Hej.
Jeg skriver dette indlæg da min hest, fik en hovbyld for 1uge siden. Måske er der skrevet lignende indlæg, men jeg har ik rigtig kunne læse mig frem til et evt svar til mit spørgsmål.
Sidste onsdag så jeg på folden at han lige pludselig var halt på venstre forben, meget halt, så han næsten ik kunne gå. Fik ham ind fra folden, og undersøgte benet+hoven, men kunne intet finde, jo hans galle på forbenet var "vokset" lidt, men ellers intet. Ringede til dyrlæge vagten, og der kom dyrlæge efter ca.20min. Hun undersøgte oz, men fandt intet, tog en visitertang, og klemte på indersiden af hoven, og der tog han benet til sig, da hun klemte i midten af hoven.
Så hun begyndte og skære ned til hovbylden, indtil det begyndte og bløde. Hun gav ham også en stivkrampe vacc, for at være på den sikre side. Hun sagde jeg skulle vaske hoven i sæbevand 10-15min daglig, lidt fold, og ellers skulle han stå inde.
Vaskede hoven samme dag, og næste dag kom han på fold i 3timer, han haltede ikke på vej ud til folden, men efter de timer, haltede han igen, men ikke efter jeg rensede hoven. Jeg vaskede hoven igen.
Fredag kom dyrlægen jeg plejer at bruge, hun skar lidt mere i den, sagde at jeg skulle vaske den 1-2gange om dagen, han måtte gerne komme på fold hele dagen.
Siden har han gået på fold hele døgnet, vasket 1-2gange om dagen. Og jeg har ik set ham halte siden. Dyrlægen sagde at efter en uge skulle det gerne være væk.
Idag vaskede jeg det også, trykkede på bylden, ingen reaktion, og ned i vandet igen, efter 10min, trykkede jeg igen, og der var lidt reaktion, men ik voldsom.
Så mit spørgsmål til Jer er: skal jeg vaske det et par dage mere, og så prøve og ride ham eller longere for at se om han er halt?
Det skal lige siges, at jeg ikke har kunnet presse noget ud af bylden, jo blod, men ik andet.
Puha, det blev til en lang smøre, håber i er kommet så langt..
Mvh anette