Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvad er OCD?
Forfatter: 
Dato:  09-07-2007 19:11
Hvad er OCD? Jeg leder jo efter hest, og fandt en hest med OCD.

"Rapello bestod matrialeprøven med højere karakterer end de af TAF krævede, men efterfølgende har det vist sig at han har OCD, og på den måde ikke kan tildeles bedækningstilladelse."

Hjælp mig kloge ænder

- Sascha
tidl. sasma
SN-Foto.dk - amatørfotografering
dressurhest købes, læs mere her
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-07-2007 19:14

OCD=mus.. så den skal du nok ikke købe, medmindre de har dyrlægens ord for at den kan bruges til ridebrug.

Og så er det stadig et sats.

Led mig ikke ind i fristelse -

(Jeg kan sagtens selv finde vej)

Dansk Varmblod - det eneste der dur ;-)

0
0
Svar på denne tråd

mus...
Forfatter: 
Dato:  09-07-2007 19:15

jeg mener at det er mus i ledet som jo kan være arveligt.

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Linda-N & annski:
Forfatter: 
Dato:  09-07-2007 19:32
Okay tak :)

- Sascha
tidl. sasma
SN-Foto.dk - amatørfotografering
dressurhest købes, læs mere her
0
0
Svar på denne tråd

ocd hos hest
Forfatter: 
Dato:  09-07-2007 20:07

er rigtigtnok sygdomme i ledene som feks ledmus..mener også at woblersyndrom(slingerhed) hører under betegnelsen ocd osteochondrosis eller hvordan det nu staves *G*

En dyrlæge kan ikke garanterre for at hesten holde rkun give en prognose. men men hesten kan have været opererret og skal den ikek bruges til avl og er den kommet sig over operationen så er musen jo væk.

der er også heste de rigtigt nok ikke er syndeligt generet af en mus men det kan jo sagtens ændre sig.
Har oplevet at en mus fæørst blev opdaget efter ejerskifte, Jeg kendte både sælger hest køber og dyrlæge ret så godt så må sige at sagen chorkerede mig noget.

Lands End
Hoppe F:Lancier

MF: May Black

0
0
Svar på denne tråd

OCD hos heste
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 09:15

Ja, Osteochondritis dissecans (OCD) er vækstforstyrrelser i ledbrusken, og ses ofte i de store led såsom knæ og haseled. Wobler (slingerhed) hører i princippet også under denne kategori, men dette tror jeg bestemt ikke er tilfældet hos "din" hest, da det oftest ses hos plage. Det er meget afgørende hvor ledmusen sidder... Den behøver ikke nødvendigvis have nogen betydning for at være ridehest, men eftersom det er arveligt er det jo ikke at ønske hos en avlshest. Ved at få taget røntgenbilleder af det, kan dyrlægen vurdere hvad chancerne er for om det har betydning for ridningen. Men selvfølgelig er det altid et sats at købe en hest der ikke er ren i røntgen, men omvendt kan man sige at du evt kan få en super hest for meget billige penge (for den skal være sat betydelig meget ned i pris) -en hest du måske aldrig ville få råd til at købe ellers. Men det er en ting du skal gøre op med dig selv... Om du tør at tage chancen. Jeg ville aldrig selv købe en hest med OCD, men jeg har også en hoppe og vil gerne trække et føl på hende på et tidspunkt, og som sagt er det jo også arveligt.

-Mvh Maria :-)

0
0
Svar på denne tråd

OCD med eller uden mus
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 09:27

en hest kan have OCD uden at have en ledmus

jeg vile høre sælger hhvilket led der er konstateret ODC og så få egen dyrlæge til at tjekke billederne der må foreligge.

mange heste trives ganske fint både med ledmus og med OCD alt efter hvor det sidder/ hvor slemt det er.

men avslhingste må ikke have det for ja det kan evt avles videre og det er ikek ønskeligt.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider