Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvad fejler hun?
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 21:14

Hej!

Jeg har et spørgsmål angående min hoppe på 6 år.

Hun har haft et utal af skader i løbet af det år jeg har haft hende og nu er hun så halt.

Hun havde smed i fredags og fik lagt 4 nye sko på. Hun nåede ikke på fold fredag og kun nogle timer lørdag på en lille fold. Lørdag red jeg uden nogle problemer og bagefter havde hun massør. Søndag morgen var hun så ikke kommet på fold på grund af halthed.

Hun kunne overhovedet ikke støtte på det ene bagben. (Samme ben hvor hun havde en hovbyld for få måneder siden)

Jeg ringede til vagtdyrlægen, da jeg ikke ville se hende stå der til mandag.

Dyrlægen kom først ved tolvtiden søndag og der trådte hun allerede bedre igennem på benet. Han stod længe og søgte efter hovbyld, men fandt ingen.

Hun er ikke hævet det mindste, men meget varm i kronranden og helt op til og med koden.

Hun blev mere halt af en bøjeprøve hvilket fik dyrlægen til at mene, at det ikke sidder i hovet, men i benet. Han kunne ikke finde en diagnose, men endte med at konkludere en eventuel mindre forvridning eller lignende.

Men jeg kan bare ikke få det til at passe, når det er kommet i løbet af en nat. Og hun var jo ikke på fold efter jeg red hende uden problemer lørdag. Normalt laver hun ikke ballade i boksen.

Før fredag havde hun haft fri ca. 6 dage da jeg var på ferie. -Men vi startede stille ud med ridning.

Hun er nu på finadyne 6 dage, men her på 3. dagen er det ikke blevet bedre. Hvis det så går over i næste weekend, hvilket jeg ikke regner med, så generer det mig alligevel, at jeg ikke kender årsagen.

Er der nogen der har prøvet lignende?

Hvad kan det skyldes? Har jo tænkt på om smed og massør kan have betydning, men synes det lyder lidt langt ude. Sidst hun havde en hovbyld hævede hun grusomt meget op, og det har hun jo ikke gjort nu. Jeg er i syv sind :(

Jeg ved jo ikke hvor meget smerte hun har nu, når hun er på finadyne, så det er svært at vurdere. - Men så længe benet er varmt er noget jo galt..

(Jeg har søgt uden at finde en lignende tråd, så tilgiv mig hvis der alligevel findes en der minder om den)

Tak for hjælpen :)

NY lækker OS-trense sælges (full)!
Highlander <3
Nyd livet på de evige græsmarker..
Glemmer dig aldrig!
Den stolte ejer af Miss GiGi - fuldblod er vejen frem ;)
-Og det går stærkt ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Er hun stadig halt
Forfatter: 
Dato:  11-07-2007 12:48

selv om hun får Finadyne? En pensionær havde fornyelig en hest med en "uopdaget" hovbyld. Her mente man også det var en forvridning, men finadynen kunne ikke tage smerterne / haltheden. Smeden kom og fandt en hovbyld meget langt oppe, ikke én man kunne fremtvinge reaktion på, ved at visitere med tang.

Måske du skulle prøve og få din smed ud?

Tina Hansen

www.team-stald-hestehaven.dk

Opstaldning tilbydes -privat hestepension - * Bokse * udendørsbokse * løsdrift * Samt otium for din bedste ven.

0
0
Svar på denne tråd

grgg---
Forfatter: 
Dato:  11-07-2007 12:53

Tak for dit svar.

Det vil jeg da kraftigt overveje!

I mandags var hun i traven stadig halt, og hun stod også og hvilede på benet på staldgangen. Men i dag (ons) synes jeg hun gik fint på alle ben.

-men måske har finadynen hjulpet nu.

Jeg vil i hvert fald være kraftig opmærksom på tegn på en hovbyld når vi stopper med finadyne fredag. (selvfølgelig lige op til en weekend, typisk)

Faktisk synes jeg ikke hendes ben var varmere end det andet i dag. Finadyne tager ikke den slags vel?

Er det ikke kun smerten?

