Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

smed-behandling af hesten
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 18:18
Vi havde smed for et par dage siden og alt gik vel med de tre første heste, men da vi kom til den sidste- min mors oldenborghoppe- trak hun det ene bagben til sig mens smeden havde fat i det. Han blev så gal at han hamrede hende en med hammeren på den ene balle . Der blev selvfølgelig råbt højt fra min mors side, da det ikke er fremgangsmåden i vores stald! Men for pokker da! Det kan man da ikka tillade sig! Er der andre der har oplevet noget lignende?
0
0
Svar på denne tråd

fewhbfh
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 19:12

Nu har jeg jo ikke set situationen - og heller ikke hvor hårdt han har slået. Men min grundholdning er, at min smed gerne må lappe min hest én ; LÆS:Hvis det er nødvendigt!.

Nu har det ikke været et problem med hesten jeg har haft indtil nu, men med andre har det. Og smedene bliver totalt splittede ad, hvis hestene står og rykker i dem - men det er ejerens opgave at den ikke gør. Havde en hest engang, der trak benet til sig, i samme sekund som smeden skar - det resulterede i et langt snit i benet. Det kunne have gået grueligt galt! Så også for hestens skyld.

Der er forskel på hvordan vi tolker - men hos mig må smeden gerne klappe til den med filen - whatever.. MED MÅDE - men nu har jeg også kun haft smede der har gjort det hvis det virkeligt var nødvendigt, og ikke bare for et godt ord.

Sortbrun hoppe 7 år fra nordjylland - fortid søges

Kig gerne på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

vi er enige i
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 19:21
at smeden gerne må klappe til hesten hvis den opfører sig uopdragent, men desværre var dette ikke tilfældet her. Hesten har slidgigt i det ben og er derfor øm når det bliver taget op. Det var ikke for sjov han "lappede" hende en, det var da ret tydeligt..
0
0
Svar på denne tråd

Smede...
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 00:35

Hver gang vi har smed til vores 4 heste/ponyer - så orienterer vi ham om der er noget han skal være obs på siden han sidst var her.

Taipan havde en overgang lettere staldkramper - jamen, det fik smeden da at vide.

Da Taipan var blevet sparket på det ene forben - og syet - tjekkede smeden hovene og blev enig med sig selv om, at han ville vente med at beskære hovene til næste gang.

Samme hest har spat i det ene bagben - hér tager smeden også hensyn.

Shetlænderen var i dagene op til et smedebesøg lidt øm i sit ene bagben - oplysningen videregivet til smeden - og han kunne "handle" der ud fra.

Det er muligt, at smeden har reageret lidt voldsomt(!) - men tænk så også lige på, hvor mange kilo smeden bærer på ifm beskæring/skoning.

Kniven, som smeden bruger er skarp - og som heste-/ponyeejer ville man jo nok blive bare en anelse "surmopset", hvis blodet pludselig strømme ned af hestens/ponyens ben - som MonaB 1 beskriver.

Og hvor mange hesteejere har ikke oplyst til smeden, at "min hest gør sandelig ikke noget"...

Og hvor mange gange mon ikke en smed har fået at vide, når hesten/ponyen enten har losset ud efter ham - eller bidt ham - at "jamen, dét forstår jeg ikke - det har den aaaldriiig gjort før"...

Så lige så vel som vi heste-/ponyejere kan fravælge en smed - lige så vel kan en smed fravælge en kunde / hest / pony - og specielt nu, hvor der er "langt i mellem smedene"...

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Trakehner = Tragedier; Taipan

Karoline er en shetlænder - og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

opdragelse
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 08:28

Vi gør altid også meget ud af at minde smeden om at der den der har problemer med at løfte højre bagben. Eller at den ene af ponyerne står 100% stille hvis bare smeden lægger sig på knæ, ellers stejler og slår hun.

Desuden er vi hurtige til at lægge brems på ungdyrene hvis de virker som om de har en dag hvor de vil drille.

Men vi har så også haft døjet med vores tidligere smed, som kunne være lidt uligevægtig, og dermed fremprovokerede problemer for så at straffe hesten efterfølgende.

0
0
Svar på denne tråd

Et er altså også
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 09:16

at lappe hesten en, fordi den står uroligt, men at give den en ordentlig en med hammeren, det synes jeg virker rigeligt voldsomt... Det er der også en af smedene, der kommer, hvor min hest er opstaldet, der finder på; og ham bruger jeg derfor ikke. Det kan mine heste ikke klare rent psykisk - det er de alt for uerfarne til endnu (ikke at jeg egentlig synes de behøver få tæsk nogensinde).

Mine heste skal dels ikke behandles sådan, når det ikke er fortjent. Og det er det ikke, for ingen af dem fejler noget; og er der derfor nogen, der fortjener høvl, hvis ikke de står pænt, er det jo mig.

Jeg ville i hvert fald tage det noget pænere, hvis smeden i så fald sagde, at han ikke ville beskære denne hest fremover, hvis ikke den kunne stå ordentligt, end jeg ville acceptere at han slog den med værktøjet. Så er jeg jo nødt til at gøre noget ved problemet og kan ikke bare blive sur på smeden og vælge en anden (hvis det så ellers var muligt).

"Man skal vælge de krige, man vil tabe, med omhu"

citat Niels Hausgaard

0
0
Svar på denne tråd

Nu har vi
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 12:35

en meget meget sød smed jeg ALDRIG har set gøre hesten det mindste.

Jeg har endda måtte sige til ham at bliver hesten ved at drille (og den fejler intet) så må han altså godt hæve stemmen over for den så den hører efter. Ikke engang det har han brudt sig om at gøre.

Der kommer også smede i stalden hvor mine står som råber og skriger konstant eller slår eller sågar sparker dem... de smede kommer aldrig til at beskære mine heste.

Jeg tænker hver gang de er der at det må blive en utrolig dårlig oplvelse for hesten at have smed... synd for det skal jo helst kunne gøres uden problemer

Tina

Smart Kat I vallak på 9 år sælges.

Skovturshest sælges

0
0
Svar på denne tråd

derfor...
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 15:31

holder jeg altid min pony selv når der er smed. Hvis hun bliver utålmodig kan hun godt nappe, og det skal ikke gå ud over smeden!

Skrev ANNE.

Med Lokka og Kashmir<3

0
0
Svar på denne tråd

nuiguilfi
Forfatter: 
Dato:  14-07-2007 13:53
Altså jeg er af den holning at smeden er velkommen til at lappe hesten, men sgu da ikke med hammeren!!

Mvh. Julie

Siger hvad jeg mener, og det burde alle både kunne formå og kunne acceptere!

Søger lille hest på 150 til 156 cm!
hvis du ligger inde med en god lille hest så skriv endelig:)
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  14-07-2007 14:08
heldigvis en smed, der har et meget roligt væsen, og elsker hestene, og det kan de tydeligt mærke. Råben og skrigen kan gøre det hele meget værre. Men ikke for at gøre mig selv og mine heste til nogle de har bestemt også fået et dask, men ikke med en hammer. Min unghest står jeg altid ved, når han har smed, det er ikke smeden men mig, der skal opdrage min hest.

Hilsen Lene

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider