Isobac. Han tabte også konstant sko og kunne ikke gå på fold uden klokker...

Nicolé
0
0
Svar på denne tråd

dårlige hove
Forfatter: 
Dato:  30-07-2007 00:20
White line disease? Ville dyrlægen og smeden ikke opdage det? De har stort set begge to set hesten med tre ugers mellemrum. Eller det er måske ikke noget man lige kan se? Prøver at spørge smeden. Er der noget man kan kigge efter?
0
0
Svar på denne tråd

ja der er svamp
Forfatter: 
Dato:  30-07-2007 01:25

Skoningen fejler ikke noget. Men jeg kan godt forstå den taber sko, der er ikke noget reelt horn for søm at sidde fast i. Det er helt mørt det hele...

Din hest har white line disease, henfald af den hvide linie og seedy toe. Derudover en lidt tynd stråle, flade såler, en anelse tåvinge (hvor langt det meste er raspet af ved beskæringen), væltede hjørnestøtter og det ser ud til inden beskæring udfra billedet?)at den har forstærket den ene side ved hjørnestøtten med en ordentlig klump horn, skjuler den en såleknusning eller en gammel byld?

På plus siden, den har nok dragt. Noget underløben inden beskæring og hoven er ikke forsnævret.

Seedy toe ses som en sort prik i sålefladen ude ved tåen og ofte en revne i tåen der starter nedefra. Smeden eller dyrlægen kan med et hesteskosøm se hvor langt den seedy toe går op langs hovvæggen.

White line disease ses som sorte aflejringer som starter i den upigmenterrede del af hovvæggen som i grelle tilfælde kan sprede sig til selve den hvide linie (som er gul).

Følgevirkninger ved wld og seedy toe er separationer i hovvæggen, vinger, horn der knækker af, oftest ved sømhuller dvs siderne af hoven, hornspalter og på sigt flade såler.

Så vidt jeg kan se udfra billederne, har din hest flade såler og uderfra kan man se at hoven egentligt godt ville være en anelse stejlere hvis man følger linien fra kronranden.

Årsager til svamp er for langt horn (ofte helt tilbage fra føl tiden) kombineret med vådt miljø, ammoniak i boksen hvorved der dannes adgang for svamp og bakterier, som er almindeligt forekommende i jorden.

Henfald i den hvide linie og seedy toe er ofte også foderrelateret efter for meget græs, melasse og korn.

Jeg har meget for nyligt henvist til en tidligere tråd til emnet svamp. Desværre er det relativt nyt beskrevet i dk, men der er masser af udenlandsk litteratur om emnet.

Den bedste behandling er bortskæring af det inficerede horn (3 gange om måneden) og fordi hornet er ødelagt op til sømhullerne ville jeg vælge en skoløs periode på en så tør og blød fold som muligt. du kan godt pensle med jod, fortyndet chlorin, clean trax, keratex nail hole desinfecter, men det vigtigste er tørt miljø og så fjerne alt det sorte inficerede væv.

Når den kan få sko igen, er det ikke noget med at aluminium sko giver bedre horn, Matilde? alu sko vil også være lettere og vil være nemmere for hesten at rulle over inden bagskoen snupper forskoen.

Der er lavet en brochure om svamp som jeg var med til at lave for www.equinetherapy.dk

MVH

Christina

0
0
Svar på denne tråd

hmmm??
Forfatter: 
Dato:  30-07-2007 09:50
Hvis det er så nemt lige at se på et billed hvorfor i alverden har smeden og dyrlægen ikke opdaget det? Den har fandme været til røngten, haft dyrlæge 4 gange inden for den sidste mdr, og smed nok 6 gange inden for 6 uger??? Det forstår jeg ikke men ringer til dyrlæge og smed straks i morgen tidlig!!
Som sagt så har den lige været til røngten og der var ikke nogen hovbyld at se, men ved ikke hvor lang tid man kan se det?

Men håber da at det kan behandles.
Han kan desværre ikke gå uden sko, heller ikke på græs. Han er nærmest springhalt uden sko, så ved ikke lige hvordan jeg skal løse den uden sko. Evt med nogle hovsko? Må han godt have dem på så længe?
Kan man tage test der viser WLD?

Kh Suzi
0
0
Svar på denne tråd

det er så almindeligt
Forfatter: 
Dato:  30-07-2007 17:02

at det tages for en normal tilstand. Det giver jo heller ikke altid problemer. massevis af heste har det i det små og her betyder det ingenting.

Men I er kommet ind i en ond cirkel. hvis den ikke kan gå uden sko så er jeg blank for forslag for at forbedre hornkvaliteten(jeg er barfodstrimmer). Du skriver du bruger klokker, at folden er ok at du har brugt et tilskudsfoder til hovene og vi kan konkludere at du har en god smed.

Derudover kan jeg kun sige (hvis du ikke gør det i forvejen)brug masser af godt hø/wrap, stil den på spåner og smør med noget svampedræbende f.eks Hyponas olie eller Brogaardens antisvamp hovolie (flere forslag på sunde hove hjemmesiden).