For så kan det jo være tegn på bedring. Men forstår stadig ikke hvad hun kan have lavet, der er så alvorligt at hun ikke kan støtte på benet mange timer efter.

Highlander <3
Glemmer dig aldrig!
-Og det går stærkt ;-)
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-07-2007 13:16
Tag at få smeden ud nu inden weekenden og få tjekket for et evt. forkert søm stik og for en hovbyld.

Venlig hilsen Helle Markussen.

www.123hjemmeside.dk/oldenborgavl

Den frygtede lungebetændelse Rhodococcus hos føl, står bekrevet på hjemmesiden.

0
0
Svar på denne tråd

Helle Markussen
Forfatter: 
Dato:  11-07-2007 13:24

-Men er det ikke umuligt at finde en hovbyld når hesten er på smertestillende?

Desværre kommer smeden kun i området man. og tirs. men jeg kan da prøve at snakke med dem.

Jeg har også overvejet om det var et sømstik, men så undrer det mig at jeg kan ride på hende lørdag uden problemer og smerten først kommer kraftig søndag. Vil et sømstik ikke vise sig kort tid efter?

Men der er et søm der sidder højere end de andre, så har overvejet det. Men et sømstik går ikke over af sig selv vel? For hvis det viser sig hun er i bedring kan det vel heller ikke være det.

Highlander <3
Glemmer dig aldrig!
-Og det går stærkt ;-)
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-07-2007 13:51

Det kan godt være et søm stik, det kan have sat lige på grænsen og have rykket sig lidt,, og jo smeden kan godt se på hesten hvis det er en hovbyld, idet der trykkes på sådan en med en visiter tang gør det afsigelig ondt på hesten og i det øjeblik virker finadyne ikke. Prøv ihvert fald at få en snak med smeden..

held og lykke

Venlig hilsen Helle Markussen.

www.123hjemmeside.dk/oldenborgavl

Den frygtede lungebetændelse Rhodococcus hos føl, står bekrevet på hjemmesiden.

0
0
Svar på denne tråd

Smeden kan
Forfatter: 
Dato:  11-07-2007 14:34

sagtens finde en hovbyld, selv om din hest er på smertestillende. Og jo Finadyne er også inflamationshæmmende.

Hilsen Tina

Tina Hansen

www.team-stald-hestehaven.dk

Opstaldning tilbydes -privat hestepension - * Bokse * udendørsbokse * løsdrift * Samt otium for din bedste ven.

0
0
Svar på denne tråd

opdatering
Forfatter: 
Dato:  15-07-2007 13:40

Nu er der så gået en uge siden jeg havde dyrlægen ude og der er sket en delvis forbedring.

Hun fik finadyne for sidste gang fredag morgen. Hun er nu rengående på hård bund i trav, men lige så snart jeg tager hende i longe i ridehus så er den gal.

Jeg havde nogle til at kigge på hende i dag og de mente problemet muligvis skal findes i muskulaturen, eventuelt over krydset.

Nu tænker jeg så endnu en gang på massøren. Min hest fejlede jo ingenting inden hun var ude. Og hun stod og gjorde ekstra meget ud af låret på samme ben som hun nu er halt på. Kan hun have trykket forkert, eller have forstærket en stivhed der måske var i forvejen? Det var en nyuddannet massør.

Min hest virker meget stiv i sin bagpart generelt, hvilket hun har været et stykke tid. -Men ikke så man tænkte der er noget decideret galt i bagparten.

Dem der hjalp mig med at kigge på hende, mener at jeg skal have en fysioterapeut ud i stedet for dyrlæge. Men han de kan anbefale kommer først hjem om to uger. Så længe kan jeg ikke vente.

Hvad mener i jeg skal gøre, og hvad filen kan det være? Jeg har efterhånden udelukket hovbyld og sømstik.

Jeg regner med at tage en snak med dyrlægen i morgen, men han kan nok ikke sige ret meget. Regner med at foreslå en uges tid skridt mere og så eventuelt et grundigt dyrlægebesøg om en uges tid. -Afhængig af hvad dyrlægen siger i morgen.

Men skal jeg i stedet satse på fysioterapi?

Highlander <3
Glemmer dig aldrig!
-Og det går stærkt ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider