Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Spørgsmål vedr. min nye fold..
Forfatter: 
Dato:  01-01-2004 23:16
Jeg skal til at lave en stor fold til min kommende hest... Folden kommer til at være omgivet af rødgran og fyr (og selvfølgelig hegn)

Jeg ville lige spørge jer om:

* Sker der noget hvis hesten napper lidt fyr eller rødgran..?

Jeg skal ha fældet nogle træer der hvor folden skal være. De bliver fældet, rodderne bliver taget op og:

* Skal jeg/vi så bare jævne jorden og så nyt græs? eller skal vi vende jorden (pløje det) og jævne det og så Så..??

Har hørt et sted at det ikke er godt at vende/pløje jorden... Ved ikke om det er rigtig, derfor spørge jeg jer til råds..

Håber i kan hjælpe...

Mvh Linda O.

Godt Nytår...!!! Håber alt gik som det sku..!!
0
0
Svar på denne tråd

Ang fold
Forfatter: 
Dato:  02-01-2004 00:01
Hvis du regner med at skulle bruge din fold inden tidligst August, så er det bedst at jævne hullerne og så en god græsblanding der hvor der mangler.
Hvis du først regner med at bruge den hen på efteråret, så er det bedst at få den pløjet og sået evt korn med græsudlæg.
En Græsmark sået i foråret kan ikke "bære" heste før sidst på året.
Det bedste er at dele folden i 2 og pløje den ene del
til foråret, når græsset så kan bære til september / oktober kan du pløje den andel i oktober og du har næste år 2 gode folde hvor du kan veksle.
Det er godt for at undgå at hestene dødbider græsset og minimere ormepresset.
Den enkelte fold skal have ro i minimum 3 uger af gangen.
Hvilke græsser du skal bruge til at så afhænger meget af hvad du vil bruge græsset til og hvilken jordtype du har.
Det kan din lokale foderstof fortælle dig, det er også det billigste sted at købe græsfrø.
Godt Nytår
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

nåletræer
Forfatter: 
Dato:  02-01-2004 08:09
Hejsa

Det med græsset ved jeg desværre ikke så meget om..
Men jeg synes da, at I skal beholde nogle træer inde på folden...
Vores folde ligger i skovkanten og er fyldt med nåletræer. Hestene spiser gerne af træerne og de er aldrig syge. Hestene bruger også træerne til at søge ly under og gnubbe sig på.
Derudover ligger vi hø og halm under træerne, så er det næsten altid tørt, når hypperne bliver sultne.

Hilsen Ditten
0
0
Svar på denne tråd

Træer på folden
Forfatter: 
Dato:  02-01-2004 08:28
Hej
Hvis I ikke skal slå hø på jeres fold bør I overveje, at lade træerne stå. Heste kan godt tåle gran - og som Ditten skriver har træer rigtig mange funktioner for heste.
Hilsen Tine
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider