Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

åndbar vs. ikke
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 09:19

Jeg har lige købt mig et regndækken mere til Charlie, da han er forkølet og på antibiotika men hans andet med foer i er for varmt til denne årstid.

Da han sjældent har noget på, men jeg blot ville pylre lidt her i det dårlige vejr, brugte jeg derfor ikke en formue og har nok fået fat i et som ikke var åndbart.

Men det som undrer mig (og forhandleren, som jeg ikke forsøger at hænge ud her), er om kondens virkelig kan gøre at hesten er nøjagtig ligeså gennemblødt i pelsen som havde den stået uden?

For det var hvad jeg fik ind i går efter at have sluppet ham ud i gårsdagens uvejr. Det tog lige 3 uld/fleecetæpper og adskillige timer i boks før han var tør og varm igen.

Men da jeg her til morgen holdt dækkenet under vandhanen, løb der ikke vand igennem stoffet.

Er de billige regndækkener slet ikke beregnet til heldagsbrug?

:Pia

*

Jeg går og mangler en lille brakpudser, grønthøster el.lign. som skal kunne trækkes af en gammel MF35. Billig, helst på Sjælland. Kontakt mig på PB eller mail.

*

0
0
Svar på denne tråd

hvis dit
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 09:48
dækken ikke er åndbart så holder det på hestens varme, så han til sidst bliver overopheden og sveder kraftigt, som du jo oplevede. Dette er mindst lige så slemt -hvis ikke værrer- end hvis du bare lod ham gå uden dækken. Syntes du skal forsøge at returnere det til forhandleren. Regndækkener skal være åndbare. Ellers er de mere eller mindre værdiløse til foldbrug.
0
0
Svar på denne tråd

svedende
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 09:56

Han var ikke varm og svedig, han var kold. Som på de kropsdele der stak ud i regnen. Altså ikke inde fra huden, men udenpå.

Han er ikke en hest der bevæger sig frivilligt, slet ikke når han har vejrtrækningsproblemer, så jeg tror ikke han har knoklet rundt eller noget.

Men ja, jeg har konkluderet at det ikke virker til mit brug.

*

Jeg går og mangler en lille brakpudser, grønthøster el.lign. som skal kunne trækkes af en gammel MF35. Billig, helst på Sjælland. Kontakt mig på PB eller mail.

*

0
0
Svar på denne tråd

Hvilket mærke
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 10:56

Er det ??

Jeg købte et for 14 dage siden det er i mærket Riders og det efterlader en tør Smuk Ganger også efter 30mm som i går.

Og ring og spør i butikken om det er eller ej.Og hvis ikke så giv dem en pmgang, da man så gud ikke mere bør sælge dækken UDEN at det er åndbart...

.

Illum

.

Der er kun EN Smuk Ganger og EN MiniTøsedulle...

.
Skadefro nej, men ganske tilfreds....

.

Når man løber med pøblen, tager ens troværdighed skade..

0
0
Svar på denne tråd

åndbart
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 11:10

Der stod ikke på websiden at det var åndbart. Og forhandleren har lovet at tage dækkenet retur hvis det ikke er vandtæt.

Mærket er Pfiff.

Jeg testede her til morgen under vandhanen og en hånd under som kontaktflade, ingen gennemsivning. Men da jeg så ½ time senere mærkede igen for at finde en evt. label så var bagsiden på det overbrusede sted pludselig våd af at have ligget på mit tørre køkkenbord.

Så det er vist mere et dækken til at bruge til og fra ridehuset for at beskytte sit grej, ikke et folddækken.

Jeg må indrømme at jeg ikke havde tænkt så meget over det, da jeg sjældent bruger det. Men er af den overbevisning at man godt kan veksle dækkenbrug hvis hesten dels er syg, dels er vant til xx dage med sol og +25 grader og der så pludselig kommer en dag med tæt regn og 15 grader, for at udligne forskellen for hesten.

*

*

0
0
Svar på denne tråd

Det kan du
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 11:12

Ikke bruge, retur med det.

.

Illum

.

Der er kun EN Smuk Ganger og EN MiniTøsedulle...

.
Skadefro nej, men ganske tilfreds....

.

Når man løber med pøblen, tager ens troværdighed skade..

0
0
Svar på denne tråd

returnere
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 11:14

Ja, sådan må det blive. Jeg kan slå mig selv lidt fordi jeg ikke i løbet af dagen gik ud på marken for at teste om han var tør, så jeg havde opdaget det noget tidligere.

*

*

0
0
Svar på denne tråd

Pris..
Forfatter: 
Dato:  24-07-2007 10:33

Det problem har jeg også haft - men med et dækken der er lovet åndbart.

Mikado og Pinta fik hver et regndækken uden foer i foråret hvor det jo var lidt køligt.

Mikado fik et Rambo og for at de ikke skulle være ens (det er noget bøvl) fik Pinta et Rhino. Begge er såvidt jeg ved (og prisen taget i betragtning) et kvalitetsdækken, og begge skulle være åndbare.

Åndbarheden er såvidt også fin, for jeg kan godt lægge dem på en regnvåd hest der går ude, og den bliver så tør selvom det stadig regner.

Men alt kommer an på hvor varmt det er!!

Hvis det er "lunt" i vejret, så hesten ikke fryser/bliver kold virker begge dækkener efter hensigten - også hvis det regner meget.

Er det derimod koldt så hestene bliver kolde under dækkenerne er Rhinoen ikke vandtæt. Det er ikke sådan at vandet fosser igennem, men der lægger sig en tynd film af vand på pelsen under dækkenet.

Jeg er vis på at det samme ville ske med mit Rhino hvis jeg lavede den vandprøve du gjorde på dit dækken. Hvis jeg tager det af når det er vådt bliver dækkenet nemlig gennemblødt.

Min teori er at de vandtætte og åndbare membraner i dækkenet måske kun virker når indersiden er varmere. Me jeg har ikke noget at have det i - andet end hvad erfaringerne viser. Det er det samme med feks Bucas* sommerregndækken.

Ramboen virker! Men det var jo altså også lige præcis dobbelt så dyrt..

/Mia.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider