Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hjælp min hest`s hove gror
Forfatter: 
Dato:  08-07-2007 23:32

Hej

Jeg har en hest som har et hovproblem, med at hovene gror mere fremad og udad, så der bagtil ikke er ret meget hov, det betyder jo at efter min smag står hun helt forkert og får alt for stor belastning hvis jeg vil ride på hende, senerene kan jo ikke holde til det stræk i mine øjne, nu bliver hun ikke redet, for jeg kan godt vente til hovene er bedre iorden, problemet er bare det er en smed jeg havde før, der har ødelagt hendes hove ved at skære hende alt for lavt bagtil og nu er det næsten umuligt for min nuværende smed at rette op på det, hendes hove gror mere frem og udad, hun er det man kalder platfodet tilligemed, er der nogle der har haft lignende situation med deres hest og hvad gjorde du/i ved det, puttede i kiler på, fodrede med biotin eller hvad?

Jeg kan kun sige lad aldrig en smed sko din hest uden du selv er tilstede ligemeget hvor rar din hest er, det har jeg måtte sande, tror nu tit det er sådan på rideskoler at smeden kommer i dagtimerne og ordner hestene og enten får betalling på forhånd eller efterfølgende pr. regning.

0
0
Svar på denne tråd

smed...
Forfatter: 
Dato:  09-07-2007 10:40

Jeg har ikke stået i helt samme situation, men har købt en hest med elendige og forkert beskårne hove. Min erfaring er, at en dygtig smed kan rette op på meget.

Hvad siger din smed? Som fagmand må han have et forslag, og hvis han ikke har det, ville jeg kontakte en anden smed.

Jeg må indrømme, at jeg aldrig har stået og åndet smeden i nakken, mens han er der. jeg stoler på, at han gør sit arbejde, og at han gør det godt.

Held og lykke med det.

Louise

- med George Kanin og Lukas Hest

Halvpart søges til vallak. Opstaldet i Kvistgård med alle faciliteter og dejlig natur. Skriv en Pb, hvis du vil høre nærmere.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-07-2007 11:40
Jeg ville også få smeden til at se på det og få lagt et par sko på..

Venlig hilsen Helle Markussen.

www.123hjemmeside.dk/oldenborgavl

Den frygtede lungebetændelse Rhodococcus hos føl, står bekrevet på hjemmesiden.

0
0
Svar på denne tråd

Du er sikker på, at den ikke
Forfatter: 
Dato:  09-07-2007 12:52

har været forfangen?

Vi har en hest på rideskolen med samme problem. Han er meget platfodet og skal beskæres ofte og går med forsko, fordi hans hove er lidt "andefods"-agtige, fordi han har været forfangen (det er en del år siden). Hvis ikke han beskæres ofte, så bliver problemet værre, så det er vigtigt for ejeren at have en smed, man kan stole på - at han dukker op når det er aftalt (det er jo lidt en mangelvare ind imellem).

Min egen nye hoppe har ikke været forfangen, men stod lavt og var lidt indfodet, da jeg købte hende, pga. manglende beskæring.

Smeden har været der 3-4 gange, siden jeg købte hende i marts (med ca. 6 ugers mellemrum), fordi hun skulle rettes op.

Her er allerede sket rigtig meget, og hun står næsten helt normalt på hovene nu, selv om smeden ikke tør tage ret meget af ad gangen. Men det er også en dygtig smed jeg har ;-)

Det er faktisk kun, når de 6 uger er ved at være gået, at de ser indfodede ud. Hun går uden sko.

Så det er nok lidt et spørgsmål om, hvor slemt det er - og om at få smeden til at komme så ofte som muligt, og evt. lægge sko på - det er jo noget smeden bedst kan vurdere, om der skal sko til eller ikke.

"Man skal vælge de krige, man vil tabe, med omhu"

citat Niels Hausgaard

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider