Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Vil med de andre heste
Forfatter: 
Dato:  20-07-2007 19:45

Jeg er den uheldige ejer af en hest der er meget flok-fikseret.

Hvis en af hestene i flokken skal på tur, flipper hun totalt ud og prøver at komme igennem hegnet, for at komme med. Også selv om det er en hest hun ikke bruger tid på i flokken.

Jeg har også problemet hvis nogle fremmede ride forbi, så tænder hun helt af også selv om de andre heste er ligeglade. Hun kan spurter rundt i galop og bukspring selv når de er redet ud af syne.

Kan hellere ikke ride tur på hende, da vi møder heste på fold.

Hvis hun ikke kan se de andre heste fra ridebanen, spænder hun helt op og går og skæver efter dem.

Så var det jeg tænkte om nogle af jer har oplevet noget ligende og hvad fik gjort ved det?

Et gammelt ordsprog siger at

"Man strigler i krybben"

0
0
Svar på denne tråd

Separationsangst
Forfatter: 
Dato:  21-07-2007 01:01

Det er ganske almindeligt at heste reagerer sådan. Heste er flokdyr, vilde heste er prisgivet uden flokkens tryghed, da de så er sikkert bytte for rovdyr.

Når din hest er alene føler den sig derfor i stor fare, og når den ser andre heste forsvinde er den dels bange for, at blive ladt alene tilbage, og dels opfatter den det måske som om de flygter fra en fare, som den selv er forhindret i at flygte fra.

Heste kan ikke være alene, hvis de ikke har lært det. NÅr den er voksen er det et stort arbejde at lære den det, men det kan lykkes.

Man kan fx. afvænne hesten fra at reagere på, at andre heste forlader folden ved, at man selv holder hesten, og viser den at man har godbidder, mens en hjælper, trækker den hest, der betyder mindst for din hest, ud af folden. Stop din hest, hver gang den vil løbe rundt, og hvis den vil spise, så giv den en godbid hver gang den bare slapper lidt af - gerne en større portion foder, hvis det kan lade sig gøre. Hvis den er så bange, at den ikke vil spise, så træk bare den anden hest lidt, væk, men ikke længere væk, end at din kan kontrolleres. Efterhånden som den bliver mere tryg, så udvider du den distance den anden hest kan trækkes væk. Problemet med denne træning er, at den kun kan lykkes, hvis der ikke konstant trækkes andre heste væk, for så vil din hest hele tiden stresse.

Det er bedst at have sådan en hest i en mindre stald under rolige forhold. Det er væsentligt hvor længe den har været i stalden, hvis den kun har været der kort tid er der chance for, at problemet løses, når den falder bedre til.

At lære hesten at være alene på ridebanen gøres ved, at du først gør den tryg på ridebanen med en anden hest lige i nærheden. Når den er helt tryg ved banen sammen med en anden hest, så beder du den om nogle lette øvelser, mens du er på ridebanen alene i nogle minutter. Derefter skal hesten tilbage til de andre heste igen. Evt. kan du simpelt hen fodre den på banen, og så trække den tilbage til de andre. Du kan ikke starte for blidt, det handler om at skabe tryghed.

Det kan være en rigtig stor opgave, og hesten skal tilvænnes gradvist, ellers vil problemet fortsætte hele livet. Det er også vigtigt, at du hver dag har faste rutiner, så hesten ikke konstant stresses af, at den ikke ved, hvad der skal foregå, og det er vigtigt, at den står i en rolig stald og er på fold i mange timer hver dag med en fast flok, og at den står i stalden sammen med samme heste, som den er på fold med.

Lær klikkertræning på en weekend 25.-26. august i Hillerød

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

blomstermedicin
Forfatter: 
Dato:  21-07-2007 11:55

Tak for svaret.

Jeg har aldrig tænkt på at hesten kan opfatte, at de andre heste flygter fra en fare, når de rider forbi eller når hestene rider afsted på tur.

Jeg tænkte på om man kunne give hende noget blomstermedicin, som kunne give hende ro?

Et gammelt ordsprog siger at

"Man strigler i krybben"

0
0
Svar på denne tråd

God ide...
Forfatter: 
Dato:  21-07-2007 16:12

Blomstermedicin er en god idé, men det kan kun understøtte, ikke erstatte tilvænning til at være alene. Angst og nervøsitetsremedierne er dem du skal se på, samt dem der handler om selvsikkerhed, for sagen er jo også, at hesten føler sig ude af stand til at klare sig selv.

Lær klikkertræning på en weekend 25.-26. august i Hillerød

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

Nej ...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 00:46

Men det er klart hun er urolig, hvis det er FLOKKEN. Du må lære den, at det er ok, at være væk fra flokken ... Du må lære den, at du er en ok leder, og at hun kan stole på dig ...

At heste stormer rundt, når andre heste kommer forbi, er helt normalt.

Nu skriver du ikke, hvor gammel hun er, men en unghest er naturligvis meget interesseret i, hvad der forgår omkring den, men man kan jo forsøge at holde fokus, ved at bede den om at lave noget og holde koncentrationen omkring den person der har med den at gøre.

Jeg synes, at det er et problem, at du ikke kan ride tur alene ... Jeg tror ikke blomster medicin alene vil virke, jeg tror du har brug for en god berider, eller at du selv mander dig op, og fortæller krikken, at det du siger er i orden.

Pøj pøj ...

There´s a crack in everything, that´s where the light gets in´

(Leonard Cohan)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider