Jeg har lige afprøvet en hjemmelavet flue-skræk-blanding bestående af vand, eddike, hvidvinseddike og citronsaft på mine heste og den har vist at have en ganske god effekt på klæg. Det kan ikke fjerne klægene fuldstændig (det tror jeg ikke der findes et middel der kan), men det kan dæmpe mængden af klæg.
Mine heste var ved at blive ædt op ad klæg sidste weekend. Min unghoppe for rundt på folden som en stukken gris, fordi klægene var over alt på hende. Men da jeg så fik fat i hende og fik smurt det hjemmelavede fluemiddel på, så forsvandt klægene stort set fra hende og hun faldt til ro og kunne igen spise græs i fred og ro. Der sad en enkelt klæg på hende med mellemrum, men det var i småtingsklassen.
Mht hjortetaksolie så er det bestemt heller ikke noget, som jeg vil have i nærheden af mine heste. Jeg har oplevet en anden hesteejer bruge det på sin hest for en del år siden og det var rigeligt for mig. Det er simpelthen noget af det mest ildelugtende, klistrede brune stads man kan komme i nærheden af
og at det så oveni købet er giftigt (det vidste jeg ikke dengang) gør det jo bestemt ikke bedre!
I stalden hvor jeg har mine heste var der for nogle år siden en som tabte en flaske hjortetaksolie på gulvet i sadelrummet. Gulvet er af beton og var kort tid forinden blevet malet, så på overfladen var det helt glat og dermed var nemt og hurtigt at vaske gulvet rent. Men det hjortetaksolie var et helvede at fjerne, ikke kun pga klister og stank, nej det groede fuldstændig fast til gulvet. Vi fik tørret det meste op, men vi måtte opgive at få gulvet helt rent igen, det kunne simpelthen ikke komme af ligegyldigt hvor meget vi skurede og skrubbede gulvet.
Så selv nu efter flere år, hvor der blevet vasket gulv og folk har vandret rundt og slidt på gulvet, er der forsat en stor plet efter en smadret flaske hjortetaksolie!
Jeg synes, det siger en hel del om, hvor kraftigt det stads er.
Når det kan have sådan en effekt på et betongulv, så ville jeg bestemt ikke have det godt med, at det kom på mine hestes pels og hud.