Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Beskyttelse af hov med ringsko
Forfatter: 
Dato:  25-07-2007 11:00
Jeg vil lige høre om der er nogle der har gode erfaringer med løsning af et problem, som vi har lige nu.

En af vores pensionærer har en hest som har været forfangen - han er ovre det nu, men horvæggen er stadig hul de nederste 3-4 cm. af hovene og derfor stadig meget skrøbelig.

Han har gået med såler og pakning, men er nu skiftet til ringsko uden andet. Ringskoene er nødvendige for at støtte dragterne i flg. smeden. Ringskoene rækker et par cm. længere bagud en dragterne, så den er meget nem at komme til at træde i.

Problemet er da også at han nu har trådt den ene ringsko af - og med skoen røg stort set al horn i siderne af hoven af. Så nu har han kun horn i tåen på den hov. Han har så fået en ringsko på med ekstra huller foran, så alle sømmene sidder i tåen, da det er det eneste sted der er noget at sømme i. Så det er ekstremt vigtigt at han ikke træder ringskoen af igen - da det sidste horn så sandsynligvis vil ryge af.
Så han går nu på en lille fold for sig selv for at han ikke skal løbe/ have øget risiko for at træde skoen af. Han har også klokker på.

Vi har søgt alle vegne efter en eller anden boot eller lign som ville kunne omslutte ringskoen - evt- sammen med en klokke, så han kunne gå på normal fold med de andre, uden at kunne træde skoen af. Vi har prøvet Equi-boot - de duer ikke - de er alt for store,når de skal kunne rumme ringskoen.

Vi skal regne med at der går 3 - 4 måneder før det sidste hule horn er groet ned, og vi ville gerne have at han kunne leve normalt i den tid - uden at træde flere sko af.
Hesten er en islænder.

Så er der nogen der har erfaringer med en lignende situation og har fundet løsningen, så hører jeg meget gerne om det. Der må da findes en eller anden smart ting som kan omslutte sådan en hov med ringsko, som kan forhindre aftrædning. Eller hvad?
0
0
Svar på denne tråd

min løsning
Forfatter: 
Dato:  25-07-2007 11:07

Jeg bruger klokker. Og det er ikke nok med neopren, det skal være gummiklokker der når helt ned til jorden bagpå. Og så er min endda så klodset at han alligevel kan træde dem af, da han træder meget ind under sig. Så udenpå gummiklokke nr. 1 har jeg en klokke mere i en størrelse større. Det giver lige lidt mere afstand mellem klokkekant og ringsko, så baghoven ikke kan nå derind selvom den rammer klokken.

Det bedste er Eskadron klokker, som er lidt mere stive i det end de billige, som han altid smadrede mindst 1 af hver gang smeden havde været her, fordi de flækker når han træder på dem.

Man skal lige checke at hesten ikke er for varm og fugtig i kodeleddet under klokkerne, evt. sætte den på boks om natten uden, så den lige kan få luft.

:Pia

*

Jeg går og mangler en lille brakpudser, grønthøster el.lign. som skal kunne trækkes af en gammel MF35. Billig, helst på Sjælland. Kontakt mig på PB eller mail.

*

0
0
Svar på denne tråd

jeg brugte
Forfatter: 
Dato:  25-07-2007 14:49

også gummiklokker til manjaro, han gik med æggebaksko samt såler og kiler...

jeg købte også eskadron, men han ødelagde dem meget tit, så jeg begyndte at købe GUMMIklokker i horse i stedet, de kostede 79 kr, pr. par.

det er noget irriterende sådan noget, det med de klokker..

0
0
Svar på denne tråd

klokker
Forfatter: 
Dato:  25-07-2007 15:49
Aha Pia, der er du da lige kommet med en løsning jeg kan forsøge. Dina træder også sine sko af, og det har ikke hjulpet med klokker, men vil da forsøge med 2 klokker på i stedet for.