Boots kan godt bruges halvdelen af døgnet, feks på fold og under ridning, du skal bare have indlægssokker på så din hest ikke får sår i ballerne. Her er mærket Easy boot Bare bedst til langtidsbrug, men Cavallo kan også bruges, bedst med Boas sokker.

Men altså hvis det går fremad og hoven bliver bedre i følge din dyrlæge og smed, så skal du måske væbne dig med tålmodighed og give det lidt mere tid?

MVH

Christina

0
0
Svar på denne tråd

alumin
Forfatter: 
Dato:  30-07-2007 20:46

Alu sko gør ikke hornet bedre som sådan, men de sidder bedre på, pga den mindre vægt.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-07-2007 21:59
Jeg ved ikke lige hvordan man kan se om det er white line disseas men ville da spørge smeden. Det var min smed der fandt ud af det var det der var i vejen.. Men jeg brugte Isobac og det hjalp meget...

Nicolé
0
0
Svar på denne tråd

dårlige hove
Forfatter: 
Dato:  30-07-2007 23:54
hej

Tusind tak for de gode råd. Prøver at ringe til smed og dyrlæge imorgen.
Har jodbak. Skal han smøres hver dag både udenpå og indeni? Og i hvilken opløsning. det er vist ret koncentreret det jeg har??

Kh Suzi
0
0
Svar på denne tråd

White line disease
Forfatter: 
Dato:  31-07-2007 08:26

Puha kender det alt for godt. Det med at skoene rasler af som overmodne blommer. Min den gamle havde problemet da han stadig var ridehest. Jeg skiftede smed, og VUPTI fik vi løst et 3 år gammelt(og efterhånden møgirriterende) problem.

Jeg gav olie i foderet, og begyndte at smøre kronranden grundigt med "Cornucresine". Der hvor hans hov spaltede og rundt inde i den hvide line (når han nu engang smed en sko) fik det også et lag gnubbet godt ind.

Cornucresine er en ordentlig omgang vitamin tilskud direkte til hoven. Man smører det somsagt direkte i kronranden som optager det, og styrker det nye hov der vokser ud. Når man smører det direkte i sprækker og revner, blødgør, og stopper det ligesom revnen i at løbe videre.

Endvidere lavede min smed sømhuller i tåen på skoen(det eneste sted der stadig var en smule horn tilbage at sømme i) og efter 2 måneder så hang skoene sgu fast igen . Siden da har jeg altid vedligeholdt alle mine hestes hove med Cornucresine, og har ikke flere problemer med sko der rasler af. Min den gamle går sågar uden sko nu, og hans hove vokser med så megen hast at han skal beskæres temmelig ofte.

Ved selvfølgelig ikke om det kan hjælpe din hest, men det er forsøget værd. En bøtte koster 400 kr, og den holder en evighed. Jeg havde gode erfaringer med det, så det synes jeg lige jeg ville give videre.

Med venlig hilsen

Lene

Lykkelig sponsor af:

Hubert, Granat og Deuces Never Looses

0
0
Svar på denne tråd

overskrift...
Forfatter: 
Dato:  31-07-2007 11:05
Den gang jeg skulle bruge det der isobac skulle jeg blande en sjat af det i noget vand ikke for tyndt. Så skulle jeg børste det på de områder hvor hoven er flosset og kun der. Med en tandbørste. Det må helst ikke komme på der hvor der er rask hov da det tørre hoven meget ud. Men jeg gjorde detde første par dage to gange om dagen og så en gang om dagen..

Nicolé
0
0
Svar på denne tråd

cornurescine
Forfatter: 
Dato:  31-07-2007 11:32

virker fordi det blistrer huden så der udvikles varme og øger blodgennemstrømningen. Mig bekendt kan vitaminer ikke optages gennem huden

Ja jeg foretrækker nu at give hoven optimal form og livsbetingelser, så kommer blodcirkulation helt naturligt og det sunde gode væv.

Førhen havde denne hest problemer med dårligt horn lave dragter, flade såler og forsnævret hov og tabte sko konstant. Dette er klaret "kun" med optimal beskæring hver 3.-5. uge.

Hvis lommerne af white line disease er dybe så hjælper tandbørstning eller vandbade med kemikalier ikke. Det aktive område er dybest inde. Det der ses på overfladen som er sort grumset og pulveragtigt er affaldsprodukter.

Claus / naturlighovplejes læremester i USA brugte aktiv klor til svamp, fordi dampene under osmotisk tryk, går dybere end vand og olier. Men her beskar man også inficeret horn væk. Man kan godt sætte sko på igen, men kun hvis sømhuller og optog kan placeres væk fra det angrebne område. Ifølge et forsøg hjælper hyppig beskæring bedre end kemikalier.

Suzi jeg mener ikke man tager prøver for white line disease, man kan helt sikkert godt, ihvertfald i udlandet MEN det er altså ikke nødvendigt. Man spotter det med det blotte øje og ved at kratte idet. Ligesom en tandlæge finder huller i vores tænder

MVH

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider