Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hovbyld
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 19:15

Hej.

Jeg skriver dette indlæg da min hest, fik en hovbyld for 1uge siden. Måske er der skrevet lignende indlæg, men jeg har ik rigtig kunne læse mig frem til et evt svar til mit spørgsmål.

Sidste onsdag så jeg på folden at han lige pludselig var halt på venstre forben, meget halt, så han næsten ik kunne gå. Fik ham ind fra folden, og undersøgte benet+hoven, men kunne intet finde, jo hans galle på forbenet var "vokset" lidt, men ellers intet. Ringede til dyrlæge vagten, og der kom dyrlæge efter ca.20min. Hun undersøgte oz, men fandt intet, tog en visitertang, og klemte på indersiden af hoven, og der tog han benet til sig, da hun klemte i midten af hoven.

Så hun begyndte og skære ned til hovbylden, indtil det begyndte og bløde. Hun gav ham også en stivkrampe vacc, for at være på den sikre side. Hun sagde jeg skulle vaske hoven i sæbevand 10-15min daglig, lidt fold, og ellers skulle han stå inde.

Vaskede hoven samme dag, og næste dag kom han på fold i 3timer, han haltede ikke på vej ud til folden, men efter de timer, haltede han igen, men ikke efter jeg rensede hoven. Jeg vaskede hoven igen.

Fredag kom dyrlægen jeg plejer at bruge, hun skar lidt mere i den, sagde at jeg skulle vaske den 1-2gange om dagen, han måtte gerne komme på fold hele dagen.

Siden har han gået på fold hele døgnet, vasket 1-2gange om dagen. Og jeg har ik set ham halte siden. Dyrlægen sagde at efter en uge skulle det gerne være væk.

Idag vaskede jeg det også, trykkede på bylden, ingen reaktion, og ned i vandet igen, efter 10min, trykkede jeg igen, og der var lidt reaktion, men ik voldsom.

Så mit spørgsmål til Jer er: skal jeg vaske det et par dage mere, og så prøve og ride ham eller longere for at se om han er halt?

Det skal lige siges, at jeg ikke har kunnet presse noget ud af bylden, jo blod, men ik andet.

Puha, det blev til en lang smøre, håber i er kommet så langt..

Mvh anette

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 19:48
Ja vask det hver dag, så længe der er hul,fyld evt lidt jod i når du har vasket. Er den ikke halt kan du godt starte op med en skridt tur og se om den bliver halt, gør den ikke kan du rolig starte ridningen op igen, men vask dog hver dag i en uge inu..Sådan ville jeg selv gøre, og har gjort

Venlig hilsen Helle Markussen.

www.123hjemmeside.dk/oldenborgavl

Den frygtede lungebetændelse Rhodococcus hos føl, står bekrevet på hjemmesiden.

0
0
Svar på denne tråd

grgtrhrhg
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 19:50

det lyder meget, meget forkert at hun skærer 'blod' ud. Da min havde en hovbyld var der ikke en dråbe blod under hele forløbet. Man skal skal ind til smuds, ikke blod så vidt jeg ved.

Hvorfor ikke bare vaske til du er 100% sikker. Det er svært at rådgive andres heste. Du kender dens reaktioner bedst.

Hesten bør ikke være halt efter ''udskæringen''. Så hvis du longerer og rider ved halthed skal du være opmærksom. Selvfølgelig kan der lige gå et par uger indtil hoven er vokset midlertidigt sammen, men mere bør der ikke gå.

-Selv ville jeg vente med at kræve noget af den til jeg med sikkerhed kan sige den er RASK, efter ca. 14 dage.

Highlander <3
Nyd livet på de evige græsmarker..
Glemmer dig aldrig!
Den stolte ejer af Miss GiGi - fuldblod er vejen frem ;)
-Og det går stærkt ;-)
0
0
Svar på denne tråd

godt nok
Forfatter: 
Dato:  21-07-2007 23:04

jeg er gift med en smed og vi snakker tit om hovbylder.

der skulle efter 3 dage været dannet en hinde, der hvor bylden har været og så skulle det ikkke være nødvendigt at vaske mere... hvis man rider på blødt underlag kan man godt ride når hinden er kommer... man kan ikke se hinden, men der er bare noget der helt selv kommer...

navn: anja

kommer mere senere

0
0
Svar på denne tråd

dyrlæger og hovbyld
Forfatter: 
Dato:  22-07-2007 23:39

Dyrlæger og hovbylder

Der skulle ikke ret gerne komme blod ud når de skære ned til bylden da!

Hvis der ikke har været puds, har bylden højest sandsynligt ikke været moden nok.

Men det er altså smedens job!! de ser hove hver dag, de dyrlæger roder altid rundt synes jeg, og det er nu uanset hvor kompetente de i øvrigt er til heste. Hovbylder er nu engang først og fremmest smedens job. Ja og så er det også meget billigere.

Jeg har dog aldrig hørt om stivkrampevaccine pga en hovbyld, da slet ikke hvis hesten er regelret vaccineret??

En anden gang kender du symptomerne :-) og så fat i smeden. Jeg har nu prøvet at sku' lade en hest gå rundt og halte halvanden dag, men bylden var nødt til at modne. Ellers hjælper det ikke ret møj når de skærer derned.

Men når først der er afløb for betændelsen, så går helingen hurtigt og man kan faktisk i de fleste tilfælde ride fire-fem dage efter.

Hvis du stadig kan klemme blod ud (ja og blod sku du altså ikke kunne klemme ud??) så ville jeg nok fortsætte med at holde det rent, og komme vat med jod i hullet.

Fotografering tilbydes

Besøg vores hjemmeside:

www.ad-edition.dk

Med fotos fra bl.a. DM i Dressur

og diverse TAF arrangementer

0
0
Svar på denne tråd

Ikke vaske
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 11:46

Han skal stå med benet i en spand med sæbevand(sæbespåner) og gerne 20 minutter, det er ikke nok at vaske.

Bent

Welsh Cob avler

http://www.welshcob.dk

0
0
Svar på denne tråd

sæbevand
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 18:50

jeg vasker det oz i sæbevand hver dag, vasker det ik kun.

Da dyrlægen skar i hoven, kom der lidt blod ud, der fossede ik ud med blod, maks 10dråber. Siden har det blødt 1gang, og ellers har jeg ikke kunne presse noget ud, men har gjort det rent hver dag.

Idag ville jeg prøve og ride på ham, longerede ham først 10min skridt, derefter travede 1runde, hvor han ik haltede, så satte jeg mig op, skridtede i 10min, og travede 2x20m volter på hver volte, og der haltede han ik.

Så rider ham lidt hver/hveranden dag, mest skridt, og lidt trav.

Vasker det oz i sæbevand indtil han ik er så øm mere..

Tak for svarene...

Mvh anette

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider