|
|
| Tynd unghest på græs |
|
|
Min 3-års varmblodsvallak bliver ved med at være for tynd! Ikke ekstremt, men man kan efterhånden godt se ribben. Han er en lidt ædel, langbenet type. Han går på en meget, meget stor mark døgnet rundt i en flok på en 12-14 heste, han er den eneste, der er tynd, og han er den eneste, der får foder (udover et par håndfulde - og naturligvis vitaminer). Marken er en blanding af alle mulige græssorter og andre planter. Han har fået ormekur i foråret, og han fordøjer maden fint og vil gerne spise op, der er heller ingen problemer i munden mht. ridning, han har dog ikke fået tjekket tænder. Han er allerede gradvist blevet sat op i foder, han får sort havre (netop sat op fra 2½ til 3 liter) + muslitilskud, 3 dl. olie, salt og hvidløg, og han får efterhånden en så stor portion, at jeg ikke synes, han kan spise mere på ét måltid. Jeg har desværre kun mulighed for at fodre ham én gang dagligt. Jeg har heller ikke mulighed for at give hø/wrap, da de jo går i en stor flok. Jeg rider ham ca. 3-4 gange om ugen, ikke hårdt, mest skridt i skoven. Han er frisk og vil gerne ud på tur. Han fejler i øvrigt ikke noget. Jeg har overvejet at skifte noget af havren ud med majs, men hvor meget? Feder byg også mere end havre? Andre råd? Han kommer på stald om en måned.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Ved min 3 års kan man også se 3-4 ribben, ikke vildt men de kan ses. Han er lidt sent udviklet, og har hverken sadel leje eller ryg at sidde på endnu. Han er næsten 165 cm høj, men han ligner en på 155 da han er så kort og klejn. Måske din også bare er sent udviklet? Det skal lige siges at min 3 års er tjekket for div orm, han får maks at æde med rådgivning af dyrlæge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
| Forfatter:  |
Linda-N |
| Dato:  |
11-07-2007 18:12 |
|
Må vi se et billede af smuksakken så vi bedre kan bedømme foderstanden?
Led mig ikke ind i fristelse - (Jeg kan sagtens selv finde vej) Dansk Varmblod - det eneste der dur 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tager tid |
chiki |
11-07-2007 18:16 |
|
nu ved jeg jo ikke hvor længe han har været lidt tynd, men det tager altså tid før de tager på og især hvis de er i en vækst periode, og det er han jo muligvis, da han er 3 år ikk.. Min plag var ekstremt tynd da jeg fik hende, for ikke at sige underernæret, så det er selvfølgelig en anden sag, og hun vokser også meget nu her, og derfor er hun stadig for tynd at se på selv efter 3 måneder med maks fodring flere gange dagligt og døgnfold med godt græs. Hun er selvfølgelig tjekket at dr.dyr og han siger hun ser rigtig pæn ud allerede, men at det kan tage lang tid. Så alt efter hvor længe den har været tynd, så kan det også bare tage tid. Lea!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
|
|
Jeg synes egentlig han er meget godt udviklet, han er ca. 170 høj, skulle efter sælgers udsagn have været 167 her i marts, men jeg tror, han er vokset. Han er godt nok en kort type og er ret markeret med en del manke, men det er nok også pga. manglende muskler. Jeg købte ham i april, da var han tilredet og i træning, og han havde også en del flere muskler end nu - jeg har ladet ham gå og nyde livet som unghest, så han har også generelt ændret facon. Muligvis har han bare en tårnhøj forbrænding, men jeg synes nærmest han bliver tyndere og tyndere selvom han får mere at spise. Jeg har ikke lige pt. nogle billeder da jeg sidder på mit arbejde nu, men jeg kan lige lægge nogle "før og efter" billeder ind senere fra april og nu. Han går uden dækken - jeg har overvejet at lægge et regndækken på ham, selvom jeg egentlig ikke synes det burde være nødvendigt, tror I han forbrænder for meget fedt ved at holde varmen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flere råd? |
|
|
Det kan da ikke passe, at der ikke er flere med gode råd? Jeg ved, der er mange herinde med stor erfaring i fodring af ungheste?! Vil det mon hjælpe at lægge dækken på? Hvor meget havre skal udskiftes med hvor meget majs? Altså hvad er forholdet energimæssigt mellem sort havre og majsflager? Feder byg mere end havren? Andet?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min unghest har |
Hurricane ♥fleur♥ |
12-07-2007 13:25 |
|
også været et skravl at se på, det er mange plage, de vokser og lige pludselig kan fodret ikke følge med, men man skal også passe på ikke at gi`dem for meget, at man kan se lidt ribben gør ikke noget, men han må ikke være for skarp over kryds og ryg. Min bliver fodret med sort havre,spillers cool mix,toprun, blandet med lidt lucerne ( er godt for fordøjelsen ) og majs masser af hø og gulerødder. vi blander fodret i en fodervogn. Byg er fedende, og man skal passe lidt på deres ben, hvis man fodre med det, der er mange proteiner i. Min den unges foderstand nu hvor han er 3 år, er utrolig flot, det gælder om hele tiden, at holde øje med dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flere måltider |
Kikærten |
12-07-2007 13:26 |
|
Din unghest bør have flere måltider, da han ikke kan udnytte foderet optimalt, hvis det kun gives ad en gang. Har du ikke mulighed for at tage ham ud af folden og så give ham morgen og aften?
*** Små gule, der kan og vil *** Ses vi til DM/Nordisk 10-12. august på Ågerupgård Ridecenter?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja... det |
Hurricane ♥fleur♥ |
12-07-2007 13:31 |
|
er rigtigt, 3 måltider kan feks. også være godt. Vores får morgen, ca. kl. 6.30 aften ca. kl. 18.00 og go`nat mad ca. kl.10.00 det har fungeret godt på bla. vores travhest som havede svært ved at tage på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Kikærten: Nej, det har jeg desværre ikke. Han går på døgnfold og det tager mig en halv time hver vej at komme derud. Og da jeg foruden hest også har job samt alt mulig andet at se til, kan jeg ikke nå derud flere gange dagligt. Men nu er det jo heldigvis også kun en måned endnu, midt i august bliver han flyttet på ridecenter, hvilket jeg glæder mig utrolig meget til. Jeg kan desværre ikke flytte ham tidligere, da jeg og hesten skal flytte til en ny by. Jeg vil ikke flytte ham et andet sted hen for så kort tid, han trives ellers rigtig godt i flokken, og jeg vil ikke stresse ham med endnu en flytning. Han er ikke meget tynd, men jeg vil gerne have mere sul på ham. Fra siden ser han ikke tynd ud, han har fået lidt græsmave, men på siderne er han for smal, og han er lidt spids over ryggen. Men det er nok ligeså meget et spørgsmål om muskler. Det er især når han bevæger sig, man kan se ribben. Jeg vil prøve med majs og/eller byg, det ville bare være rart at vide mere om, hvor meget jeg skal udskifte...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke alle heste kan |
|
|
Min voksne tabte sig altid når han kom på døgnfold, jeg fik anbefalet Sure grow og Super plus, det er unghestefoder men bruges også til heste der ikke kan holde huld. Det er da værd at prøve
Det hedder YNDling, afledt af ynde, og ikke mit YNGlingstøj, sko, hest da YNGling refererer til YNGre personer Venlig hilsen Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foder.. |
|
|
Da jeg fik min lille 2års (også en DV) blev han fodret med havre og byg og så alt det hø han kunne spise. jeg synes nemlig også han var MEGET tynd at se på, så da jeg skulle købe foder tog jeg ud og snakkede med dem på LH FODER og de anbefalede Fase Balancer, så nu får han det, Hartog lucerne, salt, hvidløg og biotin.. Det er skide dyrt men det har hjulpet virkelig meget.. han er stadig godt tynd, min dreng men det går fremad på denne måde.. kan du ikke snakke med sådan en foderkonsulent? i fase balancer er der også melasse i. og der er også mere melasse i Hartog lucerne end i fx Green Powers... og jeg tror måske det har noget at sige? Nu siger du at du har en DV, det er et vidt begreb. min han er halvt fuldblod og de er lidt spinklere i det og det har faktisk været lidt svært at indse når man er vant til at se på kraftigere heste. held og lykke. vh.Stephanie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|