Hilsen Helle

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift.
Forfatter: 
Dato:  25-07-2007 17:22

Mange hilsner fra Anja.
www.hestefolket.dk
0
0
Svar på denne tråd

boots.
Forfatter: 
Dato:  25-07-2007 18:57

Jeg tror ikke de boots du tænker på er så gode til det formål.

skulle du finde nogen der kan komme rundt om, så er de så kæmpe at hesten vil have svært ved at gå.

Et andet alternativ var (hvis din dyrlæge er indforstået) at tage de sko af og lade hesten gå med boots på folden og stå uden i boks. Når så der er kommet frisk horn ned så kan den skoes almindeligt igen eller hvad man nu skønner.

Det er jo no go at den river skoene af og ødelægger det horn der er tilbage.

0
0
Svar på denne tråd

kunsthorn
Forfatter: 
Dato:  25-07-2007 20:25

kunsthorn kan faktisk være en god løsning. Det giver hoven fred og HVIS de ryger af, er det kunsthornet der ryger.

Men klokker (store) er et must.

Se Præsentation

Meget tørt wrap sælges.

Foderplaner udarbejdes.

0
0
Svar på denne tråd

dårlige hove
Forfatter: 
Dato:  25-07-2007 23:22
Hej

Jeg har selv samme problem.

Der findes en del "gummistøvle/sko" de kan både bruges med og uden jernsko. Der er flere forsk mærke bl.a. Old Macs, Cavallo. Prisen svinger alt fra 1000 kr til 2000 kr.
desuden kan man købe en slags balle sko. Med den på kan den umulig tråde skoen af. Den sættes på bag ballen og spændes foran hoven. Kan ikke huske hvad den hedder men kan bl.a. købes hos Heri rideudstyr.

Hvis du har spørgsmål er du velkommen til at sende mig en besked

Kh Suzi
0
0
Svar på denne tråd

kan disse hovbeskytter hjælpe
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 10:43
din hest med ringsko?

se lige på denne hjemmeside ww.countrysite.dk

0
0
Svar på denne tråd

Takker
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 11:17
Mange tak for jeres svar.
Han går med et par kraftige klokker nu, og det virker tilsyneladene så længe han kun skridter rundt på sin lille fold.
Balle-boots har vi også kigget på - og overvejer at prøve dem.
Det må være dem du mener ikke Suzi?

De boots som naturhov har kan ikke bruges til sko - i følge naturhov.

Smeden og dyrlægen siger sko, og det tør vi ikke rigtig stille spørgsmål ved.

Cavallo-skoene og Old Macs har jeg aldrig set før - vil lige undersøge dem nærmere. Problemet er at der skal være plads til ringskoen som rager en del bagud, så skoene skal kunne rumme den og stadig side til.

Dem på http://WWW.countrsite.dk ser også gode ud.

Mange tak for alle jeres bud, og er der flere så kom endelig med dem.
0
0
Svar på denne tråd

ringsko...
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 23:50
jaaa...jeg kommer også til at stå med samme problem når min hest får ringsko på, kan jo ikke vide med sikkerhed hvad det skal være før skone er på. men faldt over den hovbeskytter på countrsite.dk såå jeg holder også øje med tråden..og håber på flere gode ider
0
0
Svar på denne tråd

igen jeg tror ikke
Forfatter: 
Dato:  27-07-2007 00:11

at de gængse bootsmærker kan rumme hov og ringsko. De er beregnet til at fungere i stedet for sko.

MVH

Christina

Et beslag der ikke bliver siddende og river horn af gør efter min mening ikke nogen nytte og så ville jeg gud hjælpe mig være irriterende overfor dyrlæge og smed til de fandt noget der hjalp hesten... Der er mange andre muligheder ved forfangenhed som bygger dragten op, firpunkts, imprint horseshoes m.m. Og boots med passende sål er et rigtigt godt forfangenheds"beslag".

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